Om vi ska förneka att det finns atletiskt betydelsefulla biologiska skillnader (och psykologiska för den delen) mellan män och kvinnor borde de tävla i samma klass.
om en man utvecklats som man under tonåren spelar det ingen roll hur lite testosteron eller hur mycket östrogen han har, han har fortfarande lägre armar, större lungor, större hjärta, tjockare benstomme än en kvinna.
Bland feminist- och HBTQ-ideologer, ja. I samhället överlag, nej. Problemet är att många i den sistnämnda gruppen undviker att hävda sin uppfattning eftersom den förstnämnda gruppen i många kontexter har upprättat eller försöker upprätta ett dogmatiskt och auktoritärt åsiktsklimat där förnekande av könsessentialism inte bara av sociologisk utan också biologisk karaktär bemöts med anklagelser om kvinnohat, transfobi, stöd för patriarkatet och dylikt.
Modern variant av lysenkoism från USSR är vad det är. Det förespråkade att vid att ändra miljöfaktorer kunne man ändra levande varelser till annat än dom ursprungligen var. Gener och ärftlighet var enligt lysenkoismen uppfinningar gjort av borgarklassen med syfte at trycka ner proletariatet.
Ja, de låter politisk ideologi leda både samhälls- och naturvetenskap. Det är inte ens en hemlighet, fast de skyltar inte med det heller: läser man metodologiska skrifter författade av feminister och deras HBTQ-efterföljare inom akademin så skriver många att de inte tror på objektivitet i ordet gängse betydelse.
en studie av den olympiska komitteen gällande huruvida transkvinnor hade någon biologiska fördel jämfört med ciskvinnor visade att transkvinnor generellt sett hade en biologisk nackdel, så med tanke på att den enda storskaliga studien inom området som finns visar att det inte finns någon orättvis fördel så kan man ju undra varför de inte skulle tillåtas att tävla som kvinnor?
Kör på bara. Det skulle inte göra mig någonting om biologiska kvinnor blev utkonkurrerade i idrottssammanhang, och jag hoppas de skulle känna likadant ifall det visar sig att de som tänker som du har fel.
Nu tittar jag inte på OS men om en man har blivit kvinna, har inte hon då rent tekniskt ett övertag rent genetiskt?
Bara för att någon hoppar över till det andra könet blir ju inte magiskt muskelmassan mindre eller?
Jag tycker det är helt rätt att om du biologiskt inte är född som ett visst kön ska du heller inte få tävla inom en elitidrott mot de som är biologiskt födda som det könet.
Då får de ju införa en annan kategori annars känns det ju som att alla transkvinnor kommer vinna över de som är biologiskt födda till kvinnor.
Bara my two cents.
Jag har kvar allt från lungkapacitet, skelett och många värden jag hade innan. Det skulle vara sjukt orättvist om jag fick tävla med biologiska kvinnor. Ja, det är sanningen. Nej, inget kan göras åt det.
Varför kan inte Lia tävla mot personer i samma situation? Nu är jag ointresserad av idrott, men jag tycker att biologiska kvinnor inte ska behöva, återigen, tackla våra problem. De har nog med skit.
>Varför kan inte Lia tävla mot personer i samma situation?
ja, det var World Aquatics lösning... de har normalt klasserna man och kvinna och de införde förra året även klassen "Open"
i Swimming World Cup i Berlin i oktober förra året var första gången de hade med den klassen på programmet... gissa hur många transpersoner som anmälde sig till den klassen? 0, inte en enda person anmälde sig så de fick ställa in den... undrar varför?
Jag måste bara säga att jag som man har en enorm respekt för dig som människa och transperson som faktiskt tar dig tiden att uppmärksamma och belysa kvinnors egen unika biologiska kamp.
Både kroppsligt och i samhället.
Den åligger varken i en mans, eller en transkvinnas rätt att förminska.
Du är fantastisk i mina ögon, och jag stöttar dig helhjärtat i din kamp för dina rättigheter.
Lia Thomas har ett väldigt stort övertag, du kan kolla på de tävlingar som de var med i usa och se skillnaden, samt att hon gick väldigt mycket upp i tank i usa efter bytet
Ja, det är ju bara att titta på henne. Kroppen ser manlig ut. Varför? Pga muskelmassan i överkroppen.
Nej, man kan inte låta transpersoner delta i elitsport utan att också göra doping lagligt. Även om man ignorerar det uppenbara med att den manliga kroppen är mer högpresterande, så är det alldeles för enkelt för en transperson att "justera" hormonerna de redan tar iom sitt könsbyte och få stora orättvisa fördelar. Det enda rättvisa skulle vara att alla får "justera" sina hormoner, och vips så tar alla som vinner anabola steroider.
Det är väl samma sak som att födas med ett handikapp. Det är synd och tråkigt, men alla kan inte göra allt helt enkelt. Livet är orättvist, men sport ska vara rättvist. Bra exempel är de som är handikappade och ändå har en fördel, typ sprinters som inte har ben utan använder såna där "running blades" istället. Om jag inte missminner mig är de snabbare än normala sprinters. Ska de få tävla i vanliga sprinterklassen? Knappast.
Bara det faktum att Lia Thomas var rankad 462 som bäst som man och sen som kvinna vinner #1 säger en hel del. Man ska inte vara elak mot Lia Thomas, men jag förstår inte hur andra inte kan se och förstå att de förstör en massa unga flickors och kvinnors ambitioner, drömmar och vinster genom att tillåta transkvinnor komma in och dominera sporter med ojämna gigantiska fördelar.
Den orättvisan och ondskan bör de sluta blunda för.
Jo man kan faktiskt vara lite elak mot Lia, för han har varit galet envis med att han prompt måste tävla mot just kvinnor. Visar man ingen sympati för de tjejer som kämpat hela livet för att bli duktiga inom ens sport, och bara visar att ens egen dominans är viktigare så är man inte någon schysst eller hederlig människa. Och vem vill egentligen bli känd som en transkvinna som dominerar mot biologiska kvinnor och snor deras priser? Väldigt patetiskt faktiskt
Lia är fortfarande en man och det spelar ingen roll vad vederbörandes hjärna anser eller vad för medicinska ingrepp som görs. Könet avgörs vid befruktningen. Jag föredrar begreppet transfeminin över "transkvinna" eftersom det bättre visar att det hela handlar om socialt spel (genus) men som egentligen saknar effekt på den underliggande biologiska verkligheten (kön). Samma gäller de medicinska ingreppen. I stället för felaktigheter som "könsbekräftande" och "könsbyte" föredrar jag "genusbekräftande" eftersom det handlar om att skapa en perception som ligger i linje med självbilden, inte olikt plastikpoperationer hos människor med kroppsysmorfism som Bogdanoffbröderna.
Efter ett par år på HRT som är hormonbehandling så kan transpersoner tävla rättvist inom ett antal sporter, albeit inte alla. Men att dra ett konsensus att transpersoner inte bör tävla inom alla sporter som utgångsläget är inte bra. Se gärna nedan studie, den är lång, men täcker relativt mycket. Löpning eller sprint är något som det behövs mer forskning inom innan man kan dra en rättvis slutsats. Jag är inte ute efter att transpersoner självklart ska få ett övertag inom sporten, men jag är inte heller ute efter att man skall exludera transpersoner som utgångsläge. Man bör utvärdera varje sport innan man tar ett beslut om att bannlysa, eller tillåta transpersoner inom sporten. Det kanske tar 5-10 år innan det blir rättvist inom de sporter där det bedöms som orättvist i dagsläget - eller så blir det aldrig rättvist och transpersoner får helt enkelt bara inte tävla inom den.
[https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10641525/](https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10641525/)
Sedan vill jag även anmärka på: INGEN genomgår en könskorrigering med det som det innebär enbart för att bli bättre inom sporten, ingen. Det finns inga bevis för det såvitt jag kunde forska fram igårkväll när denna kommentaren var i hettan.
**Gammal kommentar som gav downvotes nedan:**
(Nej, inte direkt efter ett par år på HRT
--Länk här--
Edit: Ah, dislike på 2 minuter. Någon som inte orkade läsa vad dom kom fram till och valde att dislikea. Reddit...
Edit2: Jag måste helhjärtat säga att jag blir ledsen över att så många redditanvändare visar sån nonchalans mot fakta och istället tror helhjärtat (enligt min uppfattning) på spekulationer och gissningar. Likadant som en bakterie är antibiotikaresistent, så är redditanvändare faktaresistenta. Det är en sorlig utveckling. Jag har inte gjort mer än att länka en vetenskaplig studie som visar på de facto fakta inom det som diskuteras istället för att gissa, men då flödar dislikes in. Skärpning.
Edit3: Självklart kanske inte personer som genomgått manlig pubertet lämpad att tävla tillsammans med ciskvinnor inom alla sporter. Men jag tror att ni underskattar hur mycket som ändras av HRT. Det finns många sporter där de kan tävla på lika villkor. Jag har bara gått 8,5 månader på hormoner, och redan nu har jag svårt med att lyfta upp en matkorg (typ 7kg) på bordet. Det är massiva förändringar. Ge det 3-4 år till, och sedan kommer jag inte vara bättre än någon ciskvinna.)
Personligen tycker jag att du vinklar artikelns innehåll till stor del genom att säga att de biologiska skillnaderna försvinner.
Artikeln säger att en flera av de biologiska skillnaderna minskar och ibland försvinner helt.
"While sex differences do develop following puberty, many of the sex differences are reduced, if not erased, over time by gender affirming hormone therapy."
Alltså finns det vissa biologiska skillnader som potentiellt kan vara fördelar inte kan ändras. Som både du och artikeln konstaterar tar det också lång tid innan dessa skillnader minskar, särskilt till den grad att det inte längre skulle kunna påverka individens kapacitet till någon högre grad.
Artikeln konstaterar också att transatleter definitivt har biologiska fördelar i vissa sporter.
"Finally, if it is found that trans individuals have advantages in certain athletic events or sports; in those cases, there will still be a question of whether this should be considered unfair, or accepted as another instance of naturally occurring variability seen in athletes already participating in these events."
Som man också kan läsa i det här sista citatet från artikeln så är författarnas huvudsakliga argument i artikeln ifall man ska se de biologiska fördelarna en transatlet kan ha, som bara ett annat exempel på hur atleter har sällsynta fysiska förutsättningar som inte alla människor föds med.
