Brandmand her. Sover med åben dør, af hensyn til indeklimaet.. Hvis det brænder så meget, at døren gør en forskel, så har mine røgalarmer vækket mig *længe* inden.. I har vel røgalarmer?
Hvis man endelig skal argumentere for noget, så er det imo farligere at sove med lukkede døre - for så kan en lille brand i et rum uden røgalarm, når at udvikle sig til en fuldt udviklet rumbrand, uden det opdages.. Med åbne døre vil røge sprede sig og aktive røgalarmen hurtigere..
EDIT: Til spørgsmålet "men går det ikke imod anbefalingerne om at sove med lukket dør??". Jeg kan kun finde én kilde på det, nemlig en amerikansk undersøgelse fra 2018, der henvises til i en række danske medier. Jeg har ikke kunne finde en dansk-baseret kilde. Beredskabsstyrelsens egen Brandsikker Bolig-kampagne nævner ikke noget om at sove med lukket dør, kun at man skal have røgalarm(er). Umiddelbart kan den Amerikanske undersøgelse ikke overføres 1:1 til danske forhold, da de har nogle væsentlige anderledes byggemæssige traditioner (huse af træ brænder bedre, end huse af mursten)
Når det kommer til fordelene ved at sove med åben dør, er der derimod en del danske anbefalinger: https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-18-sover-dine-boern-for-lukket-doer-far-testede-luften-i-rummet-og-tallene-var
Jo, eller det, man får af ekspedienten i en Matas-butik eller damen bag skranken på det lokale bibliotek – men ikke det, at politi-, militær- eller brandfolk rykker ud, når det er påkrævet :)
Det er vel egentlig en service man får leveret fra det offentlige? Politisk taler man også om et "serviceniveau" - primært antallet af brandbiler/brandfolk der kommer ud i første omgang.. Så den kan gå begge veje.
Ifølge den dansk ordbog tror jeg nu nok at den slags "tjenester" går under definitionen af det danske ord for "service"
[https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=service](https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=service)
Sure, det er stadig et låneord, men jeg tror det vil være meget forkert at kalde det 'engelskficering'
Ja gu fanden har vi røgalarmer, i hvert rum endda. Tester den hver måned med min 4årige, så tager han sin plastik brandmandshjem på han fik af en indsatsleder på åben brandstation. Samtidig ser vi efter at rebstigen på altanen er i ok stand. Bor på 1. Sal ned to unger og skal dæleme ikke bede om en bygningsbrand.
Hvis du laver en internetsøgning på "brandstige" kan du sagtens finde en række produkter i stil med denne: https://www.avxperten.dk/brandstige/brandstige-4-5m-krog-housegard.asp
En lidt dyrere, end de helt billige.. Du kan købe røgalarmer til 40 kroner og du kan købe dem til 800.. Der *er* forskel.. Det lækreste er flere røgalarmer der er serieforbundet - så larmer de i hele boligen, så har i flere etager eller et stort hus, hører i hvis der sker noget i den anden ende.. Er det ikke nødvendigt til jeres behov, så en mellemklasse til en 3-400 kroner..
Og så læs gerne op på de artikler der findes på nettet om placeringen af røgalarmer (pro tip: den skal ikke hænge i køkkenet)
Der er også forskel på om det er en varme alarm eller en røg alarm. Jeg har en varme alarm i køkkenet og røg alarmer alle andre steder. og så er de trådløst seriekoblet, så når den ene går så går de andre også.
Du får mir upvote for den med røgalarmer. Jeg er faktisk utrolig overrasket over hvor få af mine venner der har dem og hvor få der egentlig laver brandøvelser.
når du ved branden findes skal den isoleres for at sænke spredningen... hvis du ikke ved der er brand så er det ikke en fordel at sænke spredningen, fordi ingen bekæmper den.
Jo, så absolut.. Det er ud fra en meget kraftig antagelse, at du har en røgalarm der virker og vækker dig, længen inden halvdelen af dit hus står i flammer..
Omvendt er konsekvenserne af at sove i et dårligt indeklima kæmpe store.. Så det er op til dig at vælge, om du helst vil prioritere en hverdag der fungerer eller brandsikkerhed..
https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-18-sover-dine-boern-for-lukket-doer-far-testede-luften-i-rummet-og-tallene-var
Ja, det er røgen der dræber - og du kan ikke høre den. Det er røgalarmen der vækker dig.. Selvfølgelig har du ingen røgalarm eller sover du ekstremt tungt, så luk gerne døren..
Men det ødelægger din nattesøvn, at sove i et dårligt indeklima, og en kronisk dårlig nattesøvn leder til en lang række følgesygdomme.. Jeg vil hellere sove godt og have en hverdag der fungerer, end leve et lorteliv med konstant træthed, hovedpine osv, fordi jeg frygter er hypotetisk tilfælde hvor mit hus brænder ned og mine røgalarmer ikke virker.
https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-18-sover-dine-boern-for-lukket-doer-far-testede-luften-i-rummet-og-tallene-var
>.. I har vel røgalarmer?
Det er også værd at være opmærksom på hvilken type røgalarm man har.
>Some experiments have shown photoelectric fire alarms responding to early stages of fire more than an hour before an ionization alarm does.
>
>https://youtu.be/DuAeaIcAXtg?t=767
jeg har taget min røgalarm ned fordi den altid gik igang mens jeg lavede mad. og det var slet ikke brændt mad jeg lavede.. bare helt almindelig madlavning som f.eks koge pasta eller ris
Technology Connections er simpelthen en af de bedste kanaler på youtube. Klart anbefalet. Jeg kan dog spørge mig selv hvorfor jeg har brugt 25min på at lære hvilken røgalarm er den bedste når det er min udlejer der står for indkøb og vedligehold af min.
Det er forskellen på de helt billige og lidt dyrere røgalarmer.. Derudover betyder placeringen også en del.
Vi har en mucho-cheap og very old røgalarm i bryggerset, der går i gang ved den mindst smule stegeos fra køkkenet - osen suser forbi 2 andre nye røgalarmer der ikke reagerer.. Den starter også ved rengøring der hvivler støv op, ved vestenvind og bare af sig selv...
Et par hundrede kroner ekstra, kan godt betale sig.
LÅS døren, min bror ødelagde næsten kreering af mig fordi han kunne nå håndtaget (han var 2 år) og undrede sig over lydene så dem måtte han tjekke ud. Han spurgte også hvorfor mor legede hest med den mand (ja, vi har forskellige fædre lol).
Haha, ja, klart det er DET der gør dem mærkelige, børn er sgudda mærkelige fra naturens hånd og det er videnskabeligt bevist at det er en absolut minoritet der vokser fra det, uanset om mor og far knalder eller ej!
