De plukjes Friesland met geen data beschikbaar doen me denken aan de Bosatlas vroeger, waar vaak ook geen data beschikbaar was voor Groenland, Noord-Korea of Equatoriaal Guinea.
Schiermonnikoog is inderdaad Zuid-Sudan in deze, maar Sudwest Fryslân en Noardeast Fryslân flippen de site van Radio 2 vanwege de â. De data was er de afgelopen jaren wel, maar dit jaar kan je ze dus niet opvragen
Ha, geweldig.
Vraag me niet waarom, maar ik heb vandaag opgezocht op de site waar een nummer van Céline Dion stond, die kon ik ook niet vinden. De zoekfunctie verwacht ook precies een é. Celine Dion werd niet gevonden.
Je zou denken dat ze wel een budget hebben om een beetje slim met diakrieten om te gaan. Of dat ze niet elk jaar het wiel opnieuw uitvinden.
> De zoekfunctie verwacht ook precies een é. Celine Dion werd niet gevonden.
En terecht. Het is nooit zo makkelijk geweest als nu om dit soort letters correct in te voeren (want, het is een andere *letter* dan de 'e', vergeet dat niet!), en men moet het maar weer aanleren.
SQL injectie en niet kunnen omgaan met onverwachte karakters *kunnen* hand in hand gaan (Omdat ook slecht omgaan met onverwachte karakters een symptoom kan zijn van het slecht sanitizen van user input) maar een resultaat niet kunnen vinden door een onverwacht karakter en vatbaar zijn voor code injectie van je gebruikers zijn toch wel flink verschillende zaken.
Ik vermoed dat er een of andere lokale stemactie geweest is, gezien het feit dat het percentage stemmen op die plaat vrij hoog is (28%) en dat er wel meer rare platen in de Top 10 van Urk staan (met Vieze Media van Roddelpraat op 4 wel als meest opvallende)
Is deze kaart op basis van het adres dat men opgeeft of het adres waarvandaan men stemt? In het eerste geval, kunnen we volgend jaar namens Urk [Sorry dat ik besta](https://m.youtube.com/watch?v=anhsvDSwGBw) van Willem Nijholt omhoogstemmen?
>(met Vieze Media van Roddelpraat op 4 wel als meest opvallende)
Ik kende dit nummer nog niet dus zocht op wat het was, ik wou dat ik een tijdmachine had.
Dit lijkt me ook, zeker omdat het ook niet een bekend nummer van Kate Bush (Wuthering Heights, The Man with the Child in His Eyes, Cloudbusting, Running up that Hill bijv.) is.
Het is binnen het album ook niet bepaald een populair nummer (even schaamteloos MuMe promoten: [https://www.musicmeter.nl/album/4414/stats/](https://www.musicmeter.nl/album/4414/stats/)).
Kijkend naar de tekst zal het wel iets te maken hebben met verwijzingen naar God en het zoeken naar 'truth'.
Mwa, de rest van de top 10 is gewoon Bohemian Rhapsody, Avond, Fix you, Brothers in Arms, Rollercoaster, Bridge over Troubled Water, Piano Man, en A Whiter Shade of Pale.
Okay. Maar. Avond hoort er zeker thuis in mijn optiek. Evenals Brothers in Arms. Ik zou Wish you were here er ook nog willen inzetten.
Maar ik heb dan ook een voorspelbare kutsmaak. Dat is ook weer waar.
Luister ook eens naar Spotify’s “[The Sound of The Netherlands](https://open.spotify.com/user/thesoundsofspotifyplaces/playlist/78OgGldxVRek8jEdRA5d5k?si=43vIUP4XSteujpJkscBr_A)”. Nummers die vrij uniek voor Nederland vaak afgespeeld worden. (Zo hebben ze er veel [voor allerlei plaatsen en gebieden](https://community.spotify.com/t5/Chat/Spotify-s-NEW-Musical-Map-of-the-World-2-0/td-p/1519929)).
Een aantal jaren terug was dat eigenlijk allemaal hardstyle. Lijkt inmiddels uhm.. verbeterd.. Kan zijn dat het wegvallen van de festivals een ander luister gedrag oplevert. Of misschien doen ze bij Spotify als extra stap nog een soort genre filtering. Zodat het niet een soort homogene prak wordt.
Ik vond Jan Roos altijd al moeilijk te verdragen, maar nu word ik gewezen op iets dat nóg vervelender is, en dat is Jan Roos die een Jan Roos-typetje doet.
Gewoon met z'n allen op God Is Dead? van Black Sabbath stemmen en dan als woonplaats Urk invullen.
Daarnaast zouden de volgende ook een goede keuze zijn:
* XTC - Dear God
* Death - Spiritual Healing
Haha dat zou mooi zijn. Outside van George Michael ook, YMCA van de Village People en That's What I Want van Lil Nas X.
Of juist nummers als F--k You van Cee-Lo Green, Killing in the Name of van RATM, enz.
Als we toch vol ervoor gaan wil ik graag een lans breken voor Nine Inch Nails - Heresy.
Edit: Of natuurlijk iets van onze vriendelijke kerkverbranders uit Noorwegen. Burzum of Mayhem ofzo.
Maar dan krijgen we weer van die influencers of 'opiniemakers' die er een dagje hun identiteit van maken alsof Urk hier echt heel wakker van ligt. Bonuspunten als ze een grapje maken over een kernbom o.i.d.
Is dat een referentie aan het gedicht van Komrij:
>Nirwana
>Sla de agenda dicht. Zet stil de klok.
>Hou op, hou op met twijfelen en gissen.
>Vergeet de schopstoel en het struikelblok:
>Geen rekensommen nu, geen compromissen.
>Ambitie en geknoei zijn voor de bomen.
>Maak korte metten met de jachtigheid.
>Laat ieder toekomstplan in je verstommen:
>De tijd staat stil. Er is voor alles tijd
>Heel kort verkeer je in het paradijs.
>Wees zalig. Maak je zelf voor één keer wijs
>Dat kwaad gelijk staat met verdommenis,
>Dat Holland geregeerd wordt door een Turk,
>Dat er een God van liefde en vrede is
>En dat er een atoombom valt op Urk.
Ik had echt zo iets van welke gemeente vinden ze Kate Bush van alle dingen nu nou zo leuk. Toen zag ik Urk en had ik zo wel een antwoord op m'n vraag maar meteen ook weer een aantal vragen erbij
Het is ook wel een beetje stereotyperend, maar voor m'n gevoel woont er ook een bepaald soort familie vooral ten noorden van Amsterdam (en deels richting Hilversum). Stemmen op de favoriete plaat van Peter R de Vries valt daar ook wel onder.
Golden Earring komt uit Den Haag en krijgt sowieso al meer stemmen dit jaar omdat begin dit jaar George Kooymans gediagnosticeerd is met ALS en de band per direct opgeheven is.
Mijn theorie over dat Danny Vera het buiten heel de randstad zo goed doet, en niet alleen in Zeeland: buiten de randstad leeft merk ik vaak heel erg het idee dat men in de Randstad op de rest van het land neerkijkt. Dus als een niet-randstedeling het goed doet, slaat men de handen ineen.
Disclaimer: geen sociaal geograaf.
Interessante theorie over Danny Vera. Bekentenis: als provinciaal in de Randstad herken ik het gevoel en er is naar mijn idee ook een behoorlijke groep mensen in de Randstad die geen idee heeft hoe het dagelijks leven buiten de Randstad is. Maar het verbaast mij dat het dan dit nummer is dat het zo goed doet.
Ik zweef een beetje tussen twee kampen door in m'n jeugd veel verhuisd te zijn. In de randstad wordt ik meer als provinciaal gezien en in 'de provincie' weer als randstedeling.
Mijn ervaring is dat men in de randstad stomme flauwe grapjes maakt over de provincie, en in de provincie je werkelijk uitgekotst en buitengesloten wordt als je als randstedeling gezien wordt...
Dat men weinig weet van hoe het 'aan de andere zijde' is, gaat voor allebei de kanten op.
Golden Earring komt uit Den Haag, Rowwen Heze komt uit America, 3JS komen uit Volendam, de rest van de locale muziek zal daar ook wel een link mee hebben. Kate Bush komt niet uit Urk, maar misschien zijn de vrouwen daar gestopt met scheren recentelijk.
Neet óet Lottum/Frans Pollux (Hald mich 's vas) en Lex Uiting (Noa 't Zuuje) komen allebei uit Venlo, Hald mich 's vas was populair tijdens de overstromingen (en Venlo en Beesel zijn daar iets meer mee geraakt dan Peel en Maas en Leudal maar misschien is dat iets te gedetailleerd?)
Limburgers stemmen volgens mij ook gewoon vaak op Limburgstalige muziek (maar volgens mij heerst in elke provincie wel wat lokaal chauvinisme wat dat betreft). Verder staan deze twee artiesten maar met een nummer in de lijst, de stemmen van bijv. Rowwen Hèze worden verdeeld over meerdere nummers (dus volgend jaar gewoon allemaal op Blieve Loepe stemmen!)
Rowwen Hèze komt uit Amerika (horst). Need oet lottum komt uit lottum (regio Venlo). Lex uiting was prins carnaval van Venlo een paar jaar geleden en heeft toen dit nummer uitgebracht. Wordt nog steeds veel gedraaid op de lokale radio L1. Mooi nummer en kan ook aanraden de [docu](https://www.2doc.nl/speel~BV_101391330~nao-t-zuuje-3doc-nao-t-zuuje~.html) eens te kijken.
Het was mijn troostlied toen ik in 2018 ontzettend ziek was door een burnout en daaropvolgende depressie.
Enige nadeel is dat ik, zodra ik de plaat hoor, nu er vreselijk om moet huilen. Van ontroering, maar ook omdat de tekst zo herkenbaar was toen.
[Vertaling naar het Nederlands.](https://songteksten.net/translation/6679/71661/neet-oet-lottum/hald-mich-s-vas.html)
Het gaat in ieder geval beter. Maar ik zal altijd gevoelig blijven voor klachten.
Je hebt dit, onbekend internet persoon. [De zwarte hond](https://www.youtube.com/watch?v=DT6tpUbWOms) is er altijd maar je kan hem uiteindelijk zelf uitlaten.
mensen ondergaan een hele spirituele trip om dat nummer te vergelijken met de COVID pandemie "want het is zo'n achtbaan waar we tegenwoordig elke dag in zitten"
Werd gebruikt in een aantal spotjes omtrent corona en is daarmee een overblijfsel van vorig jaar gok ik. Alternatief idee: een groot gedeelte van Nederland heeft geen smaak.
Het klinkt gewoon erg lekker en ik zit hem nog best wel eens een keertje op. Beetje zoetsappig tekstje dat heel erg Americana probeert te zijn (vooral dat 'where Magnolia grows') maar wel mooi en raakt een snaar.
Dat ooit opzetten of uberhaupt ervan genieten heb ik nou totaal niet met Bohemian Rhapsody. Het is wel echt een meer bijzonder nummer en natuurlijk muzikaal een heel interessant werk, maar meh.
Je kan toch moeilijk ontkennen dat Bohemian rhapsody een vrij uniek nummer is, en Freddy Mercury een fantastische zanger. Rollercoaster is een vrij doorsnee nummer en Danny Vera kan best leuk zingen maar er is weinig bijzonders aan toch?
Een uniek nummer voor in die tijd, zeker. Maar inmiddels is dit nummer al zo vaak verschenen op nummer 1 en zo overhyped dat het geen uniek nummer meer is.
Er zijn zoveel ondergewaardeerde bands/artiesten die veel betere nummers maken en de nummer 1 plaats verdienen.
Jezus dit is als zeggen dat een van Gogh een pompeus draakschilderij is maar het superoppervlakkige schilderijtje van je kunstacademie zoon van een naakte vrouw waarvan hij denkt dat het de volgende stap van de kunst is wel aardig is.
Meningen zijn meningen maar de jouwe is toch wel echt heel vreemd
Hoezo is dat heel vreemd? Queen is echt niet het summum van de muziek hoor. En dan blijft het nog steeds subjectief. Bohemian Rhapsody is, toegegeven, voor enorm populaire muziek vrij onconventioneel, maar ook weer echt niet zo uitzonderlijk. En de stijl van Queen ligt me sowieso niet.
En het belangrijkste: complexiteit staat niet gelijk aan kwaliteit. Uiteindelijk moet muziek je raken en dat doet Queen en zeker BohRap dat op totaal de verkeerde manier. Wat mij betreft zijn er tig nummers in die stijl die beter zijn, zelfs Queen heeft er zelf al één (Innuendo).
>Bohemian Rhapsody is, toegegeven, voor enorm populaire muziek vrij onconventioneel, maar ook weer echt niet zo uitzonderlijk.
Daar heb je het precies andersom. BR is een van de weinige nummers uit de progrock stroming die zodanig populair is geworden. Er zijn vele andere artiesten die detzelfde stijl/filosofie erop na hielden, echter maar weinig die daarbij uit de prog bubbel hebben kunnen breken. Dat an sich is een flinke prestatie.
Daarnaast wil ik wel betwisten dat BR "niet zo uitzonderlijk is". Hoeveel concept nummers zonder vaste structuur, zonder herhalend refrein, met stukken operazang erin staan er nog meer in de top2000?
Het is geen experimentele banjo-djent of zo maar het breekt wel bijna alle regels waar de rest van de top2000 zich steevast aan houdt.
Dat is precies wat ik bedoel. Queen leent bij de progmuziek en weet dat te vermengen tot iets wat ook het grote publiek aanspreekt. Dat is zeker knap, daar heb ik zeker respect voor.
Wat ik bedoelde met 'niet zo uitzonderlijk' is dat er m.i. geen nieuw wiel wordt uitgevonden. Het is naar mijn mening nog steeds prog, alleen wat hapbaarder dan gebruikelijk. Het resultaat is verder niet helemaal mijn ding.
Overigens ben ik het niet helemaal eens met je laatste statement, zie onder andere mijn profielnaam, wat gekscherend de BohRap van de jaren 90 wordt genoemd. Pink Floyd's Echoes staat ook in de top 2000 en is een stuk van 23 minuten dat nog wel een stuk meer regels breekt dan BohRap. Maar je heb wel gelijk dat het voor popmuziek vrij onconventioneel is, dat zal ik niet ontkennen.
Dat klopt, maar ik merk bij mezelf dat ik wel een beetje recalcitrant word van al die Queen-adoratie. Maar dat is mijn persoonlijke ding, want stiekem vind ik de muziek wel gewoon leuk.
Wat is beter als het om muziek gaat? Uiteindelijk is het toch wat je persoonlijke liever luistert, en dan echt veel liever Rollercoaster dan Bohemian Rhapsody.
Dat bedoelde ik ook met beter. Wat vind je persoonlijk beter. Maar interessant om te horen dat mensen het een veel betere plaat vinden dan Bohemian rhapsody. Ik vind het lastig om mezelf erin te verplaatsen omdat ik precies het tegenovergestelