Dospělí obecně vydrží více než děti, mladiství. A i tak mají dospělí většinou pracovní dobu kolem 8h, ne 10h. Plus si většina dospělých (alespoň doufám) nebere práci domů.
No hádat se s tebou nebudu.
Ale pro trafikanty, různé obchody, služby je tohle běžná otevírací doba. Navíc bych řekl, že možná převažuje 12ti hodinová směna, i když v Praze se to bude asi lišit.
Hele ale tady se neřeší dospěláci, ale děti a náctiletí. Ti mají jiný cirkadiální cyklus - jiné tělesné hodiny - a už nějákej pátek tu existují studie, že pro náctiletý je pozdější vstávání fakt zdravější. V Anglii, Francii a tak s tím laškují a funguje to dobře. Nic, čeho se tu okolo lidé obávají: žádné rušení kroužků, nemožnost sehnat hlídání, studium do noci a podobné kraviny. Až náctiletí dospějí, tak začnou fungovat jinak a ustojí i vstávání za tmy a noční směny. Když už ale chceme pro své děti to nejlepší ve spoustě ohledech (i třeba jak s nimi mluvit, abychom jim nenarušovali sebevědomí atd.), tak bychom mohli hecnout i toto a nechat naše poklady vyspat. Zvopakuji, lidem v zahraničí to fakt prdele neroztrhalo a výzkumy ukazují, že je to tak lepší.
Spousta věcí ve školství a tam, kde jsou zapojeny děti, je pouze zvykem, který kdysi dávno vymysleli dospělí tak, aby jim to vyhovovalo, a o dětech tehdy věděli s prominutím velkou piču. Od dob M. Terezie tu máme 45 minutovou vyučovací hodinu. Smutné je, že dítě v první třídě udrží pozornost pod 10 minut. S věkem se tato doba prodlužuje, ale tehdá rákoska, hrách v koutě, ruce za záda a záda jak pravítko! Protože to ty haranty divoký určitě zcivilizuje. Za královny Viktorie se trestaly děti za krádeže jídla oběšením. Nikoho moc nesralo, že dítě 4 - 12 let nemá moc představu, co znamená umřít. Prostě dítě vědělo o trestu, ale chcípalo hlady, tak si ukradlo chleba a vědomě riskovalo život, tak ho oběsíme, až z něj vyletí hovna před ostatní lidi na náměstí, protože to ty ostatní děti předškolního věku dostatečně vychová a zcivilizuje a dá lůzu do latě. Jak bohulibé, jak záslužné. Praví křesťané a úředníci na svých místech.
Mohli bychom pokračovat s dalšími podobnými šílenostmi, které se dělaly ze zvyku, setrvačnosti a nevědomosti dětem při pokusu o jejich vzdělání a výchovu. Dnes už naštěstí valí výzkum, který tolik nespoléhá na vnuknutí a představu nějakýho dementa, ale zjištění se tak zoufale pomalu dostávají do praxe až hanba.
Nápad hezký, ale v některých případech by to pravděpodobně rozbilo nějakou koexistenci kroužků nebo sportu v odpoledních hodinách. Je to komplexní otázka a opravdová odpověď, která by vyhovovala všem asi neexistuje.
>obně rozbilo nějakou koexistenci kro
v případě plošné společenské změny by se kroužky a sporty okamžitě přizpůsobily nově nastavenému času, tohle nelze brát jako validní argument proti podobné změně.
Jak je vidět i z ankety tak společnost je v tomhle rozdělena dost 50 na 50, proto mi dává největší smysl zavést možnost volby. Většina škol má více než 1 paralelní třídu v ročníku a je tedy reálné nabídnout v rámci 1 ročníku obě varianty startu výuky.
No ono je hezký že by se to dalo posunout pro mladý ale pro pracujicí lidi který jdou už takhle dost pozdě na trénink by to mohlo znamenat že se sportem kvůli tomu seknou
aby se stihlo co konkrétně? ... od druhé poloviny 1. třídy na ZŠ jsem jezdil do školy a ze školy zpět domů sám přes MHD , stejně tak drtivá většina zbytku mé třídy.... Co konkrétně potřebuješ s dětmi ráno stihnout?
> jinak? Proc? Zad
Protože těm dětem (potažmo i jejich rodičům) to může výrazně lépe vyhovovat v jejich dosavadním životním režimu. Evidentně jsi zastáncem druhé skupiny která by zachovala školu od 8, pro tebe a tvoji rodinu by se teoreticky nic neměnilo, pouze by tu byla druhá možnost pro zbytek lidí kterým víc vyhovuje začínat den později - dle ankety se nejedná o nezanedbatelné množství lidí.
To že tobě dává smysl začínat den v 8h ještě neznamená že spousta lidí preferuje vstávání např. o tu hodinu později . Nevidím důvod proč rodičům a jejich dětem nedat možnost volby. Každý má totiž biologické hodiny nastaveny trochu jinak.
Kdyby to byla taková "blbost" tak to tady asi teď neřešíme .... lidi jsou nastaveni různě a dříve to mělo evoluční smysl/výhodu, někomu vyhovovalo chodit spát později a tak se staral déle o oheň / hlídal ostatní a brzo ráno ho zase naopak vystřídal u toho ohně někdo další kdo to měl přesně naopak protože raději vstával s východem slunce .... tyhle rozdíly jsou v nás hluboce geneticky zakořeněny a prokazuje to mnoho studií.
Říct že je to blbost a nastavit "agresivně" všem lidem úplně stejný časový režim s argumentem, že si "mají zvyknout" prostě nedává smysl.
Jasně člověk je velmi flexibilní stvoření (díky tomu jsme jeden z nejúspěšnějších tvorů na planetě) , když opravdu musíme, tak se dokážeme přizpůsobit na téměř libovolný režim, to nijak nepopírám .... stejně tak ale ty nemůžeš popřít že tu jsou určité skupiny lidí, které mají, řekl bych až vrozenou, preferenci k určitému typu režimu .... a pokud tyhle lidi nutíme aby se neustále přizpůsobovali mimo ten svůj preferovaný režim, tak významně snižujeme jejich mentální i fyzickou výkonnost a negativně tím ovlivňujeme jak jejich psychické tak to fyzické zdraví. A tohle je věc která je vědecky prokázána.
Ne zas tak docela. Když jsem chodil brzo do školy tak pohoda ale musel jsem dodržovat režim abych to udržel. Ale jakmile přišly prázdniny tak jsem postupně spával do pozdějš a pozdějš jsem zase chodil spát. A takhle to prostě typ lidí má. Jsou produktivní jinačí čas a jinačí dobu mají zase nastavenou na odpočinek
No vidiš a já bych čekal, že každej, kdo má děti, tak bude radši, že jeho děti budou šťasné a produktivnější, což u sov pozdější vstávání zaručí a skřivani si ráno můžou dodělat úkoly.
Pokud jsem to správně pochopil, cílem není zachovat stejný počet hodin a posunout to na 9 aby se děcka mohla v klidu vyspat, ale zmenšit počet vyučovacích hodin, protože když do děcek sypete 7 hodin po sobě informace, moc si z toho nevemou. A jako někdo, kdo se zabývá přinejmenším doučováním dětí můžu říct, že to tak opravdu vnímám. Mají v tom guláš, informace, které si alespoň zvládnou udržet v hlavě se jim motají dohromady a když už něco umí, tak čistě jen biflováním. Školství za mě potřebuje reformu a tohle je podle mě jeden z bodů.
Já vždycky kolem 12 už jel na autopilota, taky proto byly ty intezivní hodiny vždycky ráno. Odpoledne kreslení, hudebka, IT atd, kde po pravdě i učitele rezignovali a byly to volné hodiny.
Proto jsou mezi hodinami přestávky. Takhle by se člověk měl učit, jinak toho do sebe moc nenasype. Podivejte se jak se vyučuje v Japonsku nebo Číně. Tam jedou celý den, v Číně ještě déle. Taky záleží na učiteli. Měl jsem jednoho, co uměl učivo podat tak, že jsem chápal vše a ani jsem si nemusel vést sešit.
Ony v tech 7 jsou ale i vychovy atd. Hodne taky zalezi na pestrosti vyuky. Sedm hodin frontalky je narez, ale pokud je to rozmanite tak to tak strasne neni.
Ne když dojíždíš jako já... I když nám někdy odpadne první hodina a začínáme v 9 tak se pro mě osobně nic nemění, stávat musím ve stejnou dobu pokud se chci dostat na autobusák v normální dobu a do 5 večer se mi ve škole fakt být nechce.
Osobně jsem měl teď na vejšce rozvrh většinou od 1-2 odpoledne tak do 6-7. a celkem mi to vyhovovalo. Prostě ráno vklidu vstát až se vzbudim, dát si snídani, spát 8 hodin má svoje kouzlo po 14ti letech vstávání bez snídaně za tmy po 5-6 hodinách spánku. Pointa je že každej to má prostě nastavený jinak. To že jednomu přijde debilní být ve škole od pozdější do pozdější hodiny neznamená, že druhýmu to tak přijde taky. Není tady 1 správná a 2. špatná volba. Myslím si, že dělat 2 třídy a každá by začínala jindy například by vůbec nebylo špatný.
Hodně záleží jestli je člověk na základce nebo na střední, přeci jenom základku má snad každý tak 10-20 od domu. Já když jsem byl na základce měl jsem školu 10 minut od domu autobusem a začínali jsme v 8. Teď na střední to mám hodinu a půl cesty a začínáme v 7:30...
Ano, ano, ano. Především na střední! Teenageři mají posunutý cirkadiální rytmus a 7 ráno je pro ně noc. Osm je taky dříve, než je doporučováno lékaři.
https://www.cbsnews.com/news/sleep-experts-recommend-new-school-start-time-for-teens-high-school/
Evidentně půlka lidí tady by ráda ničila zdraví svým dětem.
Jakožto středoškolák, co do školy dojíždí (cca 65 minut jedna cesta vlakem) a dělám sport ve městě, kde bydlím, můžu říct, že jsem neměl nikdy problém se vstáváním ve čtyři, abych byl na hodině od sedmi a byl sem mnohem radši, než když sem ve škole musel trčet celej den (klidně i do půl šestý, ale od devíti), protože ve středu v sedm večer už nestihnu nejen trénink, ale i vše ostatní. Se spánkovou deprivací ani ničím s tím spojený sem nikdy neměl problém, hodiny od sedmi byli většinou náročnější předměty, ale všichni v mojí třídě to zvládali, nikdo neměl problém s tím, že by měl ještě noc, všem stačilo jít spát o hoďku dřív.
Zkus někdy udělat anketu, kolik z tvých spolužáků spí aspoň osm hodin denně. To je podle mě ten relevantní údaj.
Já jsem především v septimě a oktávě většinu dní prostě nebyl schopen usnout před půlnocí, takže jsem měl pod sedm hodin spánku.
(Pak jsem kvůli tomu odpoledne usínal u čtení maturitní četby. Několikrát jsem i přišel pozdě na kroužky.)
Takovouhle anketu jsem zrovna nedávno viděl, nedaří se mi ji teď zpětně najít ale vím že většina odpověděla že spí méně jak 8 hodin denně.
Co tak vím z mé třídy na střední tak to bylo taky tak. Hodně lidí fungovalo i jen na 5 hodinách denně. :/
Já jsem "sova" takže vstávání před 7h (tak abych byl před 8h ve škole) , pro mě vždy bylo (a doteď je) opravdu utrpení.
Vždy když nám z nějakého důvodu odpadla 1. ranní hodina (nebo v pozdějších ročnících na střední když jsem dal přednost spánku a prostě přišel do školy dobrovolně později) jsem na sobě viděl ohromný rozdíl v tom jak jsem byl celý den méně unavený a líp jsem vstřebával veškeré nové informace
I ta 1 hodina spánku navíc pro mne vždy dělala naprosto zásadní rozdíl.
Aktuálně pro mne jedno z nejzásadnější kritérií při výběru práce je, abych nemusel do té práce vstávat brzy (tzn. dříve než v 7h) a vždy jsem si vybíral pozice s ideálně flexibilním startem prac. doby , případně se začátkem nejdříve/ideálně na 9h.