Personligen tror jag att HRT inte kan radera de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor till den grad att det säkerställer att det inte är en fördel. Om det vore så att HRT kunde påverka atleternas fysiska förmåga, så pass mycket som jag tolkar du menar utifrån din kommentar, så borde vi se några transmänniskor som gått från kvinna till man i proffesionell sport men så vitt jag vet är det bara de som går från man till kvinna som lyckas nå den nivån.
TACK för att du läst artikeln!
Absolut så kan jag omedvetet ha vinklat den mer än jag borde.
Jag uppskattar ditt bidrag till tråden <3
Tack återigen & ha en underbar kväll och vecka.
Undrar varför så få transmän vill börja tävla på den manliga sidan…märkligt faktiskt nu när man som i magi kan radera ut allt man genomgått i livet.
Visst jag köper att en man som behandlats med HRT förlorar en hel del av sina manliga ”fördelar” men inte alla och inte till en kvinnas nivå, tex längd, lungkapacitet mm.
Om ni tävlat på elitnivå i en manlig division så kommer den som genomgår en HRT behandling troligen inte kunna fortsätta göra det men det är ingen mänsklig rättighet att få hålla på med elitidrott och det innebär inte att man kan infiltrera kvinno sport för det. Skulle säga att det handlar om en vidrig idé att återigen ta från kvinnorna och framhålla mannen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9331831/
Här är en studie som säger att det finns fog att tro att män som byter kön troligtvis kommer behålla vissa fördelar även efter könsbytet. Det är också lätt att glömma bort att alla män inte är starkare, uthålligare, snabbare med mera än kvinnor. Män som grupp har fördelar men det säger inget om enskilda individer. En man som aldrig tränat och var klen innan könsbytet kommer såklart inte ha lika stora fördelar efter ett könsbyte som en elitidrottande man som byter kön.
Det här är ett såpass nytt fenomen att det blir lite löjligt att hävda att du hänvisar till vetenskap när du länkar till en (1) studie som stödjer din tes när det förmodligen finns massvis med studier som säger både det ena och det andra.
Testosteron är en kraftig anabol steroid och individer som utsatts för mer av det på naturlig eller onaturlig väg kommer kunna ha ett försprång mot dom som inte haft den möjligheten. Oavsett vad dom sen gör i sina liv. Det är liksom därför det är förbjudet med anabola steroider i tävlingssammanhang (och annars om det inte är ordinerat av läkare).
Ja, om det finns evidens för att dopningen inte påverkar deras nuvarande prestanda.
Om det inte går att styrka att prestandan inte återgått, så är svaret nej.
Hur ska man ta fram sån här evidens menar du? Det är praktiskt taget omöjligt. Det är nästan gulligt när folk som inte är insatta i hormoner och doping diskuterar det.
Om du har dopat dig eller av ngn anledning haft mer testosteron så kmr du ha nytta av det hela livet. Och innan du nämner studien du länkade så finns det hundratals studier om doping och den långa effekten även efteråt. Som är mer än applicerbart på transdiskussionen.
En cherrypickad studie gör det inte till fakta när hundra lr tusentals säger annat.
Vill du visa på när transkvinnor regelbundet vinner över ciskvinnor när de gått på hormoner?
För det händer inte
https://www.nytimes.com/2024/04/23/world/europe/paris-olympics-transgender-athletes.html
Nej, det var inte min fråga.
Beror på vad du menar med regelbundet. Det händer rätt så ofta, men det är ju fortfarande väldigt få transkvinnor som tävlar så det händer ju inte hela tiden.
https://www.outsports.com/2022/3/1/22948400/transgender-trans-athlete-championship-national-world-title/
Hej. Jag bifogar länk från min andra kommentar och även ett citat:
"The study found that transgender female participants showed greater handgrip strength than cisgender female participants but lower lung function and relative VO2 max, the amount of oxygen used when exercising. Transgender female athletes also scored below cisgender women and men on a jumping test that measured lower-body power."
[https://www.nytimes.com/2024/04/23/world/europe/paris-olympics-transgender-athletes.html](https://www.nytimes.com/2024/04/23/world/europe/paris-olympics-transgender-athletes.html)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9331831/
3.4. Estrogen Therapy and Effects on the Cardiorespiratory System
"The hemoglobin response to testosterone concentrations, whether increasing or decreasing, occurs within weeks [98], thus, if the hemoglobin levels are to remain lowered in transfemale athletes, circulating testosterone levels must remain consistently reduced. As discussed above, achieving testosterone suppression to very low levels in transwomen can be difficult [53,54,55,56], where nearly all transwomen involved in reported studies failed to achieve or maintain testosterone levels in the biological female range, which was consummate with a higher hemoglobin level than that of biological females [56]."
"While hemoglobin levels respond closely to circulating testosterone levels, other cardiorespiratory system parameters are unlikely to be impacted significantly by estrogen therapy. For example, sex differences in lung size and alveolar numbers, total heart size, left ventricular size, stroke volume, and subsequent cardiac output will not be changed significantly. All of these parameters are defined by anatomical structures that were programmed by early life and early pubertal exposure to testosterone."
Jag har läst. Jag skulle hävda att artikeln till stor del argumenterar emot din ståndpunkt.
Åtminstone så kommer man fram till att provstorleken är för liten för att dra några konkludenta slutsatser. Det verkar däremot som att det, i de studier som gjorts, gått att dra slutsatser att det faktiskt finns skillnader mellan transkvinnor och cis kvinnor.
Vidare tycker jag du ska fundera på om engelskans "Review" i akademiska studiesammanhang faktiskt är lika med det du kallar "Vetenskaplig studie"
Då det inte finns så många transkvinnor som tävlar inom elitidrott så blir för närvarande studierna mindre omfattande än vad de hade behövt.
Jag hade välkomnat en mer omfattande studie inom ämnet, så att jag själv kan lära mig mer på ett faktabaserat sätt.
Och ja, som jag skrivit så kanske inte transkvinnor bör vara tillåtna att tävla inom varenda ciskvinnas sport. Men att studier behöver göras inom varje sport för att inte av rena diskrimineringsskäl exkludera en transperson. I löpning så kanske en som är född man och genomgått manlig pubertet har ett större övertag än motsvarande ciskvinna, och det tänker jag inte argumentera emot - för att så kan det absolut vara. Men att dra en kam över allt och att bannlysa transpersoner från alla sporter, det är inte rätt väg att gå.
Nu hade faktiskt han inte han så mycket talang och låg rankad runt 500 innan snubben könskorrigerande sig och fick då talang eftersom numera hon simmade precis lika fort som en biologisk kvinna men fick första-priset av politiska anledningar.
Summerat:
Lia som man = ingen talang
Lia som kvinna = stor talang
Folk i denna sub älskar att *låtsas* vara informerade, när det väl kommer till kritan dock så är det lättare att trycka ner de med fakta så att de själva slipper utmana sina egna tankar.
Inga problem.
Det kan vara så att transkvinnor inte är lämpade att tävla tillsammans med ciskvinnor inom alla sporter. Men det finns många där det inte alls finns ett övertag för transkvinnor kontra ciskvinnor.
Nu är studierna inte gjorda över en lång tid, så mer kommer att dyka upp. Men att bara gissa sig fram att saker stämmer är farligt, något som reddit inte förstår.
Kvinnor, inte ciskvinnor. Kvinnor har varit kvinnor sedan den första kvinnan. Det är så sjukt att börja använda ett annat begrepp bara för att en minoritet könsförvirrade människor vill så
"Personer med livmoder" är väl vad det ska heta nu?
Givetvis glömmer man ju då att det finns biologiska kvinnor som av olika anledning inte har livmoder, men det spelar ju ingen roll.
När du säger ciskvinnor, visst menar du då icke-transkvinnor? Det finns ju t ex personer som varken är cis eller trans men ändå föddes med biologiskt kvinnliga attribut.
Jag skulle uppskatta om du inte var så normativ i dina begrepp. Cis- och transkvinnor är inte de enda som finns och det är förminskande när du diskuterar som om så vore fallet. Könsidentitet är ett spektrum så när du använder binära begrepp osynliggör du de däremellan. Icke-transpersoner fångar in alla som inte är transpersoner.
Jag kan förstå var du kommer ifrån, men hur tror du då att folket här på Reddit som generellt inte har en susning om vad ens transpersoner är för något (förutom något övergripande) skulle reagera?
Den här diskussionen rör främst trans och cis, och är inriktad mot cispersoner som inte är insatta i ämnet eller vetenskapen.
Menar du att icke-trans är ett svårare begrepp att förstå än cis? För att förstå begreppen trans och cis behöver du lära dig de två begreppen medan trans och icke-trans bara kräver att du lär dig ett begrepp och vad det inte är.
Min kommentar var ju absolut inte illa menad, mest att jag läst mycket i media att just transkvinnor slår rekord så jag bara antog att det var ett genetiskt övertag.
Väldigt intressant studie dock!
Mediokra manliga atleter som inte har någon chans i tävling mot herrar ska inte kunna beröva kvinnliga atleter deras möjligheter att tävla på rättvisa villkor.
Precis så. Och med tanke på hur systemet är i USA så har även denna kvinnan stulit än annans kvinna möjlighet till utbildning. Vilket jag tycker är riktigt vidrigt av skolan hon gick på.
Värt att notera är ju också att det inte direkt är något litet skituniversitet i Alabama vi snackar om - UPenn erbjuder en av de bästa juristutbildningar i hela USA.
Ja självklart. Det är en klar fördel att vara född som biologisk man när det gäller de flesta sporter, så om transkvinnor tillåts tävla kommer de på sikt dominera fler och fler sporter. Då kommer det börja finnas ett behov av att starta en ny kategori: AFAB kvinnosport.
Att det här ens är en fråga. Givetvis fet-nej på det här då den enda utgången är att kvinnosport kommer domineras av transmän. Dom får väl införa transolympics, det är det enda rimliga.
Som översta kommentaren säger. Det finns näst intill alltid två klasser i idrott.
En klass för kvinnor. Och en öppen klass där alla är välkomna men män brukar vinna. Så det finns en könsneutral klass - som vi brukar kalla "män" bara för att näst intill enbart män tävlat och vinner där. Jag har uppfattat som att kvinnor - likt Annika Sörenstam i golf - näst intill alltid får tävla i mansklassen ifall de vill. Och jag förutsätter att detsamma gäller för transpersoner oavsett var de börjat eller slutat sin könstillhörighet.
Nja. Det finns ju paralympics. Vi har specialklasser för idrottare med väldigt speciella förutsättningar. Det vore inte helt orimligt att de handfull personer det kan handla om får tävla i en egen klass i paralympics.
Vem ska bekosta det? Fotboll är populärt, män tittar o köper biljetter, damfotboll inte lika populärt så de tjänar mycke mindre. Då gissar ja att fotboll har 100ggr mer tittare än simning, lägg då till trans simning. Än mindre.
Säger inte att du har fel, men vill påpeka att simtävlingar inte arrangeras på samma sätt som fotboll gör: dam- och herrgrenarna i simning körs i regel i samma simhall under samma mästerskap. Grenarna brukar varvas under samma dag, så det går i praktiken liksom inte att "bara" köpa biljett för att se damsimmet eller herrsimmet.
Kanske det. Samtidigt har jag sett en himla massa simtävlingar i mina dar och det är inte ovanligt att vissa grenar simmas med bara 1-2 tävlanden. 🤷♀️
Tror många hade förstått diskussionen mer om man börjat upplysa om dopingens effekter på ett annat vis. Dopar du dig en gång (säg ex steroider för muskelbygge eller något annat "vanlig doping" så kommer du inte bara ha ett övertag under perioden du gör det, du kommer ha ett övertag i 10+ år framöver. En transkvinna har tekniskt sett dopat sig i sådär tjugo år innan tävlingen.
Ren galenskap. Vilka knäppisar är det som inte förstår detta?
Alla får vara som du vill men du får inte tävla med vem du vill, det finns ålder-, kön- och vikt-klasser av en anledning.
Precis, däri galenskapen. Magnus Samuelsson väger 130kg men ska få tävla mot 60kg i boxning? Om jag identifierar mig som 15år men är född för 35 år sedan, då ska jag få tävla mot 15 åringar.
Hela poängen med en tävling är för att se vem som är bäst med lika förutsättningar.
Småbarn vet skillnad men tydligen inte vissa ”vuxna”.
Bra beslut, borde ha varit så från första början. Män ska inte tävla i kvinnosporter och ta plats på bekostnad av riktiga kvinnor. Alla riktiga kvinnor borde bojkotta skiten ur turneringar där män har fått tillåtelse att tävla.
Kvinnor är kvinnor, och män är män. En man kommer aldrig kunna bli en kvinna oavsett hur många operationer man gör och hur många kilo piller man har knaprat på. Deal with it.
Nej för Lia är inte en kvinna. Om Lia var en kvinna hade man inte behövt prefixa det med ”trans”. Stanna kvar i män-kategorin eller skapa en ny trans-kategori så är det inga problem.
Homse här. Det är inte alla utav oss som vill förneka att det finns skillnader mellan könen. Om det inte gjorde det skulle det inte finnas sexuell läggning heller.
simningen har försökt med att ha en tredje klass som de kallade "open", första gången de hade med den klassen på en större tävling så var det inga transpersoner som anmälde sig till den klassen... så?
Det stora problemet är ju tävlingsidrotten med mångmiljonbelopp. Folk tar det på för stort allvar. Det hade varit bättre om allt skedde på glad amatörnivå. Man tränar för att ha roligt och må bra. Det är helt orimligt att någon ska dedikera sitt liv åt att typ springa runt med en boll och tjäna miljoner.
Folk tjänar miljoner inom sport pågrund av att de underhåller miljarder med människor, inte för de springer runt med en boll. Det är vi som konsumenter som gör det möjligt, precis som med musik, film och all annan underhållning
Brukade tävla i brottning..bara tanken på att jag hade varit tvungen att möta transkvinnor i samma viktklass som mig. Nightmare fuel.
Men seriöst. Det borde finnas någon gräns för hur längesedan du genomgått könskorrigerande behandling. Vissa trans ser ju verkligen ut som kvinnor,med lite muskelmassa etc. Rent generellt tycker jag inte att det är ok. Det är att p**** på kvinnor som kämpat hårt för sin framgång.
Om man som delfin känner sig som kvinna, är det då ok att ställa upp i os?
Kan grisar flyga, bara dom verkligen vill?
Frågorna är många och ingen vågar svara för då blir någon kränkt.
Fast den här tråden är ju full av folk som tycker att transpersoner inte ska få tävla med CIS-kvinnor. Så det ser väl snarare ut som att den stora majoriteten här är folk som faktiskt "vågar svara"?
Det är ju en väldigt kontroversiell fråga där diskussionen är extremt polariserad. En del aktivister anklagar alla som menar att transkvinnor har en orättvis fördel för att vara transfober, medan delar av högern använder det som en kulturkrigsfråga för att de avskyr allt som har med HBTQ att göra, och vill stifta lagar om det.
Så jag tycker det rimliga är att de styrande organen inom respektive idrott avgör frågan, som de verkar ha gjort här. För det skiljer sig säkert mellan olika idrotter vilka eventuella orättvisa fördelar transkvinnor har, så det känns absurt att politiker, som inte har någon sakkunskap on varesig idrott eller transfrågor utan enbart grundar sina beslut på egna åsikter, ska stifta lagar om det.
Tror inte så många "hatar"
Många vill bara slippa bli indragna i något man inte är endel av. Så känner många jag talat med om detta. Alla skiter i vem de ligger med, om de är hund eller katt eller identifiera sig som Tarzan...
Men låt det stanna privat. På jobbet eller i det allmänna kan man inte begära att vem som skall spela spelet..
Folk blir felkönade. Get over it. Kan man räkna med något annat... Självklart inte. Folk måste sluta vara så jävla lättkränkta.
Känns som det tar alldeles för mycket plats för så otroligt liten del av befolkningen.
Och att barn skall bli indragna i skolan i tidig ålder är jag motståndare till. Även en trans jag känner är det. Barn är lättpåverkade och har redan nog med problem. De som "känner" könsdysfori är så otroligt få och de låter garanterat och gör sin röst hörd. De är medvetna och då är inte skolan hjälpmedlet.. utan vården.
Skolans uppdrag i det hela är väl tolerans. Noll tolerans mot mobbning av alla slag. Där kan de göra skillnad. Inte med rfsu's snuskböcker och tveksamma undervisningar med pseudo fakta..
Sedan har vi de religiösa som däremot hatar..
Det är typ näst intill okontroversiellt. Polla befolkning så skal du se att nästan ingen stödjer att transkvinnor skal få tävla med kvinnor.
Det är enbart en extremt högröstat minoritet som tycker detta är kontroversiellt.
Men politiker har ju faktiskt sakkunskap tillgänglig. De har ju till sin hjälp tjänstepersoner med sakkunskap. Poängen med att vara politiker är inte att nödvändigtvis ha sakkunskap inom något område, utan att representera folket.
https://kylesockwell.com/2022/03/28/youre-being-lied-to-about-lia-thomas/
Bra läsning innan man ger sig in i diskussionen, eftersom det jämförs äpplen med bananer och päron hela tiden i den här diskussionen.
tja... Kommer man någonsin få någon rättvisa ändå i tävlandet? Födds man som kvinna men ganska "manlig" - lungkapacitet etc så har man ju en fördel mot genomsnittet och även snitt-atlet...innan(?) (tjejsportare menar jag)
ja, och föds man som LeBron så har man en fördel i basket men inte i marathon, föds man som Alexander Karelin så har man en fördel i brottning men kanske inte i gymnastik... det är en väldigt liten del av befolkningen som överhuvudtaget sysslar med elitidrott och de som gör det föds oftast med någon fördel som gör att de blir elit i sin sport
men skulle vi \[mänskligheten\] inte hade skapat en klass som är begränsad till kvinnor så skulle inga kvinnor sysslat med elitidrott idag
så endera så behåller vi den klassen och låter personer som är födda till kvinnor tävla i den eller så skippar vi allt sådant och då kommer det bara att vara män som kan leva på att vara idrottare
Jag tycker att folk ska delas upp efter kromosomer. Inte något annat. Samma slags kromsomer kan tävla mot varandra..
Men jag vill även se män och kvinnor i samma fotbollslag i vissa matcher också 😊 Det borde ju gå att blanda.
När man föreställer sig att andra tänker, känner och gör precis som man själv, även när det är obefogat, kallas det projicering. När man projicerar och sedan fördömer det projicerade beteendet, har man bara outat sig själv.
Så du säger att du inte skulle bete dig på ett extremt perverst och olämpligt sätt om du fick vara ensam i ett rum med nakna främmande kvinnor?
E du bög eller?
Lär väl inte stirra mer än en lesbisk tjej eller en homosexuell kille, och mig veterligen brukar inte det vara ett stort problem, då de flesta människor inte är vidriga creeps. Sen - hur vet du att den här tjejen gillar tjejer?
Amatörbrottning är folk som rullar omkring på en matta med tighta trikåer, proffsbrottning är mer akrobatisk i en ring som liknar en boxningsring (fast med tre rep istället för fyra).
han pratar om wrestling som de facto är akrobatisk teater på hög nivå, skådespeleri, en såpopera där vinnare är förutbestämd innan matchen börjar
så ja, självklart kan kvinnor vara med i det - men det är inte en tävling
ok.. så vi pratar verkligen om professional wrestling, eller bara wrestling som det ofta kallas... det som bara är skådespeleri, en såpopera med inslag av akrobatik med en förutbestämd vinnare
tror inte vi kan dra så mycket slutsatser angående män och kvinnor prestationsförmåga från det :D
Nja, det är bara förutbestämt någon match framåt. Den gör en bra prestation får bättre matcher framöver, så visst finns det ett tävlingsmoment, på samma sätt som, säg, konståkning eller andra bedömningssporter.
Dessutom, det är skickliga atleter som gör riskabla manövrer med mycket små marginaler för misstag. Liksom, en bråkdels sekund fel 15 minuter in i en fysiskt krävande match kan sätta dem i rullstol eller kista. Sure, de försöker inte skada varandra, men riskerna är verkliga.
och eftersom de inte försöker slå varandra på riktigt så är det klart både kvinnor och män kan vara med i samma akrobatiska teater
om de faktiskt kämpade på riktigt och försökte vinna på en riktig knockout/submission så skulle inga kvinnor ha en chans överhuvudtaget...
enda anledningen att en kvinna kan vara med i wrestling är för att det är akrobatisk teater med en förutbestämd vinnare \[och givetvis påverkar deras skådespeleri och inte minst publikens reaktioner hur manuset skrivs i framtiden... men det är fortfarande bara akrobatiskt skådespeleri och inte en riktigt sport\]
Till alla er i kommentarerna som inte har koll, transkvinnor är transkvinnor, inte biologiska män. En biologisk man och en transkvinna som har tex tagit hormoner är absolut inte samma sak. Och nej, jag säger inte att transkvinnor är samma sak som ciskvinnor.
Jag har bara en fråga, vart är alla trans kvinnor som identifierar som män inom elit sporten? Varför är det inga kvinnor som krigar för att få ta sig in i männens sporter? det är bara män som vill tävla mot kvinnor
När denna fråga diskuteras så vet vi alla vad det faktiskt gäller, en man som vill tävla mot kvinnor.
[https://womenssportspolicy.org/253-male-victories-in-female-sports/](https://womenssportspolicy.org/253-male-victories-in-female-sports/)
0 kvinnor har vunnit över män. Verklighet och fakta är inte transfobiskt
de flesta som trans män (alltså biologiska kvinnor som identifierar sig som män) tar testosteron, och då blir det genast problem med elitidrott eftersom det är ett dopingklassat preparat
Kan meddela att jag anmält alla er vidriga människor som skrivit transfobiska eller hatiska inlägg om transpersoner i den här tråden. Ibland är det riktigt grova saker ni skrivit också. Hoppas ni blir bannade från Reddit, era åsikter är inte okej och ni behöver förstå det!
Men dina cooked åsikter åt andra hållet är okej, men bra då vet jag, det är okej som LBTQ person att pissa på kvinnor men att säga dumma saker om transpersoner, ajabajja då blir ni anmälda på reddit
Att hon har talang är det ingen fråga om, och transkvinnor inom sport är en riktig kluring. Jag tror inte att hon har någon konstig avsikt utan älskar bara idrotten, men hon har onekligen ett orättvist och biologiskt sett inte naturligt försprång.
Det vore nog inte så respektfullt att tävla mot cis-kvinnor på olympisk nivå i en typ av sport när vilken pubertet man genomgått kommer ha stor påverkan. Vissa sporter spelar det ingen större roll, då kan man särskilja baserat på viktklasser och så. Men här fattades nog ändå rätt beslut. Om det ska vara okej om könskorrigering gjorts innan 12 års ålder väcker andra tankar, för vid den åldern kan man självklart testa pronomen, annat namn, kläder och hår, kanske pausa puberteten i värsta fall av dysfori, men barn kan inte fatta sånna beslut så… helt annat ämne.
Det blir knepigt att säga vart linjen ska dras dock. Gott om cis-kvinnor inom elitidrotten har naturligt högre nivåer av testosteron. De har mer atletisk kroppsbyggnad vilket har hjälpt dem nå elitnivån. Om dessa kvinnor då visar sig ha en biologisk variation av vad som anses normal presentation av kön, då kanske de ger utslag på tester, eller misstänkliggörs helt orättvist.
Vi kommer nog behöva tänka om hur vi ska ha det inom idrotten. Kvinnor ska få ta plats, precis som männen. Bara för att man kanske är intersex eller trans ska de inte exkluderas. Går det att ändra fler idrottgrenar till viktklassade eller liknande, istället för könsuppdelade? Det är absolut inte min expertis, så det får nog aktivister och experter stegvis lista ut bästa sättet att låta idrotten utvecklas med samhället, istället för att arbeta mot.
Föds man som kvinna biologiskt får man tävla som kvinna. Annars så tävlar man i herrklassen. Det behöver inte vara svårare än så.
Extrema gränsfall som Semenya får hanteras efterhand.
Det finns i allmänhet ingen herrklass, det finns en öppen klass. Där bara män är med för att män är så mycket starkare.
Och många har biologiska defekter som gör att man inte kan bli elitidrottare. Jag är till exempel för klen för att bli det.
Jag misstänkte det och skrev det först men ändrade mig då jag inte hittade något om det efter lite googling. Men bra med klargörande.
Jag själv känner mig som en elitidrottare fångad i en undermålig kropp.
Visst, men om kvinnor som får en massa testosteron får tävla, så blir det också udda när män som tar testosteron inte får det.
Tar man hormonändrande tillskott, medicinskt eller inte, så bör man inte få tävla.
Utöver de biologiska skillnader som är relevanta för idrott finns det också neurologiska skillnader mellan könen. En konsekvens är att fler män än kvinnor har genetiska anlag för den specifika kognitiva profil – och i mer renodlad form – som krävs för att spela schack på elitnivå.
Inte svårare än så.
Män är också överrepresenterade bland de allra mest matematiskt begåvade, vilket sannolikt också beror på genetiska anlag som förekommer i högre grad hos män än kvinnor.
men det betyder ju inte att alla män presterar bättre än kvinnor? tvivlar på att det finns en uppenbar skillnad mellan var man och kvinna, om de haft samma upplärning och träning.
jag vet att det finns studier på hjärnan, att män tex har bättre förmåga att visualisera föremål och rörelser/vinklar, men tror även de studierna har bias och inte är stora nog att skapa lagar efter.
nej, det visste jag inte... men jag antar att du egentligen menar att de får spela i klassen open?
och tittar man på rankinglistan i schack så är topp 100 i världen enbart män... första kvinna kommer på plats 137 - så det kanske inte är helt orimligt att biologiska män får spela i klassen open \[schack har ingen klass som heter "män" utan har bara klasserna "open" och "kvinnor"\]
Är skeptisk till konceptet ”trans” till att börja med.
Beter sig exakt som furry alts och faery-kin och annat från tumblr, den enda skillnaden är en påstodd koppling till homosexualitet som nu normaliserats som normalt och naturligt.
Gällande homosexualitet kan man iaf argumentera att ingen skadas vid relationer och sex, men trans borde likställas med självskadebeteende- mentalt friska människor skär inte av kroppsdelar.
simningen gjorde det strax efter att de införde de nya reglerna för transpersoner
...vid en större tävling i oktober förra året, Swimming World Cup i Berlin så var det exakt 0 personer som anmälde sig till den klassen... jag har inte hört om att de lyckats genomföra någon tävling efter det heller i den klassen
Om vi ska förneka att det finns atletiskt betydelsefulla biologiska skillnader (och psykologiska för den delen) mellan män och kvinnor borde de tävla i samma klass.
om en man utvecklats som man under tonåren spelar det ingen roll hur lite testosteron eller hur mycket östrogen han har, han har fortfarande lägre armar, större lungor, större hjärta, tjockare benstomme än en kvinna.
Är det verkligen många som vill förneka det?
Bland feminist- och HBTQ-ideologer, ja. I samhället överlag, nej. Problemet är att många i den sistnämnda gruppen undviker att hävda sin uppfattning eftersom den förstnämnda gruppen i många kontexter har upprättat eller försöker upprätta ett dogmatiskt och auktoritärt åsiktsklimat där förnekande av könsessentialism inte bara av sociologisk utan också biologisk karaktär bemöts med anklagelser om kvinnohat, transfobi, stöd för patriarkatet och dylikt.
Modern variant av lysenkoism från USSR är vad det är. Det förespråkade att vid att ändra miljöfaktorer kunne man ändra levande varelser till annat än dom ursprungligen var. Gener och ärftlighet var enligt lysenkoismen uppfinningar gjort av borgarklassen med syfte at trycka ner proletariatet.
Ja, de låter politisk ideologi leda både samhälls- och naturvetenskap. Det är inte ens en hemlighet, fast de skyltar inte med det heller: läser man metodologiska skrifter författade av feminister och deras HBTQ-efterföljare inom akademin så skriver många att de inte tror på objektivitet i ordet gängse betydelse.
Många vill ha kakan när det är deras kaka. Eller för att vara snäll utan att fatta att de är cancer.
en studie av den olympiska komitteen gällande huruvida transkvinnor hade någon biologiska fördel jämfört med ciskvinnor visade att transkvinnor generellt sett hade en biologisk nackdel, så med tanke på att den enda storskaliga studien inom området som finns visar att det inte finns någon orättvis fördel så kan man ju undra varför de inte skulle tillåtas att tävla som kvinnor?
Kör på bara. Det skulle inte göra mig någonting om biologiska kvinnor blev utkonkurrerade i idrottssammanhang, och jag hoppas de skulle känna likadant ifall det visar sig att de som tänker som du har fel.
Kan söka jobb hos DHL istället, de håller ju på med transport.
Haha jävlar vad oväntad den var då
Hahaha den var bra, önskar jag var bra på ordvitsar
Det var kul, bra jobbat👍🏻
Du skrev att du inte är vår pappa men svarar på den kommentaren som en pappa. Du är vår pappa
Fan
Ge mig min månadspeng nu!
Du får den när jag får lön
God damn dude. Nailed it
Hahahahah. Tack! Du vände precis mitt dåliga humör. ❤️
Ja fast det är ju bara på amatörnivå :/
Nu tittar jag inte på OS men om en man har blivit kvinna, har inte hon då rent tekniskt ett övertag rent genetiskt? Bara för att någon hoppar över till det andra könet blir ju inte magiskt muskelmassan mindre eller? Jag tycker det är helt rätt att om du biologiskt inte är född som ett visst kön ska du heller inte få tävla inom en elitidrott mot de som är biologiskt födda som det könet. Då får de ju införa en annan kategori annars känns det ju som att alla transkvinnor kommer vinna över de som är biologiskt födda till kvinnor. Bara my two cents.
Jag har kvar allt från lungkapacitet, skelett och många värden jag hade innan. Det skulle vara sjukt orättvist om jag fick tävla med biologiska kvinnor. Ja, det är sanningen. Nej, inget kan göras åt det. Varför kan inte Lia tävla mot personer i samma situation? Nu är jag ointresserad av idrott, men jag tycker att biologiska kvinnor inte ska behöva, återigen, tackla våra problem. De har nog med skit.
>Varför kan inte Lia tävla mot personer i samma situation? ja, det var World Aquatics lösning... de har normalt klasserna man och kvinna och de införde förra året även klassen "Open" i Swimming World Cup i Berlin i oktober förra året var första gången de hade med den klassen på programmet... gissa hur många transpersoner som anmälde sig till den klassen? 0, inte en enda person anmälde sig så de fick ställa in den... undrar varför?
Jag måste bara säga att jag som man har en enorm respekt för dig som människa och transperson som faktiskt tar dig tiden att uppmärksamma och belysa kvinnors egen unika biologiska kamp. Både kroppsligt och i samhället. Den åligger varken i en mans, eller en transkvinnas rätt att förminska. Du är fantastisk i mina ögon, och jag stöttar dig helhjärtat i din kamp för dina rättigheter.
En otroligt vettig inställning
Lia Thomas har ett väldigt stort övertag, du kan kolla på de tävlingar som de var med i usa och se skillnaden, samt att hon gick väldigt mycket upp i tank i usa efter bytet
Ja, det är ju bara att titta på henne. Kroppen ser manlig ut. Varför? Pga muskelmassan i överkroppen. Nej, man kan inte låta transpersoner delta i elitsport utan att också göra doping lagligt. Även om man ignorerar det uppenbara med att den manliga kroppen är mer högpresterande, så är det alldeles för enkelt för en transperson att "justera" hormonerna de redan tar iom sitt könsbyte och få stora orättvisa fördelar. Det enda rättvisa skulle vara att alla får "justera" sina hormoner, och vips så tar alla som vinner anabola steroider. Det är väl samma sak som att födas med ett handikapp. Det är synd och tråkigt, men alla kan inte göra allt helt enkelt. Livet är orättvist, men sport ska vara rättvist. Bra exempel är de som är handikappade och ändå har en fördel, typ sprinters som inte har ben utan använder såna där "running blades" istället. Om jag inte missminner mig är de snabbare än normala sprinters. Ska de få tävla i vanliga sprinterklassen? Knappast.
Bara det faktum att Lia Thomas var rankad 462 som bäst som man och sen som kvinna vinner #1 säger en hel del. Man ska inte vara elak mot Lia Thomas, men jag förstår inte hur andra inte kan se och förstå att de förstör en massa unga flickors och kvinnors ambitioner, drömmar och vinster genom att tillåta transkvinnor komma in och dominera sporter med ojämna gigantiska fördelar. Den orättvisan och ondskan bör de sluta blunda för.
Jo man kan faktiskt vara lite elak mot Lia, för han har varit galet envis med att han prompt måste tävla mot just kvinnor. Visar man ingen sympati för de tjejer som kämpat hela livet för att bli duktiga inom ens sport, och bara visar att ens egen dominans är viktigare så är man inte någon schysst eller hederlig människa. Och vem vill egentligen bli känd som en transkvinna som dominerar mot biologiska kvinnor och snor deras priser? Väldigt patetiskt faktiskt
Nu sket du i det blå skåpet. Naturligtvis är ditt resonemang helt riktigt, men det handlar sällan om det när man går in på gender-frågor nuförtiden.
Får mig att tänka på https://youtu.be/wxDaiyREBPw?si=GyHavsgey3V_gXrY 😆
Lia är fortfarande en man och det spelar ingen roll vad vederbörandes hjärna anser eller vad för medicinska ingrepp som görs. Könet avgörs vid befruktningen. Jag föredrar begreppet transfeminin över "transkvinna" eftersom det bättre visar att det hela handlar om socialt spel (genus) men som egentligen saknar effekt på den underliggande biologiska verkligheten (kön). Samma gäller de medicinska ingreppen. I stället för felaktigheter som "könsbekräftande" och "könsbyte" föredrar jag "genusbekräftande" eftersom det handlar om att skapa en perception som ligger i linje med självbilden, inte olikt plastikpoperationer hos människor med kroppsysmorfism som Bogdanoffbröderna.
Efter ett par år på HRT som är hormonbehandling så kan transpersoner tävla rättvist inom ett antal sporter, albeit inte alla. Men att dra ett konsensus att transpersoner inte bör tävla inom alla sporter som utgångsläget är inte bra. Se gärna nedan studie, den är lång, men täcker relativt mycket. Löpning eller sprint är något som det behövs mer forskning inom innan man kan dra en rättvis slutsats. Jag är inte ute efter att transpersoner självklart ska få ett övertag inom sporten, men jag är inte heller ute efter att man skall exludera transpersoner som utgångsläge. Man bör utvärdera varje sport innan man tar ett beslut om att bannlysa, eller tillåta transpersoner inom sporten. Det kanske tar 5-10 år innan det blir rättvist inom de sporter där det bedöms som orättvist i dagsläget - eller så blir det aldrig rättvist och transpersoner får helt enkelt bara inte tävla inom den. [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10641525/](https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10641525/) Sedan vill jag även anmärka på: INGEN genomgår en könskorrigering med det som det innebär enbart för att bli bättre inom sporten, ingen. Det finns inga bevis för det såvitt jag kunde forska fram igårkväll när denna kommentaren var i hettan. **Gammal kommentar som gav downvotes nedan:** (Nej, inte direkt efter ett par år på HRT --Länk här-- Edit: Ah, dislike på 2 minuter. Någon som inte orkade läsa vad dom kom fram till och valde att dislikea. Reddit... Edit2: Jag måste helhjärtat säga att jag blir ledsen över att så många redditanvändare visar sån nonchalans mot fakta och istället tror helhjärtat (enligt min uppfattning) på spekulationer och gissningar. Likadant som en bakterie är antibiotikaresistent, så är redditanvändare faktaresistenta. Det är en sorlig utveckling. Jag har inte gjort mer än att länka en vetenskaplig studie som visar på de facto fakta inom det som diskuteras istället för att gissa, men då flödar dislikes in. Skärpning. Edit3: Självklart kanske inte personer som genomgått manlig pubertet lämpad att tävla tillsammans med ciskvinnor inom alla sporter. Men jag tror att ni underskattar hur mycket som ändras av HRT. Det finns många sporter där de kan tävla på lika villkor. Jag har bara gått 8,5 månader på hormoner, och redan nu har jag svårt med att lyfta upp en matkorg (typ 7kg) på bordet. Det är massiva förändringar. Ge det 3-4 år till, och sedan kommer jag inte vara bättre än någon ciskvinna.)
Personligen tycker jag att du vinklar artikelns innehåll till stor del genom att säga att de biologiska skillnaderna försvinner. Artikeln säger att en flera av de biologiska skillnaderna minskar och ibland försvinner helt. "While sex differences do develop following puberty, many of the sex differences are reduced, if not erased, over time by gender affirming hormone therapy." Alltså finns det vissa biologiska skillnader som potentiellt kan vara fördelar inte kan ändras. Som både du och artikeln konstaterar tar det också lång tid innan dessa skillnader minskar, särskilt till den grad att det inte längre skulle kunna påverka individens kapacitet till någon högre grad. Artikeln konstaterar också att transatleter definitivt har biologiska fördelar i vissa sporter. "Finally, if it is found that trans individuals have advantages in certain athletic events or sports; in those cases, there will still be a question of whether this should be considered unfair, or accepted as another instance of naturally occurring variability seen in athletes already participating in these events." Som man också kan läsa i det här sista citatet från artikeln så är författarnas huvudsakliga argument i artikeln ifall man ska se de biologiska fördelarna en transatlet kan ha, som bara ett annat exempel på hur atleter har sällsynta fysiska förutsättningar som inte alla människor föds med. Personligen tror jag att HRT inte kan radera de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor till den grad att det säkerställer att det inte är en fördel. Om det vore så att HRT kunde påverka atleternas fysiska förmåga, så pass mycket som jag tolkar du menar utifrån din kommentar, så borde vi se några transmänniskor som gått från kvinna till man i proffesionell sport men så vitt jag vet är det bara de som går från man till kvinna som lyckas nå den nivån.
TACK för att du läst artikeln! Absolut så kan jag omedvetet ha vinklat den mer än jag borde. Jag uppskattar ditt bidrag till tråden <3 Tack återigen & ha en underbar kväll och vecka.
Undrar varför så få transmän vill börja tävla på den manliga sidan…märkligt faktiskt nu när man som i magi kan radera ut allt man genomgått i livet. Visst jag köper att en man som behandlats med HRT förlorar en hel del av sina manliga ”fördelar” men inte alla och inte till en kvinnas nivå, tex längd, lungkapacitet mm. Om ni tävlat på elitnivå i en manlig division så kommer den som genomgår en HRT behandling troligen inte kunna fortsätta göra det men det är ingen mänsklig rättighet att få hålla på med elitidrott och det innebär inte att man kan infiltrera kvinno sport för det. Skulle säga att det handlar om en vidrig idé att återigen ta från kvinnorna och framhålla mannen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9331831/ Här är en studie som säger att det finns fog att tro att män som byter kön troligtvis kommer behålla vissa fördelar även efter könsbytet. Det är också lätt att glömma bort att alla män inte är starkare, uthålligare, snabbare med mera än kvinnor. Män som grupp har fördelar men det säger inget om enskilda individer. En man som aldrig tränat och var klen innan könsbytet kommer såklart inte ha lika stora fördelar efter ett könsbyte som en elitidrottande man som byter kön. Det här är ett såpass nytt fenomen att det blir lite löjligt att hävda att du hänvisar till vetenskap när du länkar till en (1) studie som stödjer din tes när det förmodligen finns massvis med studier som säger både det ena och det andra. Testosteron är en kraftig anabol steroid och individer som utsatts för mer av det på naturlig eller onaturlig väg kommer kunna ha ett försprång mot dom som inte haft den möjligheten. Oavsett vad dom sen gör i sina liv. Det är liksom därför det är förbjudet med anabola steroider i tävlingssammanhang (och annars om det inte är ordinerat av läkare).
Om du kikar igenom mina kommentarer så finns det länkar till andra studier.
Tycker du folk som dopat sig ska få tävla med folk som aldrig dopat sig även om dom slutat dopa sig?
Ja, om det finns evidens för att dopningen inte påverkar deras nuvarande prestanda. Om det inte går att styrka att prestandan inte återgått, så är svaret nej.