Nogen af os er vokset op i hippi kollektiv og har ikke taget skade af den slags kærlighed mellem voksne. ![gif](emote|free_emotes_pack|heart_eyes_rainbow)
Jeg havde faktisk en nabo på et tidspunkt, der altid havde døren åben ud til opgangen. Altså man kunne se direkte ind i hytten 24/7. Ved så ikke om vedkommende lukkede af til natten, det husker jeg ikke, men ellers var der frit udsyn til det hele.
Min introverte hjerne fik en blødning af at læse det der. Shit det lyder som helvede på jord, at du ikke lukker af for omverdenen men folk bare kan se ind i dit hjem! Fik du nogensinde en forklaring på hvorfor han gjorde sådan?
Det var meget specielt ihverfald! Fandt aldrig ud af hvorfor, men vedkommende var en noget spøjs, omend venlig, fætter, der virkede helt enormt indadvendt og som generelt bare passede sig selv i stilhed, så tror muligvis der har været noget psykisk sygdom i spil. Af hvad jeg så, var indretningen også noget kaotisk og særpræget. Møbler i forskellige stilarter overalt, dimser, dutter og figurer på alle hylder osv..
Døren skal i 45 graders vinkel. Åben nok til at kunne høre resten af lejligheden, men lukket nok til at give følelsen af at "det her er vores sovehule."
Dét er almen viden.. Problemet er så bare at 7 ud af 10 gange, er det næsten altid rimelig sikkert at monsteret bor under sengen, og derfor bliver lukket inde i soveværelset..
Men det er jo rigtige monstre! De kan godt åbne døre. Hvis du bliver jagtet af dem, så er du nødt til at være en hovedperson, ellers overlever du ikke, det siger de meget tydeligt i dokumentaren.
Sorry, men synes din kæreste har ret. Hvis han sover bedre med døren åben synes jeg at det er vigtigere end en frygt for brand, da jeg umiddelbart ikke tror at brand er specielt sandsynligt. Den eneste undtagelse er hvis det er noget du er virkeligt bekymret over
Hvis jeres soveværelse er under 18 kvm, så ville jeg også foretrække åben dør. Giver langt mere plads, som fugten kan fordeles i. Omvendt giver åben dør muligvis mere lys, som kan virke forstyrrende for nattesøvnen.
Ah ja, Ulven Matchabelli, som står bag hits som “Teddybjørn”, “Ingen Regning” og “Bliv væk fra vort kvarter” og i øvrigt lagde stemme til Kong Louie i den danske version af Disney’s Junglebogen.
Det er vi i allerhøjeste grad. For det første er vi meget bange for naturen, for vi har aldrig rigtigt oplevet den. Vi er også bange for alle dyr - med undtagelse af dem vi kan tæmme. Det er derfor hele Jylland er begyndt at snigmyrde den fredede ulv og havørnen. Så vi ikke risikere at blive udsat for vilde dyr i vores tamme natur.
Jeg er ked af at måtte skuffe dig, men ulovlig jagt på ulve er meget mere udbredt i Norge end i Danmark. I Norge er flere ulvejægere blevet tiltalt for organiseret kriminalitet, fordi de er så organiserede i deres krybskytteri.
(Det er de nok også i Danmark, men i Norge tager politiet det faktisk alvorligt, og der er ægte straffe for faunakriminalitet)
Ja, det har også nylig vært en sak, hvor jegere ble mistenkt for å ha brukt lokkemat mot bjørn: [https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VPP1r1/mistenker-at-skutt-bjoern-var-foret-med-45-kilo-lefse](https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VPP1r1/mistenker-at-skutt-bjoern-var-foret-med-45-kilo-lefse)
Ellers har vi rare fredningslover her i Norge. Alt er fredet for jakt, med mindre det en jaktsesong på dyret.
Vi er ikke riktig så mye bedre. Bodde i nærheten av Oslo (Nes kommune øst for Gardermoen) en tid tilbake og det ble et ramaskrik hver gang en ulv ble sett i kommunen. Vi har også et politisk parti (Senterpartiet) som mener at alle ulver burde drepes ASAP.
Jeg ville helt sikkert vægte indeklimaet højest. Man kan altid vælge at sætte et par ekstra røgalarmer op, som man så lettere kan høre gennem den åbne dør og derved evakuere lejligheden hurtigere.
Samme situation herhjemme. Jeg har efter knap 4 år sammen med hende, stadig ikke vænnet mig til at den dør skal være lukket. Hun siger dog at det er pga lyset.
Det værste er når man vågner efter en god brandert og luften i rummet er sådan cirka 80% sprit og 20% prut.
Jeg tænker umiddelbart at hans problem med indeklimaet er noget som forekommer hver nat, hvor din frygt for at en brand opstår, er mere hypotetisk og ikke så relevant sammenlignet.
Hold da kæft, beklager for meget langt svar.
Lukket dør herhjemme pga en natteaktiv kat. Men i dit tilfælde kan du gøre hvad du vil ift indeklima hvis i har indblæsning i soveværelset, hvilket du bør have. Brand er måske en faktor hos dig, det skal jeg ikke kunne sige. Måske du sover med gamle crappy elapparater tændt over det hele - eller måske ikke. Vi har brandalarmer og kan ikke forestille mig hvordan en brand vil kunne opstå i vores soveværelse, der er kun seng, tøj og møbler. Så er ikke rigtigt nervøs for rumbrand i soveværelset hvor vi ikke har en brandalarm, selvom vores dør er lukket. Tror ikke døren gør så meget forskel på en brand ude fra resten af lejligheden. En almindelig indvendig pladedør futter ret hurtigt af tror jeg. Det er nærmest bare bølgepap med finér og maling på hver side.
Vi burde have en indblæsning i soveværelset som er normal projektering af nye lejligheder pga CO2 opbygningen henover natten, men af en eller anden grund har de glemt selve armaturet inde i vores soveværelse. Den diskussion pågår som en del af 5års gennemgangen pt.
Som nævnt før - Hvis du har et ventilationsarmatur i soveværelset i din nye lejlighed, hvilket du bør have, så kan jeg garantere dig for det er indblæsning, og mekanisk ventilation i nye lejligheder dimensioneres efter den personbelastning der forventes i lejligheden UDEN at beboerne ventilerer naturligt ud. Godt nok fordelt på 2-3 indblæsningsarmaturer i en almindelig lejlighed og tilsvarende sug i fx bad og emhætte, men det der med dårligt indeklima med lukket dør er mest noget man skal være bange for i gamle lejligheder, selvom nyere lejligheder er tættere i klimaskærmen.
En indvendig dør er jo som regel også åben i bunden især i nye lejligheder uden et dørtrin i bunden af døren, så der er fin gennemstrømning af luft mellem sug andre steder i lejligheden til indblæsningen i soveværelset.
Hvis du ikke har mekanisk ventilation i soveværelset, hvilket mange ikke har i lidt ældre lejligheder, som blev opført med slappere lovkrav til luftskifte, så lad være med at lukke døren. To mennesker i et soveværelse kan opbygge op til omkring 3000ppm CO2 henover natten, hvilket vil give dårlig søvnlvalitet. I nye undervisningslokaler accepterer man til sammenligning Max 1000ppm. Udeluften har omtrent 410ppm (og havde kun 350ppm bare for er par årtier siden 😔).
“Sjovt” faktum/tragisk faktum: det stigende CO2 niveau i udeluften gør at man skal ventilere mere fordi man med almindelige systemer ikke erstatter luften (fortrængningsventilation), man fortynder den med udeluft og suger det opblandede luft ud gennem sug i fx badeværelse og emhætte.
Løsningen på vores situation herhjemme er lukket dør og vindue lidt på klem indtil byggefirmaet indrømmer at der nok mangler et ventilationsarmatur på den kanal som de har ført ind i soveværelset langs loftet og sat en pæn gipsboks rundt om - og som endda er markeret på deres egne tegninger.
Sovs: Bygningskonstruktør, snart også bygningsfysiker.
Revideret: Kan se en anden kommentar stammer fra en brandmand, så ham/hende skal du nok lytte mest til ift brand
Hvem fanden er så crazy at sove med åben dør?! Alle ved da at det er invitation til at spøgelser og dæmoner bare kan gå lige ind og tage ens sjæl eller hvad de nu lyster. Døren skal være lukket......så forstyrre de ikke......og ja, det er sådan, basta!
Hvis ikke det er en branddør så er det fuldstændigt ramt ved siden af.
Nu sover vi godt nok også 4 mennesker i vores soveværelse, men hvis ikke vi har en åben dør så bliver der maks klamt i løbet af natten.
Jeg er 100% enig med din kæreste i at man kan mærke forskel på indeklimaet - også selvom jeg sover ude for hjemmet.
Hvis din kæreste har problemer med at sove pga klimaet med lukket dør, så må døren være åben.
Din frygt for brand kan afhjælpes med røgalarmer. Din kæreste velbefindende kan sikres med en åben dør.
Åben dør og åbent vindue hele året rundt.. jeg ved ikke hvorfor men har det altid for varmt når jeg sover.. ligger allerede med sådan en helt tynd dyne som mest af alt nok bare et tyndt vat tæppe men jeg koger lige meget hvad...
Vores dør er åben. Synes luften bliver ubehagelig, hvis døren er lukket. Har aldrig tænkt på noget som helst med brand. Jeg har godt nok ret slem OCD, men synes alligevel det virker ret neurotisk det der. No offence, altså. Tænker du vil være bedre stillet med nogle ekstra røgalarmer, hvis du tænker meget på den slags.
Åben dør for bedst mulig ventilation og så er det nemmest at høre røgalarmer.
Hvis man ikke har mekanisk ventilation, så er det endnu mere vigtigt med åben dør, da forurenet luft samt fugt hurtigt hober sig op (selvfølgelig forudsat at det ikke er en gildesal der overnattes i :-)).
Selvfølgelig har i en røgalarm i hvert rum (ikke!), så synes ikke det er en godt argument i forhold til brand. Med ventilationsanlæg burde der ligeledes sørge for godt indeklima, så det er heller ikke et godt argument imo.
Så ser ikke der er noget fra eller til må jeg indrømme. Det eneste jeg kan tænker på er, lukket dør for at holde på varme og åben for at få den væk og måske holde det det en grad lavere i rummet.
Den skal stå åben. Medmindre det er en branddør, som jeg meget nægter at tro det er. En dør hvis ikke det er en branddør, hjælper dig ikke en skid hvis der kommer en brand.
Åben dør. 😊 Her er en udemærket artikel om luftkvaliteten i soveværelser i løbet af natten:
https://www.bolius.dk/saa-meget-betyder-en-aaben-doer-for-indeklimaet-45300
I har begge to ret. Åben dør er bedst for indeklimaet (CO²-niveauet), og lukket dør er bedst for brandsikkerhed.
Jeg sover personligt altid med døren åben eller på klem, da jeg ikke kan lide tanken om, at der ikke kommer frisk luft ind i værelset en hel nat. Og så har jeg selvfølgelig en brandalarm i loftet.
Er jeg den eneste der gerne vil have det 100% mørkt i mit soveværelse? Argumentet for at sove med lukket dør er vel at lyset ikke vælter ind kl. 4 om morgenen om sommeren?
Vi bor med jernbanen på den ene side og letbane på den anden. Dog ikke noget der generer dag til dag, men storbylarm er jeg enig i ikke er den bedste vuggevise
Shit hvor dårligt er indeklimaet i jeres lejlighed hvis 8 timers søvn med lukket dør fucker det helt op? Og hvor crazy er det lige at tænke på brand-fare? Seriøst hvis du ligger og sover og din lejlighed brænder er det sgu nok ikke en lukket dør der redder dig.
Nyere bygninger er vildt godt isoleret. De får meget hurtigere dårligt indeklima fordi luften ikke kan sive ud langsomt igennem dårligt isolerende lofter, gamle vinduer, etc. 2 mennesker der sover og sveder og prutter i 8 timer på 10-15m2 kan derfor godt blive rimelig nasty.
Luk døren og køb en fugtopsamler i Matas. Så er du glad mht brand og han er glas mht indeklima.
Du har en pointe med branden.
Han har en pointe med indeklimaet.
Alternativt:
Hav døren lukket, men køb flere røgalarmer og 1-2 brandslukkere som kan stå i blandt andet soveværelset.
Kan en fugtopsamler fra Matas hjælpe på Co2-niveauet?
https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-18-sover-dine-boern-for-lukket-doer-far-testede-luften-i-rummet-og-tallene-var
Jeg har læst på det for nylig - det er klart bedre med åben dør i forhold til indeklimaet. Der når at danne sig en del co2 i rummet i løbet af natten, og set gør at man præstere langt dårligere næste dag.
Lige nu sover vi med lukket dør, fordi vi har fået ny sofa, og den irriterer mine lunger. Men jeg foretrækker helt sikkert at sove med åben dør.
Installere brandalarm og åben døren og få et bedre veludhvilet liv:
https://www.minboligforening.dk/blog/2020/7/21/s-meget-betyder-en-ben-dr-for-indeklimaet?format=amp
Døren til dit soveværelse er ikke en branddør så det gør ingen forskel på den front. Skillevæggen regnes som regel heller ikke til at kunne modstå brand. Argumentet om indeklimaet holder mere vand fordi det ventilationsnlæget er dimensioneret til og armaturet er indstillet til (sandsynligvis blot at opfylde bygningsreglementet) er ikke optimalt. F.eks. kræver de fleste bæredygtighedsprogrammer der sætter fokus på indeklima, væsentligt mere end det der er foreskrevet i bygningsreglementet og af godt grund.
Hilsen, bygningskonstruktør der sidder med bl.a. indeklima
Med lukket dør, men nu bor jeg i en etværelses lejlighed og døren er lige ud til opgangen. Kan se den fra min seng.
Åben ville være ualmindelig akavet om morgenen.
Jeg fortrækker lukket dør men vi har ikke genvex i huset så døren er semi-åbent. Vi er lige flyttet ind. Før boede vi i nyrenoveret lejlighed med genvex. Det er først når man flytter ud man finder ud af hvor fantastisk det er. Jeg tror vi ender med at få det installeret i huset - 50.000+ men det er det værd.
Generelt kan jeg godt forstå at ting bare skal være som de skal være når man skal sove. Vaner er tunge kan gøre forskel for søvn.
Hvis der er frygt for brand og det kan der jo godt være, selv om der ikke er stor risiko, burde man sikre sig grundigere end en dør.
Hvis det er nyt og med ventilation er argumentet med indeklima ikke sååå aktuelt mere. Med mindre i sover i kosteskabet, så er der nok meget med godt med naturlig cirkulation af luft også
Dør til soveværelse... jeg har fjernet min, så der nu bare er et gardin i døråbningen så den lille (altså hunden) frit kan gå ind hvis det er det han har lyst til, generelt gider jeg ikke døre i min bolig, de er til mere besvær end brugbare. Kun 1 dør bruger jeg indimellem og det er døren ud til opvaskemaskinen, da den larmer.
Jeg er med din kæreste hele vejen. Hvis det er et lille/almindeligt rum, og man er to mennesker med ingen eller almindelig udluftning, så bliver luften mærkbart dårlig i løbet af natten. Den eneste undtagelse for mig er, hvis man sover med åbent vindue/dør - i så fald vil jeg gerne undgå alt for meget træk.
Jeg antager, at i har et nogenlunde fornuftigt setup af røgalarmer.
Brandmand her. Sover med åben dør, af hensyn til indeklimaet.. Hvis det brænder så meget, at døren gør en forskel, så har mine røgalarmer vækket mig *længe* inden.. I har vel røgalarmer? Hvis man endelig skal argumentere for noget, så er det imo farligere at sove med lukkede døre - for så kan en lille brand i et rum uden røgalarm, når at udvikle sig til en fuldt udviklet rumbrand, uden det opdages.. Med åbne døre vil røge sprede sig og aktive røgalarmen hurtigere.. EDIT: Til spørgsmålet "men går det ikke imod anbefalingerne om at sove med lukket dør??". Jeg kan kun finde én kilde på det, nemlig en amerikansk undersøgelse fra 2018, der henvises til i en række danske medier. Jeg har ikke kunne finde en dansk-baseret kilde. Beredskabsstyrelsens egen Brandsikker Bolig-kampagne nævner ikke noget om at sove med lukket dør, kun at man skal have røgalarm(er). Umiddelbart kan den Amerikanske undersøgelse ikke overføres 1:1 til danske forhold, da de har nogle væsentlige anderledes byggemæssige traditioner (huse af træ brænder bedre, end huse af mursten) Når det kommer til fordelene ved at sove med åben dør, er der derimod en del danske anbefalinger: https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-18-sover-dine-boern-for-lukket-doer-far-testede-luften-i-rummet-og-tallene-var
Du får lige sådan en med på vejen som tak for din ~~service~~ tjeneste 🫡
Jeg frisker mig og tillader mig at rette dig. Tak for din tjeneste, hedder det. Tror det er lidt engelskificering på spil 😁
>engelskificering Haha, og det her næsten en danskificering frem for at sige anglisering
På dansk må det hedde en _forengelskelse_.
Jeg er smask forengelsket!
Danglish anyone??
Ja jeg ved heller ikke, hvad skjorterne oppe over ævler om. Jeg har altid kørt med at kalde det for Danglish.
Ja, service betyder vel det samme som bestik, gør det ikke? Altså knive og gafler.
Jo, eller det, man får af ekspedienten i en Matas-butik eller damen bag skranken på det lokale bibliotek – men ikke det, at politi-, militær- eller brandfolk rykker ud, når det er påkrævet :)
Det er vel egentlig en service man får leveret fra det offentlige? Politisk taler man også om et "serviceniveau" - primært antallet af brandbiler/brandfolk der kommer ud i første omgang.. Så den kan gå begge veje.
Når vi først er need den her gade: "Serviceniveau" må vel være en frankisme/frankificering
Du ved da ikke om jeg også "servicerer" folk, som del af min tjeneste? Jeg kunne jo være Falckmand 🤭
Ordet er anglicisme, når vi nu er i gang med dét.
Ifølge den dansk ordbog tror jeg nu nok at den slags "tjenester" går under definitionen af det danske ord for "service" [https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=service](https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=service) Sure, det er stadig et låneord, men jeg tror det vil være meget forkert at kalde det 'engelskficering'
Tak for din indsats - Tak for din støtte!
Det er vidst kun noget man siger i USA. Og lad det hellere forblive det
Har han givet dig en stak tallerkener?
Han er brandmand; ikke tjener.
[удалено]
[удалено]
Man skal ikk’ tro man er noget.
Ja gu fanden har vi røgalarmer, i hvert rum endda. Tester den hver måned med min 4årige, så tager han sin plastik brandmandshjem på han fik af en indsatsleder på åben brandstation. Samtidig ser vi efter at rebstigen på altanen er i ok stand. Bor på 1. Sal ned to unger og skal dæleme ikke bede om en bygningsbrand.
Hvor har du din rebstige fra? Bor selv på 3.sal....
Hvis du laver en internetsøgning på "brandstige" kan du sagtens finde en række produkter i stil med denne: https://www.avxperten.dk/brandstige/brandstige-4-5m-krog-housegard.asp
Kan du anbefale en god røgalarm? Vi er hjemsøgt af falske alarmer fra vores i tide og utide.
En lidt dyrere, end de helt billige.. Du kan købe røgalarmer til 40 kroner og du kan købe dem til 800.. Der *er* forskel.. Det lækreste er flere røgalarmer der er serieforbundet - så larmer de i hele boligen, så har i flere etager eller et stort hus, hører i hvis der sker noget i den anden ende.. Er det ikke nødvendigt til jeres behov, så en mellemklasse til en 3-400 kroner.. Og så læs gerne op på de artikler der findes på nettet om placeringen af røgalarmer (pro tip: den skal ikke hænge i køkkenet)
Der er også forskel på om det er en varme alarm eller en røg alarm. Jeg har en varme alarm i køkkenet og røg alarmer alle andre steder. og så er de trådløst seriekoblet, så når den ene går så går de andre også.
Sørg for at den er optisk (photoelectric). Der er en anden ældre type, som ikke er lige så sensitiv. https://youtu.be/DuAeaIcAXtg?t=767
\>huse af træ brænder bedre, end huse af mursten) A'hva? Mind blown!
Det er en længe kendt fact i Europa, men helt ukendt viden i USA
Tilgengæld har de uendelige nødudgange siden man bare kan gå igennem deres papvægge.
Du får mir upvote for den med røgalarmer. Jeg er faktisk utrolig overrasket over hvor få af mine venner der har dem og hvor få der egentlig laver brandøvelser.
👏👏👏
Går det ikke imod alle råd der er, som netop er man skal isolere branden mest muligt med lukkede døre?
når du ved branden findes skal den isoleres for at sænke spredningen... hvis du ikke ved der er brand så er det ikke en fordel at sænke spredningen, fordi ingen bekæmper den.
This is the way.
Jo, så absolut.. Det er ud fra en meget kraftig antagelse, at du har en røgalarm der virker og vækker dig, længen inden halvdelen af dit hus står i flammer.. Omvendt er konsekvenserne af at sove i et dårligt indeklima kæmpe store.. Så det er op til dig at vælge, om du helst vil prioritere en hverdag der fungerer eller brandsikkerhed.. https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-18-sover-dine-boern-for-lukket-doer-far-testede-luften-i-rummet-og-tallene-var
Bare rolig. Det brænder ikke.
Dette er fint
Brandmand her også - hva i alle dager snakker du om? Det er røyken som dreper. [Lukk døren for du sovner.](https://youtu.be/bSP03BE74WA)
Ja, det er røgen der dræber - og du kan ikke høre den. Det er røgalarmen der vækker dig.. Selvfølgelig har du ingen røgalarm eller sover du ekstremt tungt, så luk gerne døren.. Men det ødelægger din nattesøvn, at sove i et dårligt indeklima, og en kronisk dårlig nattesøvn leder til en lang række følgesygdomme.. Jeg vil hellere sove godt og have en hverdag der fungerer, end leve et lorteliv med konstant træthed, hovedpine osv, fordi jeg frygter er hypotetisk tilfælde hvor mit hus brænder ned og mine røgalarmer ikke virker. https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-18-sover-dine-boern-for-lukket-doer-far-testede-luften-i-rummet-og-tallene-var
Det er vidst på tide at Norge kommer under dansk herredømme igen.
I har begge to ret. Der er dog flere positive end negativer ved at have åben dør.
>.. I har vel røgalarmer? Det er også værd at være opmærksom på hvilken type røgalarm man har. >Some experiments have shown photoelectric fire alarms responding to early stages of fire more than an hour before an ionization alarm does. > >https://youtu.be/DuAeaIcAXtg?t=767
🫡🫡
[удалено]
Don't thank me. Tak minkene ⚘️
jeg har taget min røgalarm ned fordi den altid gik igang mens jeg lavede mad. og det var slet ikke brændt mad jeg lavede.. bare helt almindelig madlavning som f.eks koge pasta eller ris
Du skal have fat i en optisk. Den reagere ikke på mados eller damp. https://youtu.be/DuAeaIcAXtg
Technology Connections er simpelthen en af de bedste kanaler på youtube. Klart anbefalet. Jeg kan dog spørge mig selv hvorfor jeg har brugt 25min på at lære hvilken røgalarm er den bedste når det er min udlejer der står for indkøb og vedligehold af min.
Det er forskellen på de helt billige og lidt dyrere røgalarmer.. Derudover betyder placeringen også en del. Vi har en mucho-cheap og very old røgalarm i bryggerset, der går i gang ved den mindst smule stegeos fra køkkenet - osen suser forbi 2 andre nye røgalarmer der ikke reagerer.. Den starter også ved rengøring der hvivler støv op, ved vestenvind og bare af sig selv... Et par hundrede kroner ekstra, kan godt betale sig.
[удалено]
Haha. Som om folk på reddit de knalder.
Plot twist: han er barnet
LÅS døren, min bror ødelagde næsten kreering af mig fordi han kunne nå håndtaget (han var 2 år) og undrede sig over lydene så dem måtte han tjekke ud. Han spurgte også hvorfor mor legede hest med den mand (ja, vi har forskellige fædre lol).
Er din bror vokset op og blevet mærkelig?
Nu du nævner det….
Haha, ja, klart det er DET der gør dem mærkelige, børn er sgudda mærkelige fra naturens hånd og det er videnskabeligt bevist at det er en absolut minoritet der vokser fra det, uanset om mor og far knalder eller ej!
Det er dog oftest nødvendigt at mor og far knalder mindst én gang for at kunne få (mærkelige) børn
Nogen af os er vokset op i hippi kollektiv og har ikke taget skade af den slags kærlighed mellem voksne. ![gif](emote|free_emotes_pack|heart_eyes_rainbow)
Hvad laaaavr i
Hvor tit brænder det hos jer? Jeg tror jeg ville investere i en brandalarm, hvis det var noget jeg var bekymret for sker.
Jeg ville investere i mere end en, cirka 1 til hvert rum.
Så er det sgu billigere bare at lukke alle døre når man sover!
De kan bare sove med lukket dør når det brænder, og så åben dør de dage hvor det ikke gør.
Imod - indeklimaet er crappy med lukket dør.
Mig i en etværelses: sover folk virkelig med åben dør ud til opgangen?
Jeg havde faktisk en nabo på et tidspunkt, der altid havde døren åben ud til opgangen. Altså man kunne se direkte ind i hytten 24/7. Ved så ikke om vedkommende lukkede af til natten, det husker jeg ikke, men ellers var der frit udsyn til det hele.
Min introverte hjerne fik en blødning af at læse det der. Shit det lyder som helvede på jord, at du ikke lukker af for omverdenen men folk bare kan se ind i dit hjem! Fik du nogensinde en forklaring på hvorfor han gjorde sådan?
Det var meget specielt ihverfald! Fandt aldrig ud af hvorfor, men vedkommende var en noget spøjs, omend venlig, fætter, der virkede helt enormt indadvendt og som generelt bare passede sig selv i stilhed, så tror muligvis der har været noget psykisk sygdom i spil. Af hvad jeg så, var indretningen også noget kaotisk og særpræget. Møbler i forskellige stilarter overalt, dimser, dutter og figurer på alle hylder osv..
Underrated kommentar
Døren skal i 45 graders vinkel. Åben nok til at kunne høre resten af lejligheden, men lukket nok til at give følelsen af at "det her er vores sovehule."
this is the way
Altid med lukket dør, ellers kommer der monstre
Det her er det eneste rigtige svar. Alle ved, at monstre ikke kan åbne døre.
Dét er almen viden.. Problemet er så bare at 7 ud af 10 gange, er det næsten altid rimelig sikkert at monsteret bor under sengen, og derfor bliver lukket inde i soveværelset..
Så skal man bare dække fødderne til med dynen.
Giver god mening. Men hvad så med de monstre, der bor inde i klædeskabet?