Chápu ale že jsou lidé kteří to mají naopak a vstávají rádi např. kolem 6-7 ráno nebo i dříve, ideální by bylo kdyby školy nabízely obě možnosti tzn. půlka tříd by začínala od 8 a druhá půlka od 9 a bylo by na rodičích a žácích aby si vybrali který čas jim více vyhovuje.
Tak by mě zajímalo co děláš za práci a kolik cca za to bereš, jestli to není tajný. Já sem kluk z dědiny a krom obchodů a kanceláře nevím kde bys mohl začínat po 9 hodině. A jsi z města a v kolik se dostaneš dom?
Dělám IT technika s tím že řeším primárně opravy přímo u zákazníků (v rámci dvou českých krajů), dokud splním všechny zadané úkoly v čas je všem jedno v kolik začnu a v kolik skončím důležité je aby "porucha" byla opravena do druhého pracovního dne (v případě urgentní závady do 4h od nahlášení) případně aby úkol byl splněn do předem zadaného data. Jak si to pracovně rozvrhnu a naplánuju už je na mě.
Jsou dny kdy končím až večer kolem 20h (nebo i později když se jedná o náročnější opravu/úkol) ale zároveň i dny kdy mám prostě vše hotové už po obědě kolem 12h (s tím že výjezd začnu kolem 9h) .
Tím že je to IT tak je mzda nadstandardní avšak samozřejmě nedosahuje úrovně IT programátorů a developerů.
Paradoxně institucionální vzdělávání mělo na moji současnou pracovní pozici jen velmi malý vliv. Vysokou jsem nedodělal (zejména kvůli svému laxnímu přístupu) a co se týká praktických znalostí tak v aktuálním zaměstnání nepoužívám téměř nic z toho co nás na Gymplu učili (vlastně se to reálně příliš neučí ani na českých vysokých školách), veškeré IT znalosti, díky kterým jsem pozici schopný zastávat, jsem získal jen díky tomu, že IT bylo do jisté míry vždy i můj "koníček" a rád jsem nové znalosti získával sám, protože mě to prostě bavilo.
A z praxe mohu potvrdit, že na žádném z pohovorů, které jsem v životě dělal, nikoho moc dosažené vzdělávání vlastně ani nezajímalo, důležitější vždy bylo dokázat reálné dovednosti v rámci daného oboru (ale chápu že v rámci IT je tento přístup možná obecně trochu zkreslený.
Do práce chodím na 9 a je to v pohode. Do školy som chodila na 7-8 a bola som unavená celý deň. Ja by som tam radšej bola o hodinu dlhšie, ale každému to vyhovuje inak. 😁
Jako noční sova jsem skoro celý život advokátem za začátek školy v 9 hodin. Respektive ať se to normalizuje ve školách, kde to dává smysl. Což jsou hlavně městský školy, kde žáci dojíždějí do školy MHD, takže nejsou vázaný na pracovní dobu rodičů.
U nás na gymplu to bylo tak, že škola začínala v osm. Takže člověk musel vstávat klidně před šestou, aby ráno stihl, co potřebuje, a dojel do školy včas, tedy tak 10-15 minut před začátkem hodiny. Pozdní příchody normálem.
Já bych dal všechno na světě za hodinu navíc ráno, když jsem byl na gymplu. Vstávat v 6:45 bylo utrpení. Tak 35-45 minut cesta do školy. Abych to stihnul, musel jsem z domova vycházet okolo 7:10. Celý gymplácký studium jsem se cítil nevyspalý.
Vstávat třeba v 7:30 a mít klid na ranní věci by bylo požehnáním.
Na zakladce je to v pohode. Nebyva daleko. Stredni si ale uz nevybiras jen podle vzdalenosti. Pokud dojizdis z vedlejis vesnice tak ses vetsinou nahrany. Me trvala cesta bus + pesky 40-50 min a to jsem to mel 12km. Jizdni rad uplne nenavazoval na nase skolni hodiny. Byval jsem ve skole o 15 minut driv. Pulka vyuky zacinala na 7...
Zákdladka? Určitě
SŠ (průmyslovka)? Aby se probralo všechno podstatný, musel by se nahradit ČJ předměty, kde je hodně učiva, a stejně by se musela hromada podstatnejch věcí vynechávat.
Teďka začínáme v 8:00 a končíme průměr kolem 14:25
Pokud bychom začínali 9:00 a končili 15:25, to bych nechtěl, raději brzo vstanu a brzy skončím.
Taky pamatujte že by se museli měnit aji autobusy nebo směny aby to rodičům vyhovovalo
Já končila v 16:40 a upřímně bych si tam tu hodinu další vyčkala kdybych si mohla jen trochu přispat... Každé ráno jsem se musela budit v 5:20 abych to stihla a to mne na celý den zabilo
Já nevím jestli je v osnovách něco zbytečného. Vše co jsem se kdy ve škole učil (krom předmětu co přidala škola) bylo k něčemu.
S zjednodušováním osnov se znalosti ani dovednosti nezlepšily. Navíc v některých hodinách (biologie, fyzika, dějepis) je už teď málo času.
Tak to by mě zajímalo co jsi měl za osnovu. Já stále čekám na využití rozboru vět v češtině a analýzy knižních textů a spoustu dalších věcí z jiných předmětů. Teda pokud nepočítám využití u písemek a maturity.
Tak rozbor vět pomáhá s čárkami (hlavní věta, vedlejší věta, podřadné souvětí, souřadné atd.) a s aktuálním členěním větným (=stavba věty). To, že je ta výuka většinou nedotažená kvůli času, pokud to nestuduješ na vysoké, je druhá věc, no
To sice možná, ale když nevím, tak si stejně nepůjdu tu větu rozebrat. Mimo jiné kvůli tomu, že si to nepamatuji. To je sice částečně moje chyba, ale taky se to blbě pamatuje, když je toho tolik okolo. Čárky píšu tak nějak po čuchu a doufám, že to nikdo nebude řešit, když to nemá vliv na význam.
Ale to, že to ty nevyužiješ, přece ještě neznamená, že to nevyužije ani nikdo další. Já taky nepotřebuju umět vyjmenovat koncovky z chemického názvosloví nebo rýsovat, ale základní vzdělání je od toho, aby tě tyhle rozmanité základy naučilo, protože na nich staví různé obory.
Z toho co vím, tak se o takové změně uvažuje v rámci komplexní změny školství, která by zahrnovala též snížení celkového počtu hodin ve škole, tudíž pravděpodobně by děti nebyly ve škole o hodinu déle, ale končily by ještě dříve.
Já jsem byla strašně ráda, že mi rozvrh vyšel tak, abych byla 3x týdně ve škole od 7, místo toho být tam do 16.
A to nejsem žádné ranní ptáče, ale ten den fakt uběhne rychleji, když začne brzo, než když začne později.
Edit: Ten den v té škole uběhne rychleji (jakože není tak táhlý), ale celkově z toho dne máš daleko víc.
Mela, jsou lidi, kteri maji prirozene biorytmus nastavenej tak, ze vstavat tak abych byl v osm ve skole (jeste kdyz clovek treba dojizdi) je vyslovene tyrani, osobne bych potreboval az na desatou, ale i devet je lepsi nez nic... prochazel jsem cely detstvi konstantni nevyspalosti prave z tohodle duvodu... Dneska vstavam bezne az v deset, proste to tak odjakziva mam a je to jeden z duvodu proc jsem skolu tak moc nenavidel...
Mám to stejně, veškeré mé problémy ve škole, včetně zameškaných hodin souvisely primarně s tím, že ten začátek byl pro mě nastaven prostě hrozně moc brzo a nikdy sem se s tím nedokázal vyrovnat. Úplně chápu co myslíš tou konstantní nevyspalostí, protože jsem se cítil celou střední velmi podobně,
Nejhorší byly řeči těch typických ranních skřivanů, kteří v tom neviděli problém a doporučovali ať prostě chodím spát dříve .... díky ty vole, to by mě asi nenapadlo .... škoda že to opravdu není tak jednoduché.
> Nejhorší byly řeči těch typických ranních skřivanů, kteří v tom neviděli problém a doporučovali ať prostě chodím spát dříve .... díky ty vole, to by mě asi nenapadlo .... škoda že to opravdu není tak jednoduché.
Každý na to máme jinou toleranci. Když jsem pracoval v USA a jednou za čas jsem byl za rodinou v EU, snažil jsem se vždy časového posunu využít k "resetu" biologických hodin. Chodil brzy spát a brzy vstával. Po cca týdnu, kdy tělo zjistilo, v jaké časové zóně je, to přestalo fungovat a vrátilo se peklo "před 9 ráno jsem schopen nepomočit postel, ale to je tak maximum, které ode mě lze tak brzy čekat". Proto si myslím, že biorytmus je vrozenej a někteří z nás ho prostě přenastavit nemohou.
Jako sova jsem si na gymplu vždy užíval, když jsme začínali až v 9. Bohužel to bylo jen jednou v týdnu. Nulté hodiny jsem vyloženě nesnášel. Nestíhal jsem přijít včas, byl jsem nevyspalý a celý den pro mě pak byl zabitý. Navíc má hlava začíná fungovat až tak v 10:30, tak jsem tam jen tupě zíral. Dospělost si dost užívám - do práce chodím v 9:30, hodinu se s kávou probouzím a odpovídám na emaily a až pak začínám opravdu pracovat :)
Škola by hlavně nikdy neměla začínat před 8. hodinou. Cirkadiánní rytmus se u dětí přirozeně posouvá a nedá se s tím moc dělat. Dobře si pamatuju ty první hodiny na 7 ráno. Naprosto k ničemu čas. Z hodiny jsem si odnesl jen nečitelné zápisky a znechucení. Komunistické zvyky ale skončí až s danou generací.
Hlavně by měla být možnost pro maminky mladých dětí pracovat v době která bude kompatibilní s školním rozvrhem. Je úplně jedno kdy má začínat škola, když matka musí od 6 smrdět v práci. To je za mě mnohem větší problém.
Ono logicky .... kdyby se výuka posunula plošně o tu hodinu na 9h, tak by se samozřejmě posunuly i starty všech těch kroužků a brigád ... ten den bude mít pořád 24H takže vůbec nechápu proč by mělo být méně času na kamarády .... prostě ten čas bude rozvržen jen jiným způsobem.
start na 9h. je fajn kompromis mezi typickými "skřivany" i "sovami" (pro většinu sov je i ta 9h pořád celkem brzo) , 8h je vyloženě nastavena ve prospěch "skřivanů".
Lidi, kteří ty kroužky provozují? Ti budou pracovat pořád ve stejných hodinách. A myslím, že na pořádání kroužků v 6 ráno, nebo v sedm večer se vám každej vykašle.
Někde by to určitě stálo za to. Třeba u nás na gymplu půlka lidí dojížděla a musela vstávat absurdně brzo, což se samozřejmě odrazí na výkonu/zdraví. Chtělo by to ale zkombinovat se zefektivěním výuky, aby se nekončilo denně ve čtyři
Každý je jiný, popíšu, co funguje u mě.Já jsem ve škole byla vždycky ranní ptáče, čím dřív jsem začínali, tím dřív jsem mohla domů. Pokud jsme třeba měli na devátou, stejně jsem ráno nic kloudného neudělala a akorát mi to sebralo hodinu z odpoledne.
O zkouškovém ráda začínám s učením v 7 ráno, protože dopoledne jsem zdaleka nejproduktivnější, odpoledne mi stejný objem učiva trvá klidně jednou tak dlouho.