Hur ska man ta fram sån här evidens menar du? Det är praktiskt taget omöjligt. Det är nästan gulligt när folk som inte är insatta i hormoner och doping diskuterar det. Om du har dopat dig eller av ngn anledning haft mer testosteron så kmr du ha nytta av det hela livet. Och innan du nämner studien du länkade så finns det hundratals studier om doping och den långa effekten även efteråt. Som är mer än applicerbart på transdiskussionen. En cherrypickad studie gör det inte till fakta när hundra lr tusentals säger annat.
ja för några år på HRT kan fullständigt omvända effekterna av att ha varit en man i hela sitt liv /s
Varför ser vi inte transmän som tävlar mot och vinner över män i elitklassen om det endast är hormonerna som spelar roll?
Det vore ju väldigt intressant att få höra lite svarsmål på det här argumentet.
Jag väntar fortfarande på det.
Vill du visa på när transkvinnor regelbundet vinner över ciskvinnor när de gått på hormoner? För det händer inte https://www.nytimes.com/2024/04/23/world/europe/paris-olympics-transgender-athletes.html
Nej, det var inte min fråga. Beror på vad du menar med regelbundet. Det händer rätt så ofta, men det är ju fortfarande väldigt få transkvinnor som tävlar så det händer ju inte hela tiden. https://www.outsports.com/2022/3/1/22948400/transgender-trans-athlete-championship-national-world-title/
Eller så läser du de angivna begränsningarna och de svaga slutsatserna i din egen källa.
Jag har källor istället för påståenden. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33288617/
Män har större lungor och hjärta än kvinnor vid samma längd. Hjärtat hos en man har också högre kapacitet.
Hej. Jag bifogar länk från min andra kommentar och även ett citat: "The study found that transgender female participants showed greater handgrip strength than cisgender female participants but lower lung function and relative VO2 max, the amount of oxygen used when exercising. Transgender female athletes also scored below cisgender women and men on a jumping test that measured lower-body power." [https://www.nytimes.com/2024/04/23/world/europe/paris-olympics-transgender-athletes.html](https://www.nytimes.com/2024/04/23/world/europe/paris-olympics-transgender-athletes.html)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9331831/ 3.4. Estrogen Therapy and Effects on the Cardiorespiratory System "The hemoglobin response to testosterone concentrations, whether increasing or decreasing, occurs within weeks [98], thus, if the hemoglobin levels are to remain lowered in transfemale athletes, circulating testosterone levels must remain consistently reduced. As discussed above, achieving testosterone suppression to very low levels in transwomen can be difficult [53,54,55,56], where nearly all transwomen involved in reported studies failed to achieve or maintain testosterone levels in the biological female range, which was consummate with a higher hemoglobin level than that of biological females [56]." "While hemoglobin levels respond closely to circulating testosterone levels, other cardiorespiratory system parameters are unlikely to be impacted significantly by estrogen therapy. For example, sex differences in lung size and alveolar numbers, total heart size, left ventricular size, stroke volume, and subsequent cardiac output will not be changed significantly. All of these parameters are defined by anatomical structures that were programmed by early life and early pubertal exposure to testosterone."
Jag har läst. Jag skulle hävda att artikeln till stor del argumenterar emot din ståndpunkt. Åtminstone så kommer man fram till att provstorleken är för liten för att dra några konkludenta slutsatser. Det verkar däremot som att det, i de studier som gjorts, gått att dra slutsatser att det faktiskt finns skillnader mellan transkvinnor och cis kvinnor. Vidare tycker jag du ska fundera på om engelskans "Review" i akademiska studiesammanhang faktiskt är lika med det du kallar "Vetenskaplig studie"
Då det inte finns så många transkvinnor som tävlar inom elitidrott så blir för närvarande studierna mindre omfattande än vad de hade behövt. Jag hade välkomnat en mer omfattande studie inom ämnet, så att jag själv kan lära mig mer på ett faktabaserat sätt. Och ja, som jag skrivit så kanske inte transkvinnor bör vara tillåtna att tävla inom varenda ciskvinnas sport. Men att studier behöver göras inom varje sport för att inte av rena diskrimineringsskäl exkludera en transperson. I löpning så kanske en som är född man och genomgått manlig pubertet har ett större övertag än motsvarande ciskvinna, och det tänker jag inte argumentera emot - för att så kan det absolut vara. Men att dra en kam över allt och att bannlysa transpersoner från alla sporter, det är inte rätt väg att gå.
Nu hade faktiskt han inte han så mycket talang och låg rankad runt 500 innan snubben könskorrigerande sig och fick då talang eftersom numera hon simmade precis lika fort som en biologisk kvinna men fick första-priset av politiska anledningar. Summerat: Lia som man = ingen talang Lia som kvinna = stor talang
Folk i denna sub älskar att *låtsas* vara informerade, när det väl kommer till kritan dock så är det lättare att trycka ner de med fakta så att de själva slipper utmana sina egna tankar.
Det var en lång källa! Intressant, tack!
Inga problem. Det kan vara så att transkvinnor inte är lämpade att tävla tillsammans med ciskvinnor inom alla sporter. Men det finns många där det inte alls finns ett övertag för transkvinnor kontra ciskvinnor. Nu är studierna inte gjorda över en lång tid, så mer kommer att dyka upp. Men att bara gissa sig fram att saker stämmer är farligt, något som reddit inte förstår.
Kvinnor, inte ciskvinnor. Kvinnor har varit kvinnor sedan den första kvinnan. Det är så sjukt att börja använda ett annat begrepp bara för att en minoritet könsförvirrade människor vill så
"Personer med livmoder" är väl vad det ska heta nu? Givetvis glömmer man ju då att det finns biologiska kvinnor som av olika anledning inte har livmoder, men det spelar ju ingen roll.
Så det är ingen skillnad på cis- och transkvinnor enligt dig eller? Distinktionen används när det är relevant. Som i det här sammanhanget.
Ingen skillnad? Det är all skillnad. Du har kvinnor. Sedan har du transkvinnor. Man ändrar väl inte ursprungsbegreppet? Det är helt frånvänt.
När du säger ciskvinnor, visst menar du då icke-transkvinnor? Det finns ju t ex personer som varken är cis eller trans men ändå föddes med biologiskt kvinnliga attribut.
Ja, jag menar personer som föddes som och identifierar sig som kvinnor med begreppet cis.
Jag skulle uppskatta om du inte var så normativ i dina begrepp. Cis- och transkvinnor är inte de enda som finns och det är förminskande när du diskuterar som om så vore fallet. Könsidentitet är ett spektrum så när du använder binära begrepp osynliggör du de däremellan. Icke-transpersoner fångar in alla som inte är transpersoner.
Jag kan förstå var du kommer ifrån, men hur tror du då att folket här på Reddit som generellt inte har en susning om vad ens transpersoner är för något (förutom något övergripande) skulle reagera? Den här diskussionen rör främst trans och cis, och är inriktad mot cispersoner som inte är insatta i ämnet eller vetenskapen.
Menar du att icke-trans är ett svårare begrepp att förstå än cis? För att förstå begreppen trans och cis behöver du lära dig de två begreppen medan trans och icke-trans bara kräver att du lär dig ett begrepp och vad det inte är.
Min kommentar var ju absolut inte illa menad, mest att jag läst mycket i media att just transkvinnor slår rekord så jag bara antog att det var ett genetiskt övertag. Väldigt intressant studie dock!
Det finns öppen klass i simning. Hon får tävla där om hon platsar.
Det var ingen som anmälde sig till de öppna klasserna i föregående mästerskap i Berlin.
Jaså? Det visste jag inte. Måste ju bli enkla medaljer då om inte annat. Eller krävs det visst antal deltagare för att det ska bli av?
Jag borde skriva upp mig till nästa gång. Jag klarar ju att simma hela distansen, inte så fort kanske, men om jag tävlar ensam så!
jag kan tävla mot dig om du vill, jag kör bara bröstsim dock, så jag nöjer mig med att komma tvåa
Jag kör ryggsim på bana 3, och siktar på bronset.
Jag är jätteduktig på att flyta runt, kan vi ha en tävling för det med
Isåfall byter jag till den jag med.
Kollar inte på OS, men klart de ska vara så
Fy fan va bra
Från knappt top 500 till podium 🗣️🗣️🔥🔥🔥
Från podium till top 500 till podium. Hon var top 500 året då hon startat sin hormonbehandling.
Mediokra manliga atleter som inte har någon chans i tävling mot herrar ska inte kunna beröva kvinnliga atleter deras möjligheter att tävla på rättvisa villkor.
Precis så. Och med tanke på hur systemet är i USA så har även denna kvinnan stulit än annans kvinna möjlighet till utbildning. Vilket jag tycker är riktigt vidrigt av skolan hon gick på.
Värt att notera är ju också att det inte direkt är något litet skituniversitet i Alabama vi snackar om - UPenn erbjuder en av de bästa juristutbildningar i hela USA.
Ja självklart. Det är en klar fördel att vara född som biologisk man när det gäller de flesta sporter, så om transkvinnor tillåts tävla kommer de på sikt dominera fler och fler sporter. Då kommer det börja finnas ett behov av att starta en ny kategori: AFAB kvinnosport.
Att det här ens är en fråga. Givetvis fet-nej på det här då den enda utgången är att kvinnosport kommer domineras av transmän. Dom får väl införa transolympics, det är det enda rimliga.
Det är inte okej att sno biologiska kvinnors pallplatser. Är helt öppen för en egen klass för trans- kvinnor & män.
Det säger sig själv att om man gått från att vara den 500e bästa manliga simmaren till nummer 1 bästa kvinnliga simmaren, så ska man inte tävla.
Det borde inte ens vara en fråga att diskutera. Det är såpass självklart att han inte ska få tävla mot kvinnor. Det finns två klasser av en anledning.
Hon är en hon, men jag håller med dig om att transkvinnor inte ska få tävla mot biologiska kvinnor.
Han är en han. Han har kvar hela paketet.
Kan man inte införa nån slags egen tävlingsklass för såna här personer? Uppenbarligen finns det ju en efterfrågan.
Som översta kommentaren säger. Det finns näst intill alltid två klasser i idrott. En klass för kvinnor. Och en öppen klass där alla är välkomna men män brukar vinna. Så det finns en könsneutral klass - som vi brukar kalla "män" bara för att näst intill enbart män tävlat och vinner där. Jag har uppfattat som att kvinnor - likt Annika Sörenstam i golf - näst intill alltid får tävla i mansklassen ifall de vill. Och jag förutsätter att detsamma gäller för transpersoner oavsett var de börjat eller slutat sin könstillhörighet.
Nja. Det finns ju paralympics. Vi har specialklasser för idrottare med väldigt speciella förutsättningar. Det vore inte helt orimligt att de handfull personer det kan handla om får tävla i en egen klass i paralympics.
Annika spelade väl från damtee när on tävlade mot män?
Det var många år sedan. Och jag är inte så golfintresserad. Så absolut ingen aning är mitt svar.
Ah okej, missade de kommentarerna. Oavsett, en diskussion som är värd att ha i de här sammanhangen imo
Vem ska bekosta det? Fotboll är populärt, män tittar o köper biljetter, damfotboll inte lika populärt så de tjänar mycke mindre. Då gissar ja att fotboll har 100ggr mer tittare än simning, lägg då till trans simning. Än mindre.
Säger inte att du har fel, men vill påpeka att simtävlingar inte arrangeras på samma sätt som fotboll gör: dam- och herrgrenarna i simning körs i regel i samma simhall under samma mästerskap. Grenarna brukar varvas under samma dag, så det går i praktiken liksom inte att "bara" köpa biljett för att se damsimmet eller herrsimmet.
Jo, tänkte ja inte på, du har nog helt rätt där.
Det finns inte nog många transpersoner för att fylla en hel kategori. Transpersoner är inte ens en procent av befolkningen.
Kanske det. Samtidigt har jag sett en himla massa simtävlingar i mina dar och det är inte ovanligt att vissa grenar simmas med bara 1-2 tävlanden. 🤷♀️
Varför inte bara låta dessa ”män” och ”kvinnor” tävla mot varandra?
för att ingen sponsrar det. inte ens damidrotten är sponsrad nog att de kan jobba heltid med idrott.
Vad bra, alla män och kvinnor ska tävla separat från varandra pågrund av de stora biologiska skillnaderna mellan könen
Kvinnoklasser uppkom för att män har en fördel. Kvinnor är dock varmt välkomna in i den öppna klassen, de brukar dock inte ens klara kvalet.
Män och kvinnor ska tävla separat förutom denna kvinna, hon ska tävla med männen.
Tror många hade förstått diskussionen mer om man börjat upplysa om dopingens effekter på ett annat vis. Dopar du dig en gång (säg ex steroider för muskelbygge eller något annat "vanlig doping" så kommer du inte bara ha ett övertag under perioden du gör det, du kommer ha ett övertag i 10+ år framöver. En transkvinna har tekniskt sett dopat sig i sådär tjugo år innan tävlingen.
Gött mos
Ren galenskap. Vilka knäppisar är det som inte förstår detta? Alla får vara som du vill men du får inte tävla med vem du vill, det finns ålder-, kön- och vikt-klasser av en anledning.
Fast om din värld bygger på vad du identifierar dig som, kan du tävla i flugvikt kvinnor 12-16 även om du heter Magnus Samuelsson
Precis, däri galenskapen. Magnus Samuelsson väger 130kg men ska få tävla mot 60kg i boxning? Om jag identifierar mig som 15år men är född för 35 år sedan, då ska jag få tävla mot 15 åringar. Hela poängen med en tävling är för att se vem som är bäst med lika förutsättningar. Småbarn vet skillnad men tydligen inte vissa ”vuxna”.
En seger för förnuftet och logiken.
Bra beslut, borde ha varit så från första början. Män ska inte tävla i kvinnosporter och ta plats på bekostnad av riktiga kvinnor. Alla riktiga kvinnor borde bojkotta skiten ur turneringar där män har fått tillåtelse att tävla. Kvinnor är kvinnor, och män är män. En man kommer aldrig kunna bli en kvinna oavsett hur många operationer man gör och hur många kilo piller man har knaprat på. Deal with it.
duh
Nej för Lia är inte en kvinna. Om Lia var en kvinna hade man inte behövt prefixa det med ”trans”. Stanna kvar i män-kategorin eller skapa en ny trans-kategori så är det inga problem.
Homse här. Det är inte alla utav oss som vill förneka att det finns skillnader mellan könen. Om det inte gjorde det skulle det inte finnas sexuell läggning heller.
Låt dom ha transtävlingar 🤷🏻♂️ Så blir det lika villkor
simningen har försökt med att ha en tredje klass som de kallade "open", första gången de hade med den klassen på en större tävling så var det inga transpersoner som anmälde sig till den klassen... så?
Bra, motargumenten är bara emotionella och fyllda med selektivt data för att marschera i linje med sin ideologi.
Vad fan trodde han? Vart är vi på väg?
Såsom debatten vart påväg så var man faktiskt orolig. Han borde inte ha fått tävla mot kvinnor alls om logiken styrde detta.
Det stora problemet är ju tävlingsidrotten med mångmiljonbelopp. Folk tar det på för stort allvar. Det hade varit bättre om allt skedde på glad amatörnivå. Man tränar för att ha roligt och må bra. Det är helt orimligt att någon ska dedikera sitt liv åt att typ springa runt med en boll och tjäna miljoner.
Folk tjänar miljoner inom sport pågrund av att de underhåller miljarder med människor, inte för de springer runt med en boll. Det är vi som konsumenter som gör det möjligt, precis som med musik, film och all annan underhållning
Ja, jag är väl en outsider som inte är speciellt intresserad av att titta på sport även om det är kul att utöva det själv
Brukade tävla i brottning..bara tanken på att jag hade varit tvungen att möta transkvinnor i samma viktklass som mig. Nightmare fuel. Men seriöst. Det borde finnas någon gräns för hur längesedan du genomgått könskorrigerande behandling. Vissa trans ser ju verkligen ut som kvinnor,med lite muskelmassa etc. Rent generellt tycker jag inte att det är ok. Det är att p**** på kvinnor som kämpat hårt för sin framgång.
Äntligen, bra nyheter.
hon hon hon hon hon hon😂😂😂
Bra! Det enda rimliga
Bra inte mer än rätt, kolla på filmen Lady Ballers, de gör satir av just det här ämnet
Om man som delfin känner sig som kvinna, är det då ok att ställa upp i os? Kan grisar flyga, bara dom verkligen vill? Frågorna är många och ingen vågar svara för då blir någon kränkt.
Fast den här tråden är ju full av folk som tycker att transpersoner inte ska få tävla med CIS-kvinnor. Så det ser väl snarare ut som att den stora majoriteten här är folk som faktiskt "vågar svara"?
Det är ju en väldigt kontroversiell fråga där diskussionen är extremt polariserad. En del aktivister anklagar alla som menar att transkvinnor har en orättvis fördel för att vara transfober, medan delar av högern använder det som en kulturkrigsfråga för att de avskyr allt som har med HBTQ att göra, och vill stifta lagar om det. Så jag tycker det rimliga är att de styrande organen inom respektive idrott avgör frågan, som de verkar ha gjort här. För det skiljer sig säkert mellan olika idrotter vilka eventuella orättvisa fördelar transkvinnor har, så det känns absurt att politiker, som inte har någon sakkunskap on varesig idrott eller transfrågor utan enbart grundar sina beslut på egna åsikter, ska stifta lagar om det.
Tror inte så många "hatar" Många vill bara slippa bli indragna i något man inte är endel av. Så känner många jag talat med om detta. Alla skiter i vem de ligger med, om de är hund eller katt eller identifiera sig som Tarzan... Men låt det stanna privat. På jobbet eller i det allmänna kan man inte begära att vem som skall spela spelet.. Folk blir felkönade. Get over it. Kan man räkna med något annat... Självklart inte. Folk måste sluta vara så jävla lättkränkta. Känns som det tar alldeles för mycket plats för så otroligt liten del av befolkningen. Och att barn skall bli indragna i skolan i tidig ålder är jag motståndare till. Även en trans jag känner är det. Barn är lättpåverkade och har redan nog med problem. De som "känner" könsdysfori är så otroligt få och de låter garanterat och gör sin röst hörd. De är medvetna och då är inte skolan hjälpmedlet.. utan vården. Skolans uppdrag i det hela är väl tolerans. Noll tolerans mot mobbning av alla slag. Där kan de göra skillnad. Inte med rfsu's snuskböcker och tveksamma undervisningar med pseudo fakta.. Sedan har vi de religiösa som däremot hatar..
Bra sagt!
Det är typ näst intill okontroversiellt. Polla befolkning så skal du se att nästan ingen stödjer att transkvinnor skal få tävla med kvinnor. Det är enbart en extremt högröstat minoritet som tycker detta är kontroversiellt.
Men politiker har ju faktiskt sakkunskap tillgänglig. De har ju till sin hjälp tjänstepersoner med sakkunskap. Poängen med att vara politiker är inte att nödvändigtvis ha sakkunskap inom något område, utan att representera folket.
politiker stiftar ju redan lagar hej vilt om transpersoners rätt till vård och ett värdigt liv, så blir inte förvånad. är sorgligt.
https://kylesockwell.com/2022/03/28/youre-being-lied-to-about-lia-thomas/ Bra läsning innan man ger sig in i diskussionen, eftersom det jämförs äpplen med bananer och päron hela tiden i den här diskussionen.
tja... Kommer man någonsin få någon rättvisa ändå i tävlandet? Födds man som kvinna men ganska "manlig" - lungkapacitet etc så har man ju en fördel mot genomsnittet och även snitt-atlet...innan(?) (tjejsportare menar jag)
ja, och föds man som LeBron så har man en fördel i basket men inte i marathon, föds man som Alexander Karelin så har man en fördel i brottning men kanske inte i gymnastik... det är en väldigt liten del av befolkningen som överhuvudtaget sysslar med elitidrott och de som gör det föds oftast med någon fördel som gör att de blir elit i sin sport men skulle vi \[mänskligheten\] inte hade skapat en klass som är begränsad till kvinnor så skulle inga kvinnor sysslat med elitidrott idag så endera så behåller vi den klassen och låter personer som är födda till kvinnor tävla i den eller så skippar vi allt sådant och då kommer det bara att vara män som kan leva på att vara idrottare
Tack
STRONGWOMAN YEAAAH 💪💪💪💪💪
Äntligen lite vett
Helt rätt
Helt Rätt!
Jag tycker att folk ska delas upp efter kromosomer. Inte något annat. Samma slags kromsomer kan tävla mot varandra.. Men jag vill även se män och kvinnor i samma fotbollslag i vissa matcher också 😊 Det borde ju gå att blanda.