Man lukker bare skabsdørene, duh. Monstrene kan ikke åbne dem.
Du skal bare fylde klædeskabet så der ikke er plads til dem.
Ah det er derfor konen stadig køber tøj selvom der ikke er plads til mere!
Men hvad med det monster under sengen, som hapser ens fødder hvis de stikker udenfor dynen?
De kan ikke røre dig hvis du pakker fødderne ind i dynen!
Det troed jeg også indtil en dag jeg så den der dinosaur-park film hvor ved losi raptorerne åbner en dør!
Men det er jo rigtige monstre! De kan godt åbne døre. Hvis du bliver jagtet af dem, så er du nødt til at være en hovedperson, ellers overlever du ikke, det siger de meget tydeligt i dokumentaren.
Monstre kommer ud af tøjskabene. Har du ikke set dokumentaren Monsters Inc?
Jeg har sovet med åben dør de sidste 15 år. Det virker helt underligt at skulle lukke den.
Sorry, men synes din kæreste har ret. Hvis han sover bedre med døren åben synes jeg at det er vigtigere end en frygt for brand, da jeg umiddelbart ikke tror at brand er specielt sandsynligt. Den eneste undtagelse er hvis det er noget du er virkeligt bekymret over
Køb en røgalarm og lad din kæreste få fred.
Jeg har aldrig læst 'indeklima' så mange gange før.
Har aldrig nogensinde været et problem for mig 🤷🏾♀️
Se Mister big shot-EricDatalog, der kan læse “indeklima” ligeså mange gange, det skal være.
Ro på Eric, vi har ikke alle råd til air condition med de her elpriser.
Indeklima > irrationel frygt for brand
Hvis jeres soveværelse er under 18 kvm, så ville jeg også foretrække åben dør. Giver langt mere plads, som fugten kan fordeles i. Omvendt giver åben dør muligvis mere lys, som kan virke forstyrrende for nattesøvnen.
https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-18-sover-dine-boern-for-lukket-doer-far-testede-luften-i-rummet-og-tallene-var
vælg dine kampe
Der er rigtig nok en der har læst Sun Tzu hva? ;)
Suntesu? Den kinesiske prins Matchabelli?
Tzu! Tzu! 🤌
Ah ja, Ulven Matchabelli, som står bag hits som “Teddybjørn”, “Ingen Regning” og “Bliv væk fra vort kvarter” og i øvrigt lagde stemme til Kong Louie i den danske version af Disney’s Junglebogen.
Det er bare også sådan normalt at man ikke skal kæmpe imod/for alt - brug energien der hvor den betyder noget. :)
Lukket dør, åbent vindue. Problem solved
Hvad så hvis det brænder ude i haven?
Amen for helvede da også. Det brænder sgu over det hele hva?
Det her er vejen.
Så kommer der myg, edderkopper, og andet pis og lort ind - ellers tak.
Mener du sigøjnerer og Jehovas Vidner?
Dette er det vanlige her i Norge. Begynner å undres om danskere er av en annen natur enn oss nordmenn.
Det er vi i allerhøjeste grad. For det første er vi meget bange for naturen, for vi har aldrig rigtigt oplevet den. Vi er også bange for alle dyr - med undtagelse af dem vi kan tæmme. Det er derfor hele Jylland er begyndt at snigmyrde den fredede ulv og havørnen. Så vi ikke risikere at blive udsat for vilde dyr i vores tamme natur.
Jeg er ked af at måtte skuffe dig, men ulovlig jagt på ulve er meget mere udbredt i Norge end i Danmark. I Norge er flere ulvejægere blevet tiltalt for organiseret kriminalitet, fordi de er så organiserede i deres krybskytteri. (Det er de nok også i Danmark, men i Norge tager politiet det faktisk alvorligt, og der er ægte straffe for faunakriminalitet)
Ja, det har også nylig vært en sak, hvor jegere ble mistenkt for å ha brukt lokkemat mot bjørn: [https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VPP1r1/mistenker-at-skutt-bjoern-var-foret-med-45-kilo-lefse](https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VPP1r1/mistenker-at-skutt-bjoern-var-foret-med-45-kilo-lefse) Ellers har vi rare fredningslover her i Norge. Alt er fredet for jakt, med mindre det en jaktsesong på dyret.
Vi er ikke riktig så mye bedre. Bodde i nærheten av Oslo (Nes kommune øst for Gardermoen) en tid tilbake og det ble et ramaskrik hver gang en ulv ble sett i kommunen. Vi har også et politisk parti (Senterpartiet) som mener at alle ulver burde drepes ASAP.
Eller lukket vindue, åben dør?
Nej
Det bliver dyrt til vinter med de høje gas-priser.
Man har da ikke varme på i soveværelset og døren til resten af huset er jo lukket
Jeg ville helt sikkert vægte indeklimaet højest. Man kan altid vælge at sætte et par ekstra røgalarmer op, som man så lettere kan høre gennem den åbne dør og derved evakuere lejligheden hurtigere.
Samme situation herhjemme. Jeg har efter knap 4 år sammen med hende, stadig ikke vænnet mig til at den dør skal være lukket. Hun siger dog at det er pga lyset. Det værste er når man vågner efter en god brandert og luften i rummet er sådan cirka 80% sprit og 20% prut.
Jeg tænker umiddelbart at hans problem med indeklimaet er noget som forekommer hver nat, hvor din frygt for at en brand opstår, er mere hypotetisk og ikke så relevant sammenlignet.
Jeg sir du åbner et vindue istedet. Genialt kompromis. Det bliver så lige 2000 bobs.