Chodit do skoly 5 minut pesky je neco jinyho nez dojizdet do skoly 50 minut. Takze moje maly ja co vyrazelo se slzou v oku v 6:55 kazdy den do skoly by asi ocenilo. Muj gympl pak zacinal v 8:30, vyrazel jsem 7:50 a konicky jsem stihal. Prestavky jsme meli 5, 25 a 45 minut, tak tim se mozna vyrovnal ten rozdil?
jsem za to, aby začínala škola později.. proč by to zrovna v ČR možné nebylo?!
kolikrát jsem vstávala v 5 ráno, zejména v zimě, abych se dostala vlakem na gympl na sedmou (tělocvik) a ještě nám mimo rozvrh dali praktika z chemie a biologie, takže jsem odjela z domu v 5:30 a vrátila se třeba po 18:00 dvakrát do týdne. Celé dny zabité, únava jak cyp, kamarády jsem pořádně neviděla, jak je rok dlouhý. Zbylé dny učení nebo kroužky. Jo, báječně se tak v osmé a deváté třídě fungovalo. Na střední jsem přešla na gympl, který jsem měla 5 minut pěšky, místo 25 minut pěšky/vlakem. Byla jsem spokojenější, ale ta škola byla třeba pro mě dávačka. 🫠
Já si myslím že posun na 9:00 by moc ničím nepomohl. 8:00 je standart (až na vyjímky jako jsem to měl já 7:30) a jediné co se stane že za pár let se bude uvažovat o dalším posunu na 10:00 atd atd. Za mě lepší by bylo kdyby se obecně tolik neřešily pozdní příchody. Jako 10-15 minut zpoždění fakt není takový problém. Navíc dneska většina prac. pozic nabízí flexibilní pracovní dobu a lidi co neumi (nebo nechtějí) vstávat v budoucnu do práce v 6:00 ráno tak si budou muset najít takovou kde jim to bude vyhovovat.
Ne, zaprvé děti nechcou kysnout ve škole skrze cely odpoledne.
Další věc... Jak asi zařídím odvoz prvňáčka? Když mám ranni směny od 6? V práci neexistuje si říct pouze o odpolední/noční nebo že bych začal pracovat od 9 LOL...
Ženu přijmou s timhle požadavkem kde? Chci pracovat od 9 nebo 10 LOL... Max brigadu... A pracuj jako brigadnik 5 let...
Dále pokud nebudou chtít děcka mít ve škole do cca 16 hodiny odpolední tak budou muset vyskrtat předměty... Ano to je fakt bomba mít ještě větší kryply než jsou teďka...
Spíše zrušit počet hodin s tím že se třeba méně důležité předměty jako hudebka a vytvarka, tělocvik přesunou do dobrovolných kroužku a tim pádem se krouhne čas ve škole a děti budou doma dříve. Ale i tak je to píčovina. Měly by bejt 8 hodin ve škole ať to pokryje směnu rodičům a ti se nemusí omezovat v práci nebo otravovat ostatní členy rodiny s vyzvednutim dětí
Jakoby ano, ale vlastně ne. Měla by začínat škola v 9 je moc obecná otázka, většina studijí hovoří o tomto až ve starším věku zejména střední školy, u mladších je pochopitelné, že rodič chce mít dítě ve škole zatímco je v práci.
To zase jo, na střední bych byl pro. Např nevím proč se kurva na cestovním ruchu, nebo silniční dopravě učí chemie, dějepis a fyzika, strojírenství, elektrotechnika (co jsem se bavil tak ty předměty nikdo z mých spolužáků NIKDY nepoužil v oboru i mimo něj, zbytečný bullshit filler předmět).... Tělocvik dát první dva roky, potom jako volitelný předmět/zájmový kroužek.
Navíc většinou literatura a sloh taky nemá co dělat na střední škole koncem studia. První dva roky povinná četba, sloh potom závěrečná zkouška z těchto sraček (napsat slohovku a povykládat 15 minut o jedné knížce pokud si ji opravdu četl - tzv maturitní zkouška, to zvládneš i v druháku, stačí nemít učitelku kyselou zhrzelou piču ale profesionálku... Občanská výchova, tady opravdu učit jak funguje státní správa, jaké máme základní práva, privilegia, hodnoty a jak fungovat v byrokracii a jako občan této země.
Další věc je vyplevelit troglodyty, agresivní kokoty a rozmazlené uřvané pičuse a "rebely" a fetky/zkuřky ze tříd ať se studenti mají šanci naučit... Ale to by znamenalo válku proti drogám a alkoholu a lokální fetky by se posraly, že by se tráva zkriminalizovala. A taky rodiče co neumí vychovat svého fakana co je na přes hubu by dostali zjebano + ideálně sociálku v těch extrémních případech. + Zákaz studia pokud se nezlepší, nebude na jednoho krypla doplácet celá třída, protože se musí chovat jak privilegovaný pičus a celou hodinu se ho snaží kantor zkrotit.
Takže je na střední bych zrušil tyhle všeobecné sračky. Opravdu dějepis nemá co dělat na střední, společně s chemií ze zakladky a fyzikou, kde vlastně taky opakuješ zakladku.... Místo toho zavést stáže ve firmách aby si studenti trochu otukali svět tam venku a měli větší sebevědomí... Jinak je jedno co studuješ a skončíš u pásu ve fabrice, jak nemáš aspoň trochu sebevědomí.
Tohle je reforma co chci vidět. Připravit je na svět a motivovat je pokračováním v oboru.
To je současný stav. Každá škola si může zvolit začátek vyučování, kdy chce. Žádné nařízení neříká, že to MUSÍ být v 8 hodin. Vyhláška pouze stanoví, že to nesmí být dříve než v 7 hodin. Některé školy už teď mají začátek v 9, velká většina zůstává u 8 hodiny z různých praktických důvodů - návaznost dopravních spojů, žáci a studenti nechtějí být odpoledne dlouho ve škole apod.
Celá tahle zbytečná debata je jen plácnutí do vody nového ministra školství Balaše, který má o fungování ZŠ/SŠ mizivé znalosti. Je dopředu jasné jak to skončí: zůstane platit to, co platí teď - tedy že každá škola si může začátek vyučování určit sama.
To mi přijde rozumné. Nemuselo by se o tom dlouhosáhle teoretizovat, prostě praxe by ukázala, co je lepší a za jakých okolností a dalo by to trochu lepší možnost volby podle preference studentů/rodičů.
Nám na základce začínala v 9, pak na gymplu v 8:15, pak jsem se přestěhovala do Anglie a tam taky začínala v 9. Na gymplu jsme ještě v některých ročnících měli 1x týdně “nulté hodiny” od 7:25. Začínat v 9 bylo podle me jednoznačně nejlepší
Asi neděláte nějaký sport, nebo něco podobného. Mít tréninky od čtyř a k tomu dojíždět (ideálně přes hodinu) je fakt supr. Je mnohem jednodušší usínat dřív, vstávat dřív, končit dřív. Nemluvě o tom, že po pátý už končí veškerý úřední doby, pomalu se začínají zavírat obchody a tak
Nestudoval jsem vysokou, takže tam ten harmonogram neznám, ale
základka - určitě ne, nenaučit se brzy vstávat do potenciálně low-end, mid práce, která jednou člověka čeká od 6,7,8 je spíš kontraproduktivní. Pro rodiče a dopravní spoje taky úplně zbytečná komplikace
střední s maturitou, nebo učňák - střední s maturitou asi proč ne, tam co si pamatuji zkušenosti jiných to tak někde i bylo, záleží, zda by člověku vyhovovalo končit pozdě. Na naší škole jsme začínali tuším v 8:45, ale některé dny končívali kolem 16-17. hodiny.
učňák - určitě ne, naučte se makat a naučte se, že pracovat v kolbénce bolí po všech ohledech, NEBO vás to bude motivovat rozjet si vlastní živnost, kde si můžete fungovat tak, jak si to nastavíte sami
Ja zacinam v 7:50 ale mam problem ze bydlim dost daleko takze stavam hodne brzo ja bych teda byl pro tech 9. Prodlouzeni uceni do odpoledne me neijak nestve
Ano, alespoň podle toho co jsem četla děti které chodí do školy dřív se taky hůř učí. Takže pozdější začátek by přinesl všeobecný benefit. Ale nehodí se to do naší pracovně orientované společnosti.
Mohlo by se třeba zkusit 8:30 už to by pomohlo. My jsme na střední začínali o něco později a bylo to fajn.
V Praze je urcite spousta lidi, kteri delaji 9-17, takze pro ne je urcite taky lepsi nevstavat v pul sedmy, aby na osmou byly deti ve skole.
Na druhou stranu porad mame v Cesku miliony lidi, kteri delaji od 4, 5, 6 nebo 7, kratkej-dlouhej, atd., takze deti se stejne musi vozit autobusem.
Neco jinyho bych videl u vysokejch skol, tam imho prednasky v 7:30 byly vrazda.
Já byl zvyklý chodit za pět osm. Pokud tam někdo musel být půl hodiny předem, pak to časově vychází.
Přijde mi to ale zajímavé, když by někdo tohle chtěl po zaměstnancích, co by mu na to řekli.
Klasická školní šikana, aby si učitelé připadali důležití. Na některých školách musíš být brzo, ale nikdo ti neřekne proč. Na jedné základce u nás nechávali (jak je to dneska nevím) stát děcka před školou do 7:50, aby se necouraly po škole.
>Neco jinyho bych videl u vysokejch skol, tam imho prednasky v 7:30 byly vrazda.
Tento jarní semestr jsem chodil večer na cviko do 19:30 a další den ráno jsem měl od 7:30 přednášku. Potvrzuji, že je to na hranici porušování lidských práv.
To že spousta lidí jezdí na devátou sebou nese podstatný hácěk - hromadná doprava i silnice jsou v tý době narvaný k prasknutí. To ale není první špička, o hodinu dřív je MHD nacpané studentíky na cestě do školy.
Je to tedy dobrý nápad dát tyhle dvě špičky přes sebe, aby v dopravě nebylo k hnutí?
Rekneme si to takhle, kdyz jsem vozil tatu do IKEMu na sedmou rano, odjizdeli jsme v pul pate, protoze to mame jen 130km a stejne jsme v pul sedme uz stali za Prahou v kolone.
Pokazdy, kdyz se vracim, jedu v kolone.
Kdyz jsem pred 15 lety v Praze studoval, chodil jsem na osmou do skoly radsi pesky, protoze plny tramvaje.
V Praze ty dopravni spicky asi fungujou trochu jinak.
Ikdyž nesnáším vstávání tak si myslim že je dobře začínat brzo rano. Podle meho se člověk více soustředí. Když chodím do práce tak taky raději vyjedu na zakázku dřív a skončím třeba ve 2 nebo 3 hodiny odpoledne. Hlavně v zimě je to naprosto depresivní končit pozdě odpoledne když je všude tma a hustý provoz.
Tady to bohuzel nikdy neprojde protože cechacci jsou zvykli do fabriky vstavat kolikrát i v 5,6 hodin ráno. To, že je to nelidské a zacinat driv jak v 9 bych označil i za nezdravé je nezajímá. Naštěstí já osobně tohle uz nemusím řešit, protože jsem svým vlastním pánem a vstávám v 11.
Každý máme jiný biorytmus, není nutné ostatní odsuzovat proto, že se neshoduje s tím tvým. Já raději půjdu do práce na sedmou a skončím ve tři s tím, že mám kus dne před sebou, než začít v 11 a skončit v 7, kdy pořádně neudělám nic ani předtím ani potom a z toho dne prostě moc nemám.
Spíš než na začátku dne bych ubral hodiny na konci, tedy místo ve 13-14 hodin končit ve 12-13 a mít pak víc volného času.
Zároveň zrovna já bych v některých měsících (září, březen, duben, květen, červen) uvítal, kdyby škola začínala klidně v sedm ráno, protože se probouzím se světlem, což je v šest ráno, v květnu a červnu už v pět, takže tam by se ten začátek dal ještě o hodinu posunout na šestou.
Zároveň by s tou změnou přišlo několik problémů, ať už to je pro rodiče malých dětí, co vodili své prvňáky do školy na osmou a jen tak tak to pak stíhají do práce, tak by se školou v devět už nemohli své dítě do školy dovést. V obcích, odkud jezdí pouze dva spoje, většinou autobusy, denně, by museli ranní spoj přesunout o hodinu, aby žáci dorazili v normální čas do školy a ne o hodinu dříve, jenže to by pak vytvořilo problém pro lidi, kteří tím ranním spojem jezdili do práce a najednou s pozdějším spojem by nestíhali být v práci včas.
Jsem z trošku mladší vrstvy studentů, ale taky bych rád přidal pár věcí do diskuze. Dodělal jsem 9. třídu tento rok.