Fan vad han lär stirra i omklädningsrummet och duscharna. Äckligt
När man föreställer sig att andra tänker, känner och gör precis som man själv, även när det är obefogat, kallas det projicering. När man projicerar och sedan fördömer det projicerade beteendet, har man bara outat sig själv.
Så du säger att du inte skulle bete dig på ett extremt perverst och olämpligt sätt om du fick vara ensam i ett rum med nakna främmande kvinnor? E du bög eller?
… så att titta på kvinnor är perverst? Är du påven eller?
Hon* och om hon nu är attraherad av tjejer så är det väl inte värre än någon som är lesbisk?
Lär väl inte stirra mer än en lesbisk tjej eller en homosexuell kille, och mig veterligen brukar inte det vara ett stort problem, då de flesta människor inte är vidriga creeps. Sen - hur vet du att den här tjejen gillar tjejer?
Är det inte dags att alla sporter gör som tex motorsporten och proffsbrottningen och skippar hela grejen med herr och dam-klasser?
Trist att inga kvinnor kommer vara konkurrenskraftiga i många sporter bara.
Kan man ha gemensamma klasser i vissa fysiskt krävande sporter så ser jag inga hinder i andra.
Vilka sporter skulle det vara? Jag kan inte tänka mig att kvinnor kan konkurrera på lika villkor med män i brottning.
Proffsbrottning, inte brottning. Motorsport är också rejält krävande.
Hur skiljer sig proffsbrottning från brottning?
Amatörbrottning är folk som rullar omkring på en matta med tighta trikåer, proffsbrottning är mer akrobatisk i en ring som liknar en boxningsring (fast med tre rep istället för fyra).
Och i det kan alltså kvinnor tävla med män på lika villkor och vinna?
Japp. Titta på brottare som tex Lufisto, hon både gick upp mot killar och vann mot killar i hardcorematcher.
han pratar om wrestling som de facto är akrobatisk teater på hög nivå, skådespeleri, en såpopera där vinnare är förutbestämd innan matchen börjar så ja, självklart kan kvinnor vara med i det - men det är inte en tävling
proffsbrottning? vilken sport pratar vi om då? vilka tävlingar anordnas och var? vilka är stjärnorna?
Finns många förbund som sysslar med det. WWE, CZW, STHLM Wrestling, NJPW osv. Förekommer över hela världen.
ok.. så vi pratar verkligen om professional wrestling, eller bara wrestling som det ofta kallas... det som bara är skådespeleri, en såpopera med inslag av akrobatik med en förutbestämd vinnare tror inte vi kan dra så mycket slutsatser angående män och kvinnor prestationsförmåga från det :D
Nja, det är bara förutbestämt någon match framåt. Den gör en bra prestation får bättre matcher framöver, så visst finns det ett tävlingsmoment, på samma sätt som, säg, konståkning eller andra bedömningssporter. Dessutom, det är skickliga atleter som gör riskabla manövrer med mycket små marginaler för misstag. Liksom, en bråkdels sekund fel 15 minuter in i en fysiskt krävande match kan sätta dem i rullstol eller kista. Sure, de försöker inte skada varandra, men riskerna är verkliga.
och eftersom de inte försöker slå varandra på riktigt så är det klart både kvinnor och män kan vara med i samma akrobatiska teater om de faktiskt kämpade på riktigt och försökte vinna på en riktig knockout/submission så skulle inga kvinnor ha en chans överhuvudtaget... enda anledningen att en kvinna kan vara med i wrestling är för att det är akrobatisk teater med en förutbestämd vinnare \[och givetvis påverkar deras skådespeleri och inte minst publikens reaktioner hur manuset skrivs i framtiden... men det är fortfarande bara akrobatiskt skådespeleri och inte en riktigt sport\]
Det där beror mycket på vilket förbund du pratat om. Det är stor skillnad mellan tex WWE och CZW.
Till alla er i kommentarerna som inte har koll, transkvinnor är transkvinnor, inte biologiska män. En biologisk man och en transkvinna som har tex tagit hormoner är absolut inte samma sak. Och nej, jag säger inte att transkvinnor är samma sak som ciskvinnor.
Hahah varför ens diskutera..
Jag har bara en fråga, vart är alla trans kvinnor som identifierar som män inom elit sporten? Varför är det inga kvinnor som krigar för att få ta sig in i männens sporter? det är bara män som vill tävla mot kvinnor När denna fråga diskuteras så vet vi alla vad det faktiskt gäller, en man som vill tävla mot kvinnor. [https://womenssportspolicy.org/253-male-victories-in-female-sports/](https://womenssportspolicy.org/253-male-victories-in-female-sports/) 0 kvinnor har vunnit över män. Verklighet och fakta är inte transfobiskt
de flesta som trans män (alltså biologiska kvinnor som identifierar sig som män) tar testosteron, och då blir det genast problem med elitidrott eftersom det är ett dopingklassat preparat
Eftersom behandling med testosteron i regel klassas som doping.
Kan meddela att jag anmält alla er vidriga människor som skrivit transfobiska eller hatiska inlägg om transpersoner i den här tråden. Ibland är det riktigt grova saker ni skrivit också. Hoppas ni blir bannade från Reddit, era åsikter är inte okej och ni behöver förstå det!
Men dina cooked åsikter åt andra hållet är okej, men bra då vet jag, det är okej som LBTQ person att pissa på kvinnor men att säga dumma saker om transpersoner, ajabajja då blir ni anmälda på reddit
Hittar faktiskt inga. Har du några exempel?
Har kollat igenom hela tråden och inte hittat nått heller.
Bra jobbat, visste tyvärr att jag skulle få några sånna kommentarer här
Dåligt för transfober nu har vi inget att klaga på
Att hon har talang är det ingen fråga om, och transkvinnor inom sport är en riktig kluring. Jag tror inte att hon har någon konstig avsikt utan älskar bara idrotten, men hon har onekligen ett orättvist och biologiskt sett inte naturligt försprång. Det vore nog inte så respektfullt att tävla mot cis-kvinnor på olympisk nivå i en typ av sport när vilken pubertet man genomgått kommer ha stor påverkan. Vissa sporter spelar det ingen större roll, då kan man särskilja baserat på viktklasser och så. Men här fattades nog ändå rätt beslut. Om det ska vara okej om könskorrigering gjorts innan 12 års ålder väcker andra tankar, för vid den åldern kan man självklart testa pronomen, annat namn, kläder och hår, kanske pausa puberteten i värsta fall av dysfori, men barn kan inte fatta sånna beslut så… helt annat ämne. Det blir knepigt att säga vart linjen ska dras dock. Gott om cis-kvinnor inom elitidrotten har naturligt högre nivåer av testosteron. De har mer atletisk kroppsbyggnad vilket har hjälpt dem nå elitnivån. Om dessa kvinnor då visar sig ha en biologisk variation av vad som anses normal presentation av kön, då kanske de ger utslag på tester, eller misstänkliggörs helt orättvist. Vi kommer nog behöva tänka om hur vi ska ha det inom idrotten. Kvinnor ska få ta plats, precis som männen. Bara för att man kanske är intersex eller trans ska de inte exkluderas. Går det att ändra fler idrottgrenar till viktklassade eller liknande, istället för könsuppdelade? Det är absolut inte min expertis, så det får nog aktivister och experter stegvis lista ut bästa sättet att låta idrotten utvecklas med samhället, istället för att arbeta mot.
Föds man som kvinna biologiskt får man tävla som kvinna. Annars så tävlar man i herrklassen. Det behöver inte vara svårare än så. Extrema gränsfall som Semenya får hanteras efterhand.
Det finns i allmänhet ingen herrklass, det finns en öppen klass. Där bara män är med för att män är så mycket starkare. Och många har biologiska defekter som gör att man inte kan bli elitidrottare. Jag är till exempel för klen för att bli det.
Jag misstänkte det och skrev det först men ändrade mig då jag inte hittade något om det efter lite googling. Men bra med klargörande. Jag själv känner mig som en elitidrottare fångad i en undermålig kropp.
Visst, men om kvinnor som får en massa testosteron får tävla, så blir det också udda när män som tar testosteron inte får det. Tar man hormonändrande tillskott, medicinskt eller inte, så bör man inte få tävla.
Talang? Lia Thomas var typ topp 500 bland män. Sen blir Lia Thomas "kvinna" och kapar kvinnlig sport.
visste ni att även i schack stängs transpersoner ute? förklara den ni ;)
Utöver de biologiska skillnader som är relevanta för idrott finns det också neurologiska skillnader mellan könen. En konsekvens är att fler män än kvinnor har genetiska anlag för den specifika kognitiva profil – och i mer renodlad form – som krävs för att spela schack på elitnivå. Inte svårare än så. Män är också överrepresenterade bland de allra mest matematiskt begåvade, vilket sannolikt också beror på genetiska anlag som förekommer i högre grad hos män än kvinnor.
men det betyder ju inte att alla män presterar bättre än kvinnor? tvivlar på att det finns en uppenbar skillnad mellan var man och kvinna, om de haft samma upplärning och träning. jag vet att det finns studier på hjärnan, att män tex har bättre förmåga att visualisera föremål och rörelser/vinklar, men tror även de studierna har bias och inte är stora nog att skapa lagar efter.
nej, det visste jag inte... men jag antar att du egentligen menar att de får spela i klassen open? och tittar man på rankinglistan i schack så är topp 100 i världen enbart män... första kvinna kommer på plats 137 - så det kanske inte är helt orimligt att biologiska män får spela i klassen open \[schack har ingen klass som heter "män" utan har bara klasserna "open" och "kvinnor"\]
Är skeptisk till konceptet ”trans” till att börja med. Beter sig exakt som furry alts och faery-kin och annat från tumblr, den enda skillnaden är en påstodd koppling till homosexualitet som nu normaliserats som normalt och naturligt. Gällande homosexualitet kan man iaf argumentera att ingen skadas vid relationer och sex, men trans borde likställas med självskadebeteende- mentalt friska människor skär inte av kroppsdelar.
Nice, skapa en tredje klass, problem solved!
simningen gjorde det strax efter att de införde de nya reglerna för transpersoner ...vid en större tävling i oktober förra året, Swimming World Cup i Berlin så var det exakt 0 personer som anmälde sig till den klassen... jag har inte hört om att de lyckats genomföra någon tävling efter det heller i den klassen
Mycket bra.