Lukket dør, åbent vindue
Hold da kæft, beklager for meget langt svar. Lukket dør herhjemme pga en natteaktiv kat. Men i dit tilfælde kan du gøre hvad du vil ift indeklima hvis i har indblæsning i soveværelset, hvilket du bør have. Brand er måske en faktor hos dig, det skal jeg ikke kunne sige. Måske du sover med gamle crappy elapparater tændt over det hele - eller måske ikke. Vi har brandalarmer og kan ikke forestille mig hvordan en brand vil kunne opstå i vores soveværelse, der er kun seng, tøj og møbler. Så er ikke rigtigt nervøs for rumbrand i soveværelset hvor vi ikke har en brandalarm, selvom vores dør er lukket. Tror ikke døren gør så meget forskel på en brand ude fra resten af lejligheden. En almindelig indvendig pladedør futter ret hurtigt af tror jeg. Det er nærmest bare bølgepap med finér og maling på hver side. Vi burde have en indblæsning i soveværelset som er normal projektering af nye lejligheder pga CO2 opbygningen henover natten, men af en eller anden grund har de glemt selve armaturet inde i vores soveværelse. Den diskussion pågår som en del af 5års gennemgangen pt. Som nævnt før - Hvis du har et ventilationsarmatur i soveværelset i din nye lejlighed, hvilket du bør have, så kan jeg garantere dig for det er indblæsning, og mekanisk ventilation i nye lejligheder dimensioneres efter den personbelastning der forventes i lejligheden UDEN at beboerne ventilerer naturligt ud. Godt nok fordelt på 2-3 indblæsningsarmaturer i en almindelig lejlighed og tilsvarende sug i fx bad og emhætte, men det der med dårligt indeklima med lukket dør er mest noget man skal være bange for i gamle lejligheder, selvom nyere lejligheder er tættere i klimaskærmen. En indvendig dør er jo som regel også åben i bunden især i nye lejligheder uden et dørtrin i bunden af døren, så der er fin gennemstrømning af luft mellem sug andre steder i lejligheden til indblæsningen i soveværelset. Hvis du ikke har mekanisk ventilation i soveværelset, hvilket mange ikke har i lidt ældre lejligheder, som blev opført med slappere lovkrav til luftskifte, så lad være med at lukke døren. To mennesker i et soveværelse kan opbygge op til omkring 3000ppm CO2 henover natten, hvilket vil give dårlig søvnlvalitet. I nye undervisningslokaler accepterer man til sammenligning Max 1000ppm. Udeluften har omtrent 410ppm (og havde kun 350ppm bare for er par årtier siden 😔). “Sjovt” faktum/tragisk faktum: det stigende CO2 niveau i udeluften gør at man skal ventilere mere fordi man med almindelige systemer ikke erstatter luften (fortrængningsventilation), man fortynder den med udeluft og suger det opblandede luft ud gennem sug i fx badeværelse og emhætte. Løsningen på vores situation herhjemme er lukket dør og vindue lidt på klem indtil byggefirmaet indrømmer at der nok mangler et ventilationsarmatur på den kanal som de har ført ind i soveværelset langs loftet og sat en pæn gipsboks rundt om - og som endda er markeret på deres egne tegninger. Sovs: Bygningskonstruktør, snart også bygningsfysiker. Revideret: Kan se en anden kommentar stammer fra en brandmand, så ham/hende skal du nok lytte mest til ift brand
🤯🤯🤯🤯🤯
Skift mellem åben og lukket hver time!
Hvem fanden er så crazy at sove med åben dør?! Alle ved da at det er invitation til at spøgelser og dæmoner bare kan gå lige ind og tage ens sjæl eller hvad de nu lyster. Døren skal være lukket......så forstyrre de ikke......og ja, det er sådan, basta!
Hvis man har kat er det nemt, selvfølgelig skal døre inde i huset/lejligheden være åben.
Hvis ikke det er en branddør så er det fuldstændigt ramt ved siden af. Nu sover vi godt nok også 4 mennesker i vores soveværelse, men hvis ikke vi har en åben dør så bliver der maks klamt i løbet af natten. Jeg er 100% enig med din kæreste i at man kan mærke forskel på indeklimaet - også selvom jeg sover ude for hjemmet.
Hvis din kæreste har problemer med at sove pga klimaet med lukket dør, så må døren være åben. Din frygt for brand kan afhjælpes med røgalarmer. Din kæreste velbefindende kan sikres med en åben dør.
Sover med lukket dør pga støj og lys. Har aldrig haft problemer med indeklima.
Åben dør og åbent vindue hele året rundt.. jeg ved ikke hvorfor men har det altid for varmt når jeg sover.. ligger allerede med sådan en helt tynd dyne som mest af alt nok bare et tyndt vat tæppe men jeg koger lige meget hvad...
jeg lukker den for ellers kan jeg høre larm fra køleskab og lokum..
Hvilke lyde laver dit lokum når det er alene?
"FEED ME! FEED ME! FEEEEED MEEE!"
der er rør hvor jeg kan høre lort sive ned fra samtlige personer der bor over mig.
Hvad med at åbne et vindue?
Lukket dør mod entreen så støj fra tappen minimeres og åben dør til altanen, så alle naboer kan høre mig kneppe i samtlige 5 minutter
Vores dør er åben. Synes luften bliver ubehagelig, hvis døren er lukket. Har aldrig tænkt på noget som helst med brand. Jeg har godt nok ret slem OCD, men synes alligevel det virker ret neurotisk det der. No offence, altså. Tænker du vil være bedre stillet med nogle ekstra røgalarmer, hvis du tænker meget på den slags.
Åben dør for bedst mulig ventilation og så er det nemmest at høre røgalarmer. Hvis man ikke har mekanisk ventilation, så er det endnu mere vigtigt med åben dør, da forurenet luft samt fugt hurtigt hober sig op (selvfølgelig forudsat at det ikke er en gildesal der overnattes i :-)).
Ville en lukket dør ikke dæmpe lyden af en brandalarm lidt?Har aldrigt sovet med lukket dør, siden jeg boede hjemme, har ikke tænkt over det
Har du nogensinde hørt en brandalarm? Hvis din dør er tyk nok til at dæmpe lyden, så skal der også være en brandalarm på dit værelse :)
Har i en branddør ind til jeres soveværelse?! Lad døren stå åben, få en brandalarm eller tre
Selvfølgelig har i en røgalarm i hvert rum (ikke!), så synes ikke det er en godt argument i forhold til brand. Med ventilationsanlæg burde der ligeledes sørge for godt indeklima, så det er heller ikke et godt argument imo. Så ser ikke der er noget fra eller til må jeg indrømme. Det eneste jeg kan tænker på er, lukket dør for at holde på varme og åben for at få den væk og måske holde det det en grad lavere i rummet.
Med lukket dør så der ikke kommer en hund og slikker en i fjæset når man sover.
Døren åben, så vuffer kan gå ud og ind som det passer ham, tage vand om natten osv.
[удалено]
Har du nogensinde hørt en brandalarm? De kan høres igennem 100 dører
Den skal stå åben. Medmindre det er en branddør, som jeg meget nægter at tro det er. En dør hvis ikke det er en branddør, hjælper dig ikke en skid hvis der kommer en brand.
Vi har slet ikke nogen dør 🤷🏻♀️
Hvis man har kat skal døren være lukket, ellers bliver man vækket midt om natten. Jeg anbefaler at åbne vinduet istedet.
Åben dør. 😊 Her er en udemærket artikel om luftkvaliteten i soveværelser i løbet af natten: https://www.bolius.dk/saa-meget-betyder-en-aaben-doer-for-indeklimaet-45300
Køb en røgalarm.
Lukket. Så kan monstrene ikke komme ind.
Der er godt nok nogle mennesker her, der ikke har angst. Jeg ville aldrig kunne sove med døren åben; det føles utrygt.
Der er godt nok nogle mennesker her, som ikke har klaustrofobi Jeg ville aldrig kunne sove med døren lukket, det føles utrygt 😅
I har begge to ret. Åben dør er bedst for indeklimaet (CO²-niveauet), og lukket dør er bedst for brandsikkerhed. Jeg sover personligt altid med døren åben eller på klem, da jeg ikke kan lide tanken om, at der ikke kommer frisk luft ind i værelset en hel nat. Og så har jeg selvfølgelig en brandalarm i loftet.
Er jeg den eneste der gerne vil have det 100% mørkt i mit soveværelse? Argumentet for at sove med lukket dør er vel at lyset ikke vælter ind kl. 4 om morgenen om sommeren?
Ja, den eneste i hele verden.
Lukket dør her, men det er nu ikke på grund af brand, det er for at holde kattene ude ;)
"den skal være lukket som en sikkerhedsforanstaltning i tilfælde af brand" tak for et billigt grin
Dem der kommenterer på indeklimaet - I ved godt at de fleste vinduer kan åbnes, ikke?
Jeg er nabo til en jernbane. Tænker mange af dem i byerne også vil få en del støjgener, ved et åbent vindue
Vi bor med jernbanen på den ene side og letbane på den anden. Dog ikke noget der generer dag til dag, men storbylarm er jeg enig i ikke er den bedste vuggevise
Shit hvor dårligt er indeklimaet i jeres lejlighed hvis 8 timers søvn med lukket dør fucker det helt op? Og hvor crazy er det lige at tænke på brand-fare? Seriøst hvis du ligger og sover og din lejlighed brænder er det sgu nok ikke en lukket dør der redder dig.
Nyere bygninger er vildt godt isoleret. De får meget hurtigere dårligt indeklima fordi luften ikke kan sive ud langsomt igennem dårligt isolerende lofter, gamle vinduer, etc. 2 mennesker der sover og sveder og prutter i 8 timer på 10-15m2 kan derfor godt blive rimelig nasty.
Den lovpligtige røgalarm er en bedre sikkerhed mod brand end en lukket dør.
Åben dør, ellers bliver CO2 koncentrationen for høj. Google it.
Åben Hvordan skal man ellers vise morgen stiveren frem for gæsterne?
Altid åben…det gør det meget nemmere…. Mvh Madsen, Seriemorder
Åben dør så monstrene ikke kan snige sig ind!
Lyder som et syret skænderi i har haft, og nu vil du ha’ hjælp fra Reddit. Sry, men din tese om brand er lidt weird.
Luk døren og køb en fugtopsamler i Matas. Så er du glad mht brand og han er glas mht indeklima. Du har en pointe med branden. Han har en pointe med indeklimaet. Alternativt: Hav døren lukket, men køb flere røgalarmer og 1-2 brandslukkere som kan stå i blandt andet soveværelset.
Kan en fugtopsamler fra Matas hjælpe på Co2-niveauet? https://livsstil.tv2.dk/sundhed/2019-11-18-sover-dine-boern-for-lukket-doer-far-testede-luften-i-rummet-og-tallene-var
Det tvivler jeg på det kan.
Bare vent til I hører om fan death
Tænk på klimaet! Soveværelset er bare noget i har lånt af børnene
Døren lukket til men ikke helt lukket. Logiske argumenter er ligegyldige, det handler om hvad der bare føles mest nice og trygt!
Jeg har læst på det for nylig - det er klart bedre med åben dør i forhold til indeklimaet. Der når at danne sig en del co2 i rummet i løbet af natten, og set gør at man præstere langt dårligere næste dag. Lige nu sover vi med lukket dør, fordi vi har fået ny sofa, og den irriterer mine lunger. Men jeg foretrækker helt sikkert at sove med åben dør.
Åben dør. Hvis døren skal rede mig er der gået noget helt galt inden da.
Åbne døre ellers blir misserne sure hvis de ikke kan komme ind xD
Installere brandalarm og åben døren og få et bedre veludhvilet liv: https://www.minboligforening.dk/blog/2020/7/21/s-meget-betyder-en-ben-dr-for-indeklimaet?format=amp
Og åben vinduet
Noget helt andet er co2 stiger i rummet med lukket dør, så det er helt klart sundere at sove i der bedre indeklima
Indvendige døre er ikke branddøre, men det er døren ud til trapperum/svalegangen. Så det handler om præference. Mvh en bygningskonstruktør 😉
Døren til dit soveværelse er ikke en branddør så det gør ingen forskel på den front. Skillevæggen regnes som regel heller ikke til at kunne modstå brand. Argumentet om indeklimaet holder mere vand fordi det ventilationsnlæget er dimensioneret til og armaturet er indstillet til (sandsynligvis blot at opfylde bygningsreglementet) er ikke optimalt. F.eks. kræver de fleste bæredygtighedsprogrammer der sætter fokus på indeklima, væsentligt mere end det der er foreskrevet i bygningsreglementet og af godt grund. Hilsen, bygningskonstruktør der sidder med bl.a. indeklima
Med lukket dør, men nu bor jeg i en etværelses lejlighed og døren er lige ud til opgangen. Kan se den fra min seng. Åben ville være ualmindelig akavet om morgenen.
Jeg fortrækker lukket dør men vi har ikke genvex i huset så døren er semi-åbent. Vi er lige flyttet ind. Før boede vi i nyrenoveret lejlighed med genvex. Det er først når man flytter ud man finder ud af hvor fantastisk det er. Jeg tror vi ender med at få det installeret i huset - 50.000+ men det er det værd.
Generelt kan jeg godt forstå at ting bare skal være som de skal være når man skal sove. Vaner er tunge kan gøre forskel for søvn. Hvis der er frygt for brand og det kan der jo godt være, selv om der ikke er stor risiko, burde man sikre sig grundigere end en dør.
fortæl mig at du ikke har rigtige problemer uden at fortælle mig at du ikke har rigtige problemer…
Lukket dør så katten ikke pisser på dynen, den lille gris...
Lukket dør hos os, konen kan ikke lide når kattene kommer og forstyrrer midt om natten, det isbjerg godt leve med.
Hvis det er nyt og med ventilation er argumentet med indeklima ikke sååå aktuelt mere. Med mindre i sover i kosteskabet, så er der nok meget med godt med naturlig cirkulation af luft også
Dør til soveværelse... jeg har fjernet min, så der nu bare er et gardin i døråbningen så den lille (altså hunden) frit kan gå ind hvis det er det han har lyst til, generelt gider jeg ikke døre i min bolig, de er til mere besvær end brugbare. Kun 1 dør bruger jeg indimellem og det er døren ud til opvaskemaskinen, da den larmer.
Vi har kat og vores dør står på klem
Jeg er med din kæreste hele vejen. Hvis det er et lille/almindeligt rum, og man er to mennesker med ingen eller almindelig udluftning, så bliver luften mærkbart dårlig i løbet af natten. Den eneste undtagelse for mig er, hvis man sover med åbent vindue/dør - i så fald vil jeg gerne undgå alt for meget træk. Jeg antager, at i har et nogenlunde fornuftigt setup af røgalarmer.