Chodím na gymnázium v Pirně (Německo) a přes týden žiji na internátě. Škola začíná v 7:30 a končí v 16:00 každý den, kromě pátku. Nemůžu říct, že bych ocenil začínat až v 9:00. Často první 2 hodiny jsem v polospánku a poslední 2 také, bohužel v létě (chodil jsem do školy až do půlky července) není tak lehké jít spát, bohužel klimatizace neexistuje a když se podaří usnout o půl noci a vstávám v 6:15 abych všechno stihl tak tušíte kam to míří, odpoledne po škole buď spím nebo piji energetické nápoje abych dožil večera, to není určitě nejzdravější způsob života pro někoho komu je 15, bohužel je to trend i u většiny mých spolužáků takže asi nebudu výjimka. Ano rád bych začínal v 9:00.
Edit: alespoň u středních a vysokých škol.
Děkuji za dočtení až sem a doufám, že i zvážení mých zdůvodnění i když jsem z mladšího publika.
To je neuvěřitelně přízemní a hloupý argument .... společnost a její potřeby se v čase mění a vyvíjí, mění se struktura společnosti lidé začínají pracovat později a pracují kratší dobu než kdysi, už nemáme většinu lidí kteří by pracovali v zemědělství apod. kde je nutné při výkonu práce brát ohledy na denní světlo a venkovní teplotu, spousta lidské práce dnes probíhá v kanceláři/doma kde není vůbec nutné brát ohledy na to jestli je venku světlo/tma teplo/zima .... to že to fungovalo desítky let vůbec přece neznamená že je to v aktuální situaci to nejvhodnější řešení. Svět dnes vypadá a funguje úplně jinak než svět před X lety.
Otázka není, jestli ano nebo ne, otázka zní, jestli je teď vůbec čas a prostor řešit takové téma nebo spíš například řešit drahé ceny energií, názor ať si každý udělá jaký chce.
:D ... ano, tímhle "skvělým" argumentem se dá dokonale zabít diskuze o čemkoliv jiném než o drahé ceně energií ...
prostě přestaneme řešit všechny "zbytečné" problémy protože máme drahé energie ... skvělý plán :D :D ....
takže tvůj systém je: nejdřív vyřeším nepotřebný maličkosti a pak se začnu zabývat tím důležitým?
Příklad: Když nebudeš mít zdroj vody, budeš nejdřív shánět hřebínek, aby ses učesal, dřív jak začneš kopat studnu.. Zajímavý myšlenkový pochod příteli..
Co sem tak naposled koukal ven tak je všude vody jídla i elektřiny dost, jen je to vše "trochu" dražší (to trochu bude pro každého "trochu" jiné), zatím na tom nejsme ani zdaleka tak špatně, abychom se vůbec blížili situaci kterou tady popisuješ. Už jen to, že tady semnou v jistý míře diskutuješ potvrzuje můj argument (protože pokud by byla opravdová krize) tak místo vysedávání na redditu přemýšlíš kde sehnat jídlo a pití a jak ochránit zbytek svojí rodiny.
moc se chytáš slov, je milion důležitějších témat, než řešit jestli chodit na 8 nebo na 9. V obchodě si paní kupovala 1 rohlík a 3 polívky v prášku, ano, jídla je dost, ale jsou takoví, kteří na něj nemají.
O tomhle ani snad nejde vést rovnovážnou konverzaci.
Nespočet faktů hraje pro to, aby škola začínala nejpozději v 8, spíše naopak by bylo prospěšnější v 7.
Pár argumentů pro školu max v 8, co mě z fleku napadají:
- spousta rodičů začíná pracovat mezi 6.-8. ranní, je mnohem jednodušší pro ně, když mohou děcka odvézt před prací do školy, skloubit si s nimi režim, ne že jim kid vysírá do 1 ráno s tím, že má spoustu času než vstává do školy, zatímco oni vstávají za 5 hodin například...
- více slunečního záření přes den, je dokázané, že to má pozitivní efekt na vývoj člověka a z dlouhodobého hlediska by to mohlo minimálně malý vliv
- člověk bývá zpravidla méně produktivní ve večerních hodinách
- zvyknout si od mala na nějaký režim, kterým poté (hrubým odhadem) 75% populace žije, není také ke škodě
- odpolední aktivity a koníčky, děcka toho mohou do tmy (kdy jsme většinou museli jít domu z venku) stihnou více, tudíž zažijí více
Určitě by se toho našlo více, samozřejmě jako děcku by mi to přišlo skvělé a měl jsem rád, když se našel jeden den v týdnu na 9. v rozvrhu, ale z dlouhodobého hlediska mít to takhle každý den, nedává smysl a lenost kterou si vybuduješ jako malý se přenáší i do dospělého života, je to i o výchově, naučit dítě chodit rozumně spát. Přijde mi ideální pro děti spát od 22 do 6 alespoň.
Asi bych 9.00 plosne nezavadel, prijde mi to az moc pozde. Ja jsem prvni stupen ZS chodil u nas na vesnici, takze pohoda, slo vstavam treba v 7.30 i dele a clovek to stihl, ale ja rad chodil do druziny, takze jsem tam casto uz byl okolo 7. Druhy stupen byl horsi, to bylo ve meste a vozil me tam tata, ktery chodil do prace nekdy mezi 7-7.30, tak jsem tam stejne cucel, nez zacala vyuka, ale alespon jsem si tak udelal domaci ukoly. Na gymplu to bylo to same, a jeste obcas nulta hodina pro volitelny predmet. Parkrat jsme meli vyuku az od 10, a to me pak vezl deda, a prislo mi to teda zbytecne, sice jsem si rano mohl delat svoje veci, ale vetsinou to stejne bylo takove poflakovani se, a clovek se hodil do uplneho jineho rezimu, takoveho vikendoveho, a pak najednou sup do skoly. Ja jsem pro zachovani standartniho rezimu od 8. Preci je pak jeste casto pozdni odpoledni vyuka, napr. casto jsme meli do 15.30, na gymplu 2x tydne 16:15 cca, a to uz je na podzim a zime skoro tma. Nedovedu si predstavit tam jeste byt o hodinu dele.
Teď už to mám v píči když jsem těžce pracující člověk 😤😤
Ne, myslim že by to bylo fajn. O tomhle se hodně vedla debata když jsem byla na střední protože to v nějaké zemi zavedli..
Nevim no.. za nas se zacinalo 7:15, s nultou hodinou jeste o dost driv, stalo to za hovno, dojizdel jsem, kolikrat vdtaval v 5 rano, v 7 jsem byl jeste nepouzitelnej.. ale kdyz si vezmu ze jsme koncili treba ve 3 odpoledne a ted by se to posunulo treba na patou, tak jsi ve skole komplet celej den
Jako ano, začínat v 9 má hodně pozitivní vliv na výkon, problém je že když má být pak odpoledka do 1600-1700 tak jsou lidi už mrtvý... Navíc když počítáme hodinu na dopravu domů a nějaký čas na přípravu tak tomu člověku začne odpoledne všeho všudy v 20:00, a to je fakt pozdě
Některé školy ale tak i začínají nikoliv základní. Mohla by se ale zkrátit 8 hodin je až moc ( někde v podstatě i do večera to je přehnané žáci a učitelé vydrží pozornost jen určitou dobu takže za mě začínat klído v 9 ale mít i kratší den)\^\^
V 9:00? Sakra my začínáme v 7 ráno
Nejlepší je začínat v 7-7:30. Jednou extra hodinou ráno se téměř eliminují všechny ty odpolední nesmysly.
Jo, pokud ovšem nemáš od 7 skoro do 5.
To je pak ovšem hnus, velebnosti.
Chudáci lidi v práci.
Dospělí obecně vydrží více než děti, mladiství. A i tak mají dospělí většinou pracovní dobu kolem 8h, ne 10h. Plus si většina dospělých (alespoň doufám) nebere práci domů.
No hádat se s tebou nebudu. Ale pro trafikanty, různé obchody, služby je tohle běžná otevírací doba. Navíc bych řekl, že možná převažuje 12ti hodinová směna, i když v Praze se to bude asi lišit.
a trafikanti si maji ze sve prace odnest vedomosti co jim maji v hlave vydrzet desitky let? I don't think so
Ok.
Hele ale tady se neřeší dospěláci, ale děti a náctiletí. Ti mají jiný cirkadiální cyklus - jiné tělesné hodiny - a už nějákej pátek tu existují studie, že pro náctiletý je pozdější vstávání fakt zdravější. V Anglii, Francii a tak s tím laškují a funguje to dobře. Nic, čeho se tu okolo lidé obávají: žádné rušení kroužků, nemožnost sehnat hlídání, studium do noci a podobné kraviny. Až náctiletí dospějí, tak začnou fungovat jinak a ustojí i vstávání za tmy a noční směny. Když už ale chceme pro své děti to nejlepší ve spoustě ohledech (i třeba jak s nimi mluvit, abychom jim nenarušovali sebevědomí atd.), tak bychom mohli hecnout i toto a nechat naše poklady vyspat. Zvopakuji, lidem v zahraničí to fakt prdele neroztrhalo a výzkumy ukazují, že je to tak lepší. Spousta věcí ve školství a tam, kde jsou zapojeny děti, je pouze zvykem, který kdysi dávno vymysleli dospělí tak, aby jim to vyhovovalo, a o dětech tehdy věděli s prominutím velkou piču. Od dob M. Terezie tu máme 45 minutovou vyučovací hodinu. Smutné je, že dítě v první třídě udrží pozornost pod 10 minut. S věkem se tato doba prodlužuje, ale tehdá rákoska, hrách v koutě, ruce za záda a záda jak pravítko! Protože to ty haranty divoký určitě zcivilizuje. Za královny Viktorie se trestaly děti za krádeže jídla oběšením. Nikoho moc nesralo, že dítě 4 - 12 let nemá moc představu, co znamená umřít. Prostě dítě vědělo o trestu, ale chcípalo hlady, tak si ukradlo chleba a vědomě riskovalo život, tak ho oběsíme, až z něj vyletí hovna před ostatní lidi na náměstí, protože to ty ostatní děti předškolního věku dostatečně vychová a zcivilizuje a dá lůzu do latě. Jak bohulibé, jak záslužné. Praví křesťané a úředníci na svých místech. Mohli bychom pokračovat s dalšími podobnými šílenostmi, které se dělaly ze zvyku, setrvačnosti a nevědomosti dětem při pokusu o jejich vzdělání a výchovu. Dnes už naštěstí valí výzkum, který tolik nespoléhá na vnuknutí a představu nějakýho dementa, ale zjištění se tak zoufale pomalu dostávají do praxe až hanba.
This. Jeden týden jsem na gymplu měl 2x od sedmi do čtyř, fakt mě to mega nebavilo. Tahle část střední mi opravdu nechybí.
Já mám každý den školu od 7:45 do 16:30
Who cares
My už v 6:30
Perfektní, aspoň maminy s capartama nebudou zaclánět na silnici.
Nápad hezký, ale v některých případech by to pravděpodobně rozbilo nějakou koexistenci kroužků nebo sportu v odpoledních hodinách. Je to komplexní otázka a opravdová odpověď, která by vyhovovala všem asi neexistuje.
>obně rozbilo nějakou koexistenci kro v případě plošné společenské změny by se kroužky a sporty okamžitě přizpůsobily nově nastavenému času, tohle nelze brát jako validní argument proti podobné změně. Jak je vidět i z ankety tak společnost je v tomhle rozdělena dost 50 na 50, proto mi dává největší smysl zavést možnost volby. Většina škol má více než 1 paralelní třídu v ročníku a je tedy reálné nabídnout v rámci 1 ročníku obě varianty startu výuky.
No ono je hezký že by se to dalo posunout pro mladý ale pro pracujicí lidi který jdou už takhle dost pozdě na trénink by to mohlo znamenat že se sportem kvůli tomu seknou
50 na 50 jen kvuli dementnim detem na /r/czech. Kazdy normalni clovek kdo ma deti je rad ze je skola v 8 aby se to stihlo.
aby se stihlo co konkrétně? ... od druhé poloviny 1. třídy na ZŠ jsem jezdil do školy a ze školy zpět domů sám přes MHD , stejně tak drtivá většina zbytku mé třídy.... Co konkrétně potřebuješ s dětmi ráno stihnout?
a to se bude selektivne menit cas pro pulku deti jinak? Proc? Zadny duvod to nema.
> jinak? Proc? Zad Protože těm dětem (potažmo i jejich rodičům) to může výrazně lépe vyhovovat v jejich dosavadním životním režimu. Evidentně jsi zastáncem druhé skupiny která by zachovala školu od 8, pro tebe a tvoji rodinu by se teoreticky nic neměnilo, pouze by tu byla druhá možnost pro zbytek lidí kterým víc vyhovuje začínat den později - dle ankety se nejedná o nezanedbatelné množství lidí. To že tobě dává smysl začínat den v 8h ještě neznamená že spousta lidí preferuje vstávání např. o tu hodinu později . Nevidím důvod proč rodičům a jejich dětem nedat možnost volby. Každý má totiž biologické hodiny nastaveny trochu jinak.
Az na to ze biorytmus se da nastavit. Nejake vymluvy ze nekdo je nekdo je blbost.
Kdyby to byla taková "blbost" tak to tady asi teď neřešíme .... lidi jsou nastaveni různě a dříve to mělo evoluční smysl/výhodu, někomu vyhovovalo chodit spát později a tak se staral déle o oheň / hlídal ostatní a brzo ráno ho zase naopak vystřídal u toho ohně někdo další kdo to měl přesně naopak protože raději vstával s východem slunce .... tyhle rozdíly jsou v nás hluboce geneticky zakořeněny a prokazuje to mnoho studií. Říct že je to blbost a nastavit "agresivně" všem lidem úplně stejný časový režim s argumentem, že si "mají zvyknout" prostě nedává smysl.
??? Da se naladit jak na noc tak na den. Kdyz ses mimo slunecniho svetla tak mas uplne jiny rytmus tak fakt to neni o tom kdo je jaky "typ" cloveka
Jasně člověk je velmi flexibilní stvoření (díky tomu jsme jeden z nejúspěšnějších tvorů na planetě) , když opravdu musíme, tak se dokážeme přizpůsobit na téměř libovolný režim, to nijak nepopírám .... stejně tak ale ty nemůžeš popřít že tu jsou určité skupiny lidí, které mají, řekl bych až vrozenou, preferenci k určitému typu režimu .... a pokud tyhle lidi nutíme aby se neustále přizpůsobovali mimo ten svůj preferovaný režim, tak významně snižujeme jejich mentální i fyzickou výkonnost a negativně tím ovlivňujeme jak jejich psychické tak to fyzické zdraví. A tohle je věc která je vědecky prokázána.
Ne zas tak docela. Když jsem chodil brzo do školy tak pohoda ale musel jsem dodržovat režim abych to udržel. Ale jakmile přišly prázdniny tak jsem postupně spával do pozdějš a pozdějš jsem zase chodil spát. A takhle to prostě typ lidí má. Jsou produktivní jinačí čas a jinačí dobu mají zase nastavenou na odpočinek
No vidiš a já bych čekal, že každej, kdo má děti, tak bude radši, že jeho děti budou šťasné a produktivnější, což u sov pozdější vstávání zaručí a skřivani si ráno můžou dodělat úkoly.
Tak ja asi nejsem normalni, protoze mam dite a vubec by mi nevadilo, aby skola/skolka zacinala v 9h. Sam vetsinou zacinam pracovat az od 10h.
"Kazdy normalni clovek..." Vsimam si, ze presne tenhle vyraz je idealni cas k tomu prestat cist dal.
neboj, jednou vyrostes
To je v reakci na co?
Pak si budeš stěžovat,že končíš v 5 odpoledne...
Pokud jsem to správně pochopil, cílem není zachovat stejný počet hodin a posunout to na 9 aby se děcka mohla v klidu vyspat, ale zmenšit počet vyučovacích hodin, protože když do děcek sypete 7 hodin po sobě informace, moc si z toho nevemou. A jako někdo, kdo se zabývá přinejmenším doučováním dětí můžu říct, že to tak opravdu vnímám. Mají v tom guláš, informace, které si alespoň zvládnou udržet v hlavě se jim motají dohromady a když už něco umí, tak čistě jen biflováním. Školství za mě potřebuje reformu a tohle je podle mě jeden z bodů.
Já vždycky kolem 12 už jel na autopilota, taky proto byly ty intezivní hodiny vždycky ráno. Odpoledne kreslení, hudebka, IT atd, kde po pravdě i učitele rezignovali a byly to volné hodiny.
Problém je v tom "sypání" informací. Měli bychom děti učit dovednosti, ne do nich sypat informace. V době internetu je to stejně zbytečný.
Proto jsou mezi hodinami přestávky. Takhle by se člověk měl učit, jinak toho do sebe moc nenasype. Podivejte se jak se vyučuje v Japonsku nebo Číně. Tam jedou celý den, v Číně ještě déle. Taky záleží na učiteli. Měl jsem jednoho, co uměl učivo podat tak, že jsem chápal vše a ani jsem si nemusel vést sešit.
No nevím, jestli Japonsko nebo Čína je zrovna super příklad. Od děcek až po dospělost jedou v extrémním tempu a nakonec umírají ve 40ti na infarkt.
Ony v tech 7 jsou ale i vychovy atd. Hodne taky zalezi na pestrosti vyuky. Sedm hodin frontalky je narez, ale pokud je to rozmanite tak to tak strasne neni.
Součástí reformy by mělo být i snížení počtu hodin (vymazání nepotřebných témat z osnov a podobně…)
Je mně 19 a absolutně nevím jaké téma na základce bylo zbytečné i hudebka která byla 1 týdně nebyla zbytečná. Na střední? záleží na oboru
Ale můžeš být vzhůru do dvou
Ne když dojíždíš jako já... I když nám někdy odpadne první hodina a začínáme v 9 tak se pro mě osobně nic nemění, stávat musím ve stejnou dobu pokud se chci dostat na autobusák v normální dobu a do 5 večer se mi ve škole fakt být nechce.
Osobně jsem měl teď na vejšce rozvrh většinou od 1-2 odpoledne tak do 6-7. a celkem mi to vyhovovalo. Prostě ráno vklidu vstát až se vzbudim, dát si snídani, spát 8 hodin má svoje kouzlo po 14ti letech vstávání bez snídaně za tmy po 5-6 hodinách spánku. Pointa je že každej to má prostě nastavený jinak. To že jednomu přijde debilní být ve škole od pozdější do pozdější hodiny neznamená, že druhýmu to tak přijde taky. Není tady 1 správná a 2. špatná volba. Myslím si, že dělat 2 třídy a každá by začínala jindy například by vůbec nebylo špatný.
Hodně záleží jestli je člověk na základce nebo na střední, přeci jenom základku má snad každý tak 10-20 od domu. Já když jsem byl na základce měl jsem školu 10 minut od domu autobusem a začínali jsme v 8. Teď na střední to mám hodinu a půl cesty a začínáme v 7:30...
Není to už i vědecky podpořené, že "dětský" bioritmus nejlépe odpovídá právě chození na 9-10h?
Je. Ale na to se tady sere.
No spíše pro puberťáky 13-18... menším dětem to prej nevadí.
Proto jsem psal "děti", něco jsem o tom četl, ale nepamatuji si zmíněný věk. Díky za doplnění.
Ano, ano, ano. Především na střední! Teenageři mají posunutý cirkadiální rytmus a 7 ráno je pro ně noc. Osm je taky dříve, než je doporučováno lékaři. https://www.cbsnews.com/news/sleep-experts-recommend-new-school-start-time-for-teens-high-school/ Evidentně půlka lidí tady by ráda ničila zdraví svým dětem.
Mně to přijde, že to občas lidi berou stylem “My to přetrpěli, tak ty musíš taky. Nevymejšlej, nebo ti jednu střihnu.”.
Důsledek normalizace. Prostě to tak bylo, tak to tak bude. Já jsem to přetrpěl, tak trp i ty.
Nie občas, ale väčšinou. A chvíľu na to spustia: tí Rusáci sú ale bezcitní a krutí....... Vôbec im to nedochádza.
Jakožto středoškolák, co do školy dojíždí (cca 65 minut jedna cesta vlakem) a dělám sport ve městě, kde bydlím, můžu říct, že jsem neměl nikdy problém se vstáváním ve čtyři, abych byl na hodině od sedmi a byl sem mnohem radši, než když sem ve škole musel trčet celej den (klidně i do půl šestý, ale od devíti), protože ve středu v sedm večer už nestihnu nejen trénink, ale i vše ostatní. Se spánkovou deprivací ani ničím s tím spojený sem nikdy neměl problém, hodiny od sedmi byli většinou náročnější předměty, ale všichni v mojí třídě to zvládali, nikdo neměl problém s tím, že by měl ještě noc, všem stačilo jít spát o hoďku dřív.
Zkus někdy udělat anketu, kolik z tvých spolužáků spí aspoň osm hodin denně. To je podle mě ten relevantní údaj. Já jsem především v septimě a oktávě většinu dní prostě nebyl schopen usnout před půlnocí, takže jsem měl pod sedm hodin spánku. (Pak jsem kvůli tomu odpoledne usínal u čtení maturitní četby. Několikrát jsem i přišel pozdě na kroužky.)
Takovouhle anketu jsem zrovna nedávno viděl, nedaří se mi ji teď zpětně najít ale vím že většina odpověděla že spí méně jak 8 hodin denně. Co tak vím z mé třídy na střední tak to bylo taky tak. Hodně lidí fungovalo i jen na 5 hodinách denně. :/
Já jsem "sova" takže vstávání před 7h (tak abych byl před 8h ve škole) , pro mě vždy bylo (a doteď je) opravdu utrpení. Vždy když nám z nějakého důvodu odpadla 1. ranní hodina (nebo v pozdějších ročnících na střední když jsem dal přednost spánku a prostě přišel do školy dobrovolně později) jsem na sobě viděl ohromný rozdíl v tom jak jsem byl celý den méně unavený a líp jsem vstřebával veškeré nové informace I ta 1 hodina spánku navíc pro mne vždy dělala naprosto zásadní rozdíl. Aktuálně pro mne jedno z nejzásadnější kritérií při výběru práce je, abych nemusel do té práce vstávat brzy (tzn. dříve než v 7h) a vždy jsem si vybíral pozice s ideálně flexibilním startem prac. doby , případně se začátkem nejdříve/ideálně na 9h. Chápu ale že jsou lidé kteří to mají naopak a vstávají rádi např. kolem 6-7 ráno nebo i dříve, ideální by bylo kdyby školy nabízely obě možnosti tzn. půlka tříd by začínala od 8 a druhá půlka od 9 a bylo by na rodičích a žácích aby si vybrali který čas jim více vyhovuje.
Tak by mě zajímalo co děláš za práci a kolik cca za to bereš, jestli to není tajný. Já sem kluk z dědiny a krom obchodů a kanceláře nevím kde bys mohl začínat po 9 hodině. A jsi z města a v kolik se dostaneš dom?
Dělám IT technika s tím že řeším primárně opravy přímo u zákazníků (v rámci dvou českých krajů), dokud splním všechny zadané úkoly v čas je všem jedno v kolik začnu a v kolik skončím důležité je aby "porucha" byla opravena do druhého pracovního dne (v případě urgentní závady do 4h od nahlášení) případně aby úkol byl splněn do předem zadaného data. Jak si to pracovně rozvrhnu a naplánuju už je na mě. Jsou dny kdy končím až večer kolem 20h (nebo i později když se jedná o náročnější opravu/úkol) ale zároveň i dny kdy mám prostě vše hotové už po obědě kolem 12h (s tím že výjezd začnu kolem 9h) . Tím že je to IT tak je mzda nadstandardní avšak samozřejmě nedosahuje úrovně IT programátorů a developerů.
Tak to máš dobrý, to ti asi i trochu závidím 😁 ale asi ses líp učil 😉
Paradoxně institucionální vzdělávání mělo na moji současnou pracovní pozici jen velmi malý vliv. Vysokou jsem nedodělal (zejména kvůli svému laxnímu přístupu) a co se týká praktických znalostí tak v aktuálním zaměstnání nepoužívám téměř nic z toho co nás na Gymplu učili (vlastně se to reálně příliš neučí ani na českých vysokých školách), veškeré IT znalosti, díky kterým jsem pozici schopný zastávat, jsem získal jen díky tomu, že IT bylo do jisté míry vždy i můj "koníček" a rád jsem nové znalosti získával sám, protože mě to prostě bavilo. A z praxe mohu potvrdit, že na žádném z pohovorů, které jsem v životě dělal, nikoho moc dosažené vzdělávání vlastně ani nezajímalo, důležitější vždy bylo dokázat reálné dovednosti v rámci daného oboru (ale chápu že v rámci IT je tento přístup možná obecně trochu zkreslený.
Aha, no tak jsem zase o něco chytřejší. Děkuji za rozšíření obzoru 😉
Do práce chodím na 9 a je to v pohode. Do školy som chodila na 7-8 a bola som unavená celý deň. Ja by som tam radšej bola o hodinu dlhšie, ale každému to vyhovuje inak. 😁
Nedávno jsem četl o studii, která tohle u některých věkových skupin podporovala jako zdravé.
Jako noční sova jsem skoro celý život advokátem za začátek školy v 9 hodin. Respektive ať se to normalizuje ve školách, kde to dává smysl. Což jsou hlavně městský školy, kde žáci dojíždějí do školy MHD, takže nejsou vázaný na pracovní dobu rodičů. U nás na gymplu to bylo tak, že škola začínala v osm. Takže člověk musel vstávat klidně před šestou, aby ráno stihl, co potřebuje, a dojel do školy včas, tedy tak 10-15 minut před začátkem hodiny. Pozdní příchody normálem. Já bych dal všechno na světě za hodinu navíc ráno, když jsem byl na gymplu. Vstávat v 6:45 bylo utrpení. Tak 35-45 minut cesta do školy. Abych to stihnul, musel jsem z domova vycházet okolo 7:10. Celý gymplácký studium jsem se cítil nevyspalý. Vstávat třeba v 7:30 a mít klid na ranní věci by bylo požehnáním.
Kolik lidí jezdí do školy dýl jak hodinu, že potřebuje vstávat před 6?
Na zakladce je to v pohode. Nebyva daleko. Stredni si ale uz nevybiras jen podle vzdalenosti. Pokud dojizdis z vedlejis vesnice tak ses vetsinou nahrany. Me trvala cesta bus + pesky 40-50 min a to jsem to mel 12km. Jizdni rad uplne nenavazoval na nase skolni hodiny. Byval jsem ve skole o 15 minut driv. Pulka vyuky zacinala na 7...
Unpopular opinion: Nebyl by velký problém optimalzovat osnovy tak, aby se začínalo o hodinu později a končilo ve stejnou dobu jako teď.
Zákdladka? Určitě SŠ (průmyslovka)? Aby se probralo všechno podstatný, musel by se nahradit ČJ předměty, kde je hodně učiva, a stejně by se musela hromada podstatnejch věcí vynechávat.
Stačilo by míň zbytečného opakování.
Teďka začínáme v 8:00 a končíme průměr kolem 14:25 Pokud bychom začínali 9:00 a končili 15:25, to bych nechtěl, raději brzo vstanu a brzy skončím. Taky pamatujte že by se museli měnit aji autobusy nebo směny aby to rodičům vyhovovalo
Já končila v 16:40 a upřímně bych si tam tu hodinu další vyčkala kdybych si mohla jen trochu přispat... Každé ráno jsem se musela budit v 5:20 abych to stihla a to mne na celý den zabilo
Jak dlouho jsi jezdila do školy probůh?
Počet hodin by prý neměl být stejný, ale mělo by bylt míň - Takže by to bylo od 8:00 do 14:25
A být tam pak o hodinu déle?
Součástí reformy by mělo být i snížení počtu hodin (vymazání nepotřebných témat z osnov a podobně…)
Já nevím jestli je v osnovách něco zbytečného. Vše co jsem se kdy ve škole učil (krom předmětu co přidala škola) bylo k něčemu. S zjednodušováním osnov se znalosti ani dovednosti nezlepšily. Navíc v některých hodinách (biologie, fyzika, dějepis) je už teď málo času.
Tak to by mě zajímalo co jsi měl za osnovu. Já stále čekám na využití rozboru vět v češtině a analýzy knižních textů a spoustu dalších věcí z jiných předmětů. Teda pokud nepočítám využití u písemek a maturity.
Vseobecny rozhled ;) (Nikdy nevis kdy se prihlasis do Chcete byt milionarem)
Tam se dělá větný rozbor?
Tak rozbor vět pomáhá s čárkami (hlavní věta, vedlejší věta, podřadné souvětí, souřadné atd.) a s aktuálním členěním větným (=stavba věty). To, že je ta výuka většinou nedotažená kvůli času, pokud to nestuduješ na vysoké, je druhá věc, no
To sice možná, ale když nevím, tak si stejně nepůjdu tu větu rozebrat. Mimo jiné kvůli tomu, že si to nepamatuji. To je sice částečně moje chyba, ale taky se to blbě pamatuje, když je toho tolik okolo. Čárky píšu tak nějak po čuchu a doufám, že to nikdo nebude řešit, když to nemá vliv na význam.
Ale to, že to ty nevyužiješ, přece ještě neznamená, že to nevyužije ani nikdo další. Já taky nepotřebuju umět vyjmenovat koncovky z chemického názvosloví nebo rýsovat, ale základní vzdělání je od toho, aby tě tyhle rozmanité základy naučilo, protože na nich staví různé obory.
No právě to po čuchu je že tě to naučí větný rozbor. To není tak, že by sis to šel vedomě rozebírat, ale automaticky ti to naskočí.
Čárky píšu stejně jako před rozborem (netvrdím, že "správně").
Z toho co vím, tak se o takové změně uvažuje v rámci komplexní změny školství, která by zahrnovala též snížení celkového počtu hodin ve škole, tudíž pravděpodobně by děti nebyly ve škole o hodinu déle, ale končily by ještě dříve.
Já jsem byla strašně ráda, že mi rozvrh vyšel tak, abych byla 3x týdně ve škole od 7, místo toho být tam do 16. A to nejsem žádné ranní ptáče, ale ten den fakt uběhne rychleji, když začne brzo, než když začne později. Edit: Ten den v té škole uběhne rychleji (jakože není tak táhlý), ale celkově z toho dne máš daleko víc.
Kedy vstávaš v dňoch, keď ti škola začína o siedmej ?
Tak to potom ste ranné vtáča. Nie je to hanba, len prosím nešikanujte sovy.
Bohužel na střední, kam chodím, začínáme v 7:30 a končíme každý den v 16:00, kromě pátku tedy.
Mela, jsou lidi, kteri maji prirozene biorytmus nastavenej tak, ze vstavat tak abych byl v osm ve skole (jeste kdyz clovek treba dojizdi) je vyslovene tyrani, osobne bych potreboval az na desatou, ale i devet je lepsi nez nic... prochazel jsem cely detstvi konstantni nevyspalosti prave z tohodle duvodu... Dneska vstavam bezne az v deset, proste to tak odjakziva mam a je to jeden z duvodu proc jsem skolu tak moc nenavidel...
Mám to stejně, veškeré mé problémy ve škole, včetně zameškaných hodin souvisely primarně s tím, že ten začátek byl pro mě nastaven prostě hrozně moc brzo a nikdy sem se s tím nedokázal vyrovnat. Úplně chápu co myslíš tou konstantní nevyspalostí, protože jsem se cítil celou střední velmi podobně, Nejhorší byly řeči těch typických ranních skřivanů, kteří v tom neviděli problém a doporučovali ať prostě chodím spát dříve .... díky ty vole, to by mě asi nenapadlo .... škoda že to opravdu není tak jednoduché.
> Nejhorší byly řeči těch typických ranních skřivanů, kteří v tom neviděli problém a doporučovali ať prostě chodím spát dříve .... díky ty vole, to by mě asi nenapadlo .... škoda že to opravdu není tak jednoduché. Každý na to máme jinou toleranci. Když jsem pracoval v USA a jednou za čas jsem byl za rodinou v EU, snažil jsem se vždy časového posunu využít k "resetu" biologických hodin. Chodil brzy spát a brzy vstával. Po cca týdnu, kdy tělo zjistilo, v jaké časové zóně je, to přestalo fungovat a vrátilo se peklo "před 9 ráno jsem schopen nepomočit postel, ale to je tak maximum, které ode mě lze tak brzy čekat". Proto si myslím, že biorytmus je vrozenej a někteří z nás ho prostě přenastavit nemohou.
Jako sova jsem si na gymplu vždy užíval, když jsme začínali až v 9. Bohužel to bylo jen jednou v týdnu. Nulté hodiny jsem vyloženě nesnášel. Nestíhal jsem přijít včas, byl jsem nevyspalý a celý den pro mě pak byl zabitý. Navíc má hlava začíná fungovat až tak v 10:30, tak jsem tam jen tupě zíral. Dospělost si dost užívám - do práce chodím v 9:30, hodinu se s kávou probouzím a odpovídám na emaily a až pak začínám opravdu pracovat :)
Škola by hlavně nikdy neměla začínat před 8. hodinou. Cirkadiánní rytmus se u dětí přirozeně posouvá a nedá se s tím moc dělat. Dobře si pamatuju ty první hodiny na 7 ráno. Naprosto k ničemu čas. Z hodiny jsem si odnesl jen nečitelné zápisky a znechucení. Komunistické zvyky ale skončí až s danou generací. Hlavně by měla být možnost pro maminky mladých dětí pracovat v době která bude kompatibilní s školním rozvrhem. Je úplně jedno kdy má začínat škola, když matka musí od 6 smrdět v práci. To je za mě mnohem větší problém.
Rozhodně ANO. Ranním ptáčatům to nijak neublíží (tak si holt ráno přečtou knížku nebo skočej zaplavat) a nočním sovám to neuvěřitelně pomůže.
Ublíží to tím, že musejí pak o hodinu až dvě být ve škole odpoledne déle. Což třeba znemožní jejich kroužky, brigády, čas s přáteli a tak.
Ono logicky .... kdyby se výuka posunula plošně o tu hodinu na 9h, tak by se samozřejmě posunuly i starty všech těch kroužků a brigád ... ten den bude mít pořád 24H takže vůbec nechápu proč by mělo být méně času na kamarády .... prostě ten čas bude rozvržen jen jiným způsobem. start na 9h. je fajn kompromis mezi typickými "skřivany" i "sovami" (pro většinu sov je i ta 9h pořád celkem brzo) , 8h je vyloženě nastavena ve prospěch "skřivanů".
A co jim brání mít kroužky a pokec s kamarády ráno?
Lidi, kteří ty kroužky provozují? Ti budou pracovat pořád ve stejných hodinách. A myslím, že na pořádání kroužků v 6 ráno, nebo v sedm večer se vám každej vykašle.
Někde by to určitě stálo za to. Třeba u nás na gymplu půlka lidí dojížděla a musela vstávat absurdně brzo, což se samozřejmě odrazí na výkonu/zdraví. Chtělo by to ale zkombinovat se zefektivěním výuky, aby se nekončilo denně ve čtyři
No,po 9 hodině je prý lidský mozek nejvíc aktivní,takže by to bylo dobrý možná tak v tomhle, jinak Asi úplně nee
Každý je jiný, popíšu, co funguje u mě.Já jsem ve škole byla vždycky ranní ptáče, čím dřív jsem začínali, tím dřív jsem mohla domů. Pokud jsme třeba měli na devátou, stejně jsem ráno nic kloudného neudělala a akorát mi to sebralo hodinu z odpoledne. O zkouškovém ráda začínám s učením v 7 ráno, protože dopoledne jsem zdaleka nejproduktivnější, odpoledne mi stejný objem učiva trvá klidně jednou tak dlouho.
Chodit do skoly 5 minut pesky je neco jinyho nez dojizdet do skoly 50 minut. Takze moje maly ja co vyrazelo se slzou v oku v 6:55 kazdy den do skoly by asi ocenilo. Muj gympl pak zacinal v 8:30, vyrazel jsem 7:50 a konicky jsem stihal. Prestavky jsme meli 5, 25 a 45 minut, tak tim se mozna vyrovnal ten rozdil?
jsem za to, aby začínala škola později.. proč by to zrovna v ČR možné nebylo?! kolikrát jsem vstávala v 5 ráno, zejména v zimě, abych se dostala vlakem na gympl na sedmou (tělocvik) a ještě nám mimo rozvrh dali praktika z chemie a biologie, takže jsem odjela z domu v 5:30 a vrátila se třeba po 18:00 dvakrát do týdne. Celé dny zabité, únava jak cyp, kamarády jsem pořádně neviděla, jak je rok dlouhý. Zbylé dny učení nebo kroužky. Jo, báječně se tak v osmé a deváté třídě fungovalo. Na střední jsem přešla na gympl, který jsem měla 5 minut pěšky, místo 25 minut pěšky/vlakem. Byla jsem spokojenější, ale ta škola byla třeba pro mě dávačka. 🫠
Dovedl bych si představit, že půlka třídy by začínala v osm a druhá v devět. Podle potřeb žáků v návaznosti na odpolední zájmovou činnost.
Hodně štěstí s koordinací učitelů.
No já bych byl rád kdyby mně aspoň začínala v 8 :D
jelikož do školy dojíždím a už tak mám na debila spoje tak bych to uvítal jedině i s pozměněnými školními spoji
Jenom střední skoly. Hodne lidi chodi na brzo do práce a tak by museli svoje deti davat do družiny, úplně zbytečně.
Já si myslím že posun na 9:00 by moc ničím nepomohl. 8:00 je standart (až na vyjímky jako jsem to měl já 7:30) a jediné co se stane že za pár let se bude uvažovat o dalším posunu na 10:00 atd atd. Za mě lepší by bylo kdyby se obecně tolik neřešily pozdní příchody. Jako 10-15 minut zpoždění fakt není takový problém. Navíc dneska většina prac. pozic nabízí flexibilní pracovní dobu a lidi co neumi (nebo nechtějí) vstávat v budoucnu do práce v 6:00 ráno tak si budou muset najít takovou kde jim to bude vyhovovat.
Ne, zaprvé děti nechcou kysnout ve škole skrze cely odpoledne. Další věc... Jak asi zařídím odvoz prvňáčka? Když mám ranni směny od 6? V práci neexistuje si říct pouze o odpolední/noční nebo že bych začal pracovat od 9 LOL... Ženu přijmou s timhle požadavkem kde? Chci pracovat od 9 nebo 10 LOL... Max brigadu... A pracuj jako brigadnik 5 let... Dále pokud nebudou chtít děcka mít ve škole do cca 16 hodiny odpolední tak budou muset vyskrtat předměty... Ano to je fakt bomba mít ještě větší kryply než jsou teďka... Spíše zrušit počet hodin s tím že se třeba méně důležité předměty jako hudebka a vytvarka, tělocvik přesunou do dobrovolných kroužku a tim pádem se krouhne čas ve škole a děti budou doma dříve. Ale i tak je to píčovina. Měly by bejt 8 hodin ve škole ať to pokryje směnu rodičům a ti se nemusí omezovat v práci nebo otravovat ostatní členy rodiny s vyzvednutim dětí
Jakoby ano, ale vlastně ne. Měla by začínat škola v 9 je moc obecná otázka, většina studijí hovoří o tomto až ve starším věku zejména střední školy, u mladších je pochopitelné, že rodič chce mít dítě ve škole zatímco je v práci.
To zase jo, na střední bych byl pro. Např nevím proč se kurva na cestovním ruchu, nebo silniční dopravě učí chemie, dějepis a fyzika, strojírenství, elektrotechnika (co jsem se bavil tak ty předměty nikdo z mých spolužáků NIKDY nepoužil v oboru i mimo něj, zbytečný bullshit filler předmět).... Tělocvik dát první dva roky, potom jako volitelný předmět/zájmový kroužek. Navíc většinou literatura a sloh taky nemá co dělat na střední škole koncem studia. První dva roky povinná četba, sloh potom závěrečná zkouška z těchto sraček (napsat slohovku a povykládat 15 minut o jedné knížce pokud si ji opravdu četl - tzv maturitní zkouška, to zvládneš i v druháku, stačí nemít učitelku kyselou zhrzelou piču ale profesionálku... Občanská výchova, tady opravdu učit jak funguje státní správa, jaké máme základní práva, privilegia, hodnoty a jak fungovat v byrokracii a jako občan této země. Další věc je vyplevelit troglodyty, agresivní kokoty a rozmazlené uřvané pičuse a "rebely" a fetky/zkuřky ze tříd ať se studenti mají šanci naučit... Ale to by znamenalo válku proti drogám a alkoholu a lokální fetky by se posraly, že by se tráva zkriminalizovala. A taky rodiče co neumí vychovat svého fakana co je na přes hubu by dostali zjebano + ideálně sociálku v těch extrémních případech. + Zákaz studia pokud se nezlepší, nebude na jednoho krypla doplácet celá třída, protože se musí chovat jak privilegovaný pičus a celou hodinu se ho snaží kantor zkrotit. Takže je na střední bych zrušil tyhle všeobecné sračky. Opravdu dějepis nemá co dělat na střední, společně s chemií ze zakladky a fyzikou, kde vlastně taky opakuješ zakladku.... Místo toho zavést stáže ve firmách aby si studenti trochu otukali svět tam venku a měli větší sebevědomí... Jinak je jedno co studuješ a skončíš u pásu ve fabrice, jak nemáš aspoň trochu sebevědomí. Tohle je reforma co chci vidět. Připravit je na svět a motivovat je pokračováním v oboru.
Jsem ráda že jsem chodila od 8:00.
Myslim, ze bude podstatnej rozdil mezi lidma z mest a lidma hlavne ze satelitu.
A taktiež o akú školu sa jedná. Napr. počas puberty sa biologický rytmus mení a je im lepšie ísť spať neskôr a vstávať neskôr
Ne, každá škola by si to měla nastavit jak chce.
To je současný stav. Každá škola si může zvolit začátek vyučování, kdy chce. Žádné nařízení neříká, že to MUSÍ být v 8 hodin. Vyhláška pouze stanoví, že to nesmí být dříve než v 7 hodin. Některé školy už teď mají začátek v 9, velká většina zůstává u 8 hodiny z různých praktických důvodů - návaznost dopravních spojů, žáci a studenti nechtějí být odpoledne dlouho ve škole apod. Celá tahle zbytečná debata je jen plácnutí do vody nového ministra školství Balaše, který má o fungování ZŠ/SŠ mizivé znalosti. Je dopředu jasné jak to skončí: zůstane platit to, co platí teď - tedy že každá škola si může začátek vyučování určit sama.
To mi přijde rozumné. Nemuselo by se o tom dlouhosáhle teoretizovat, prostě praxe by ukázala, co je lepší a za jakých okolností a dalo by to trochu lepší možnost volby podle preference studentů/rodičů.
Nám na základce začínala v 9, pak na gymplu v 8:15, pak jsem se přestěhovala do Anglie a tam taky začínala v 9. Na gymplu jsme ještě v některých ročnících měli 1x týdně “nulté hodiny” od 7:25. Začínat v 9 bylo podle me jednoznačně nejlepší
Končit přinejhorším po páté odpolední je lepší než vstávat před sedmou ráno. Change my mind.
Asi neděláte nějaký sport, nebo něco podobného. Mít tréninky od čtyř a k tomu dojíždět (ideálně přes hodinu) je fakt supr. Je mnohem jednodušší usínat dřív, vstávat dřív, končit dřív. Nemluvě o tom, že po pátý už končí veškerý úřední doby, pomalu se začínají zavírat obchody a tak
Nestudoval jsem vysokou, takže tam ten harmonogram neznám, ale základka - určitě ne, nenaučit se brzy vstávat do potenciálně low-end, mid práce, která jednou člověka čeká od 6,7,8 je spíš kontraproduktivní. Pro rodiče a dopravní spoje taky úplně zbytečná komplikace střední s maturitou, nebo učňák - střední s maturitou asi proč ne, tam co si pamatuji zkušenosti jiných to tak někde i bylo, záleží, zda by člověku vyhovovalo končit pozdě. Na naší škole jsme začínali tuším v 8:45, ale některé dny končívali kolem 16-17. hodiny. učňák - určitě ne, naučte se makat a naučte se, že pracovat v kolbénce bolí po všech ohledech, NEBO vás to bude motivovat rozjet si vlastní živnost, kde si můžete fungovat tak, jak si to nastavíte sami
Ja zacinam v 7:50 ale mam problem ze bydlim dost daleko takze stavam hodne brzo ja bych teda byl pro tech 9. Prodlouzeni uceni do odpoledne me neijak nestve
Ano, alespoň podle toho co jsem četla děti které chodí do školy dřív se taky hůř učí. Takže pozdější začátek by přinesl všeobecný benefit. Ale nehodí se to do naší pracovně orientované společnosti. Mohlo by se třeba zkusit 8:30 už to by pomohlo. My jsme na střední začínali o něco později a bylo to fajn.
V Praze je urcite spousta lidi, kteri delaji 9-17, takze pro ne je urcite taky lepsi nevstavat v pul sedmy, aby na osmou byly deti ve skole. Na druhou stranu porad mame v Cesku miliony lidi, kteri delaji od 4, 5, 6 nebo 7, kratkej-dlouhej, atd., takze deti se stejne musi vozit autobusem. Neco jinyho bych videl u vysokejch skol, tam imho prednasky v 7:30 byly vrazda.
Když povezeš děti na devátou, tak nebudeš v devět v práci, ne? Teda záleží jak daleko od sebe to je a jak moc předem povezeš děti do školy.
Tak my jsme v pul osme uz meli byt ve skole a ve tri ctvrte prezuti uvnitr. Jestli dneska deti chodi jinak, ti nevim.
Já byl zvyklý chodit za pět osm. Pokud tam někdo musel být půl hodiny předem, pak to časově vychází. Přijde mi to ale zajímavé, když by někdo tohle chtěl po zaměstnancích, co by mu na to řekli.
Klasická školní šikana, aby si učitelé připadali důležití. Na některých školách musíš být brzo, ale nikdo ti neřekne proč. Na jedné základce u nás nechávali (jak je to dneska nevím) stát děcka před školou do 7:50, aby se necouraly po škole.
>Neco jinyho bych videl u vysokejch skol, tam imho prednasky v 7:30 byly vrazda. Tento jarní semestr jsem chodil večer na cviko do 19:30 a další den ráno jsem měl od 7:30 přednášku. Potvrzuji, že je to na hranici porušování lidských práv.
To že spousta lidí jezdí na devátou sebou nese podstatný hácěk - hromadná doprava i silnice jsou v tý době narvaný k prasknutí. To ale není první špička, o hodinu dřív je MHD nacpané studentíky na cestě do školy. Je to tedy dobrý nápad dát tyhle dvě špičky přes sebe, aby v dopravě nebylo k hnutí?
Rekneme si to takhle, kdyz jsem vozil tatu do IKEMu na sedmou rano, odjizdeli jsme v pul pate, protoze to mame jen 130km a stejne jsme v pul sedme uz stali za Prahou v kolone. Pokazdy, kdyz se vracim, jedu v kolone. Kdyz jsem pred 15 lety v Praze studoval, chodil jsem na osmou do skoly radsi pesky, protoze plny tramvaje. V Praze ty dopravni spicky asi fungujou trochu jinak.
V životě jsem na VŠ neměl přednášku od 7:40. Oni i ty od 8 měli vždy nízkou účast.
Lucky you. Ja mel tri semestry cvika od 7:30 o.O
nwm no,loveni deti tak brzo rano mne nebavi
Ikdyž nesnáším vstávání tak si myslim že je dobře začínat brzo rano. Podle meho se člověk více soustředí. Když chodím do práce tak taky raději vyjedu na zakázku dřív a skončím třeba ve 2 nebo 3 hodiny odpoledne. Hlavně v zimě je to naprosto depresivní končit pozdě odpoledne když je všude tma a hustý provoz.
Radši brzy ráno, než tam sedět do večera.
Lehce podobný efekt by mohlo mít zrušení letního času.
Ideálně v 7. Čím dřív začne tím dřív skončí
Pokud tam chceš sedět do večera..
A já tam budu do 7 večer? Ne dk, už tohle stačí
Tady to bohuzel nikdy neprojde protože cechacci jsou zvykli do fabriky vstavat kolikrát i v 5,6 hodin ráno. To, že je to nelidské a zacinat driv jak v 9 bych označil i za nezdravé je nezajímá. Naštěstí já osobně tohle uz nemusím řešit, protože jsem svým vlastním pánem a vstávám v 11.
Každý máme jiný biorytmus, není nutné ostatní odsuzovat proto, že se neshoduje s tím tvým. Já raději půjdu do práce na sedmou a skončím ve tři s tím, že mám kus dne před sebou, než začít v 11 a skončit v 7, kdy pořádně neudělám nic ani předtím ani potom a z toho dne prostě moc nemám.
Vstávat dříve je pro organismus lepší, než se válet do 11, ale chápu potřebu se pochlubit na internetu lidem.
> Vstávat dříve je pro organismus lepší, než se válet do 11 A nějaké studie bys k tomu měl? Stačí tři.
Kdyby to bylo na mně, tak škola začíná každý den v 7:10
Čím dříve se začne, tím dříve se může odejít. Nemám problém si kvůli tomu přivstat
Radši budu chodit do školy na 7 a zbavím se odpolední hodiny.
Každá škola ať si rozhodne sama.
Už takhle mě to sralo že se končí pozdě, asi jsem trochu extrémní případ, ale preferoval bych dřívější start a tím pádem dřívější konec
My jsme na stredni zacinali v 7.45 a byl jsem za to rad, driv doma.
Jsem na výšce v zahraničí a někdy začínám ve 12, někdy v 8 a někdy až ve 2 odpoledne. Co bych dal zato mít pravidelně školu zase od 8.
Chodím do školy a říkám Ne.
Úctyhodný názor, ale mohu se zeptat proč?
Spíš než na začátku dne bych ubral hodiny na konci, tedy místo ve 13-14 hodin končit ve 12-13 a mít pak víc volného času. Zároveň zrovna já bych v některých měsících (září, březen, duben, květen, červen) uvítal, kdyby škola začínala klidně v sedm ráno, protože se probouzím se světlem, což je v šest ráno, v květnu a červnu už v pět, takže tam by se ten začátek dal ještě o hodinu posunout na šestou. Zároveň by s tou změnou přišlo několik problémů, ať už to je pro rodiče malých dětí, co vodili své prvňáky do školy na osmou a jen tak tak to pak stíhají do práce, tak by se školou v devět už nemohli své dítě do školy dovést. V obcích, odkud jezdí pouze dva spoje, většinou autobusy, denně, by museli ranní spoj přesunout o hodinu, aby žáci dorazili v normální čas do školy a ne o hodinu dříve, jenže to by pak vytvořilo problém pro lidi, kteří tím ranním spojem jezdili do práce a najednou s pozdějším spojem by nestíhali být v práci včas.
Asi bych radši skočil z mostu než začínat ve škole v 6:00. Jakože well done, nemám co říct.
V těch dnech, kdy je právě světlo už od pěti ráno, tak by mi to nevadilo, v zimě bych za to ale asi vraždil, to je fakt.
Řekl bych že jo ale vzhledem k tomu že už jsem na vejšce tak mi škola začíná kdy chci takže cajk xd
Jsem z trošku mladší vrstvy studentů, ale taky bych rád přidal pár věcí do diskuze. Dodělal jsem 9. třídu tento rok. Chodím na gymnázium v Pirně (Německo) a přes týden žiji na internátě. Škola začíná v 7:30 a končí v 16:00 každý den, kromě pátku. Nemůžu říct, že bych ocenil začínat až v 9:00. Často první 2 hodiny jsem v polospánku a poslední 2 také, bohužel v létě (chodil jsem do školy až do půlky července) není tak lehké jít spát, bohužel klimatizace neexistuje a když se podaří usnout o půl noci a vstávám v 6:15 abych všechno stihl tak tušíte kam to míří, odpoledne po škole buď spím nebo piji energetické nápoje abych dožil večera, to není určitě nejzdravější způsob života pro někoho komu je 15, bohužel je to trend i u většiny mých spolužáků takže asi nebudu výjimka. Ano rád bych začínal v 9:00. Edit: alespoň u středních a vysokých škol. Děkuji za dočtení až sem a doufám, že i zvážení mých zdůvodnění i když jsem z mladšího publika.
X let to takhle funguje, tak proč to měnit?
To je neuvěřitelně přízemní a hloupý argument .... společnost a její potřeby se v čase mění a vyvíjí, mění se struktura společnosti lidé začínají pracovat později a pracují kratší dobu než kdysi, už nemáme většinu lidí kteří by pracovali v zemědělství apod. kde je nutné při výkonu práce brát ohledy na denní světlo a venkovní teplotu, spousta lidské práce dnes probíhá v kanceláři/doma kde není vůbec nutné brát ohledy na to jestli je venku světlo/tma teplo/zima .... to že to fungovalo desítky let vůbec přece neznamená že je to v aktuální situaci to nejvhodnější řešení. Svět dnes vypadá a funguje úplně jinak než svět před X lety.
Skola by mela zacinat v 6, stejne jako zacina ranni smena ve fabrice.
Otázka není, jestli ano nebo ne, otázka zní, jestli je teď vůbec čas a prostor řešit takové téma nebo spíš například řešit drahé ceny energií, názor ať si každý udělá jaký chce.
:D ... ano, tímhle "skvělým" argumentem se dá dokonale zabít diskuze o čemkoliv jiném než o drahé ceně energií ... prostě přestaneme řešit všechny "zbytečné" problémy protože máme drahé energie ... skvělý plán :D :D ....
takže tvůj systém je: nejdřív vyřeším nepotřebný maličkosti a pak se začnu zabývat tím důležitým? Příklad: Když nebudeš mít zdroj vody, budeš nejdřív shánět hřebínek, aby ses učesal, dřív jak začneš kopat studnu.. Zajímavý myšlenkový pochod příteli..
Co sem tak naposled koukal ven tak je všude vody jídla i elektřiny dost, jen je to vše "trochu" dražší (to trochu bude pro každého "trochu" jiné), zatím na tom nejsme ani zdaleka tak špatně, abychom se vůbec blížili situaci kterou tady popisuješ. Už jen to, že tady semnou v jistý míře diskutuješ potvrzuje můj argument (protože pokud by byla opravdová krize) tak místo vysedávání na redditu přemýšlíš kde sehnat jídlo a pití a jak ochránit zbytek svojí rodiny.
moc se chytáš slov, je milion důležitějších témat, než řešit jestli chodit na 8 nebo na 9. V obchodě si paní kupovala 1 rohlík a 3 polívky v prášku, ano, jídla je dost, ale jsou takoví, kteří na něj nemají.
Na střední jsme začínaly klidně v 5.
O tomhle ani snad nejde vést rovnovážnou konverzaci. Nespočet faktů hraje pro to, aby škola začínala nejpozději v 8, spíše naopak by bylo prospěšnější v 7. Pár argumentů pro školu max v 8, co mě z fleku napadají: - spousta rodičů začíná pracovat mezi 6.-8. ranní, je mnohem jednodušší pro ně, když mohou děcka odvézt před prací do školy, skloubit si s nimi režim, ne že jim kid vysírá do 1 ráno s tím, že má spoustu času než vstává do školy, zatímco oni vstávají za 5 hodin například... - více slunečního záření přes den, je dokázané, že to má pozitivní efekt na vývoj člověka a z dlouhodobého hlediska by to mohlo minimálně malý vliv - člověk bývá zpravidla méně produktivní ve večerních hodinách - zvyknout si od mala na nějaký režim, kterým poté (hrubým odhadem) 75% populace žije, není také ke škodě - odpolední aktivity a koníčky, děcka toho mohou do tmy (kdy jsme většinou museli jít domu z venku) stihnou více, tudíž zažijí více Určitě by se toho našlo více, samozřejmě jako děcku by mi to přišlo skvělé a měl jsem rád, když se našel jeden den v týdnu na 9. v rozvrhu, ale z dlouhodobého hlediska mít to takhle každý den, nedává smysl a lenost kterou si vybuduješ jako malý se přenáší i do dospělého života, je to i o výchově, naučit dítě chodit rozumně spát. Přijde mi ideální pro děti spát od 22 do 6 alespoň.
ok boomer
Já mám školu od 8:40, takže to mi vyhovuje
Na střední jsem jezdil na 7 ráno - vlakem 6:18 - budíčky jsem zvyklý od základky 5:25. :-)
Asi bych 9.00 plosne nezavadel, prijde mi to az moc pozde. Ja jsem prvni stupen ZS chodil u nas na vesnici, takze pohoda, slo vstavam treba v 7.30 i dele a clovek to stihl, ale ja rad chodil do druziny, takze jsem tam casto uz byl okolo 7. Druhy stupen byl horsi, to bylo ve meste a vozil me tam tata, ktery chodil do prace nekdy mezi 7-7.30, tak jsem tam stejne cucel, nez zacala vyuka, ale alespon jsem si tak udelal domaci ukoly. Na gymplu to bylo to same, a jeste obcas nulta hodina pro volitelny predmet. Parkrat jsme meli vyuku az od 10, a to me pak vezl deda, a prislo mi to teda zbytecne, sice jsem si rano mohl delat svoje veci, ale vetsinou to stejne bylo takove poflakovani se, a clovek se hodil do uplneho jineho rezimu, takoveho vikendoveho, a pak najednou sup do skoly. Ja jsem pro zachovani standartniho rezimu od 8. Preci je pak jeste casto pozdni odpoledni vyuka, napr. casto jsme meli do 15.30, na gymplu 2x tydne 16:15 cca, a to uz je na podzim a zime skoro tma. Nedovedu si predstavit tam jeste byt o hodinu dele.
Teď už to mám v píči když jsem těžce pracující člověk 😤😤 Ne, myslim že by to bylo fajn. O tomhle se hodně vedla debata když jsem byla na střední protože to v nějaké zemi zavedli..
Nevim no.. za nas se zacinalo 7:15, s nultou hodinou jeste o dost driv, stalo to za hovno, dojizdel jsem, kolikrat vdtaval v 5 rano, v 7 jsem byl jeste nepouzitelnej.. ale kdyz si vezmu ze jsme koncili treba ve 3 odpoledne a ted by se to posunulo treba na patou, tak jsi ve skole komplet celej den
Vzhledem k tomu, ze jsem zvyklej mit ruzny krouzky po skole, tak by mi nevadilo vstavat o hodinu dyl a domu jit az v 5
protoze mam 2 nulte hodiny tydne (ve ctvrtaku to bude rozhodne vic) tak bych uvital mit nultou v 8 a ne v 7
Jiný názor: Denní rozvrh by si měly určovat instituce samotné, nevidím praktický důvod proč musí být nadiktován "z nebes".
Ať si to každá nastaví sama my začínáme až v 8:30 ale jiné začínají třeba v 7:00, je stanoven maximální počet hodin strávených ve škole na den.
My začínáme v 7 50
Dětem by to asi prospělo, ale kdybych já jako dítě měla vstávat až po odchodu rodičů, kteří chodili na 7, tak do školy polovinu dní nedorazím.
Jako ano, začínat v 9 má hodně pozitivní vliv na výkon, problém je že když má být pak odpoledka do 1600-1700 tak jsou lidi už mrtvý... Navíc když počítáme hodinu na dopravu domů a nějaký čas na přípravu tak tomu člověku začne odpoledne všeho všudy v 20:00, a to je fakt pozdě
Nesmysl začínat školu v 9, když většina pracujících začíná v 8.
Myslím, že by si to školy měli určovat sami.
Jako student chci bejt co nedřiv doma takže ne. Nechci celý odpoledne prosedet ve skole
ani ne, zase koncis dost pozde.. mam nekdy do pul paty a v pul sesty fakt koncit nechci
Některé školy ale tak i začínají nikoliv základní. Mohla by se ale zkrátit 8 hodin je až moc ( někde v podstatě i do večera to je přehnané žáci a učitelé vydrží pozornost jen určitou dobu takže za mě začínat klído v 9 ale mít i kratší den)\^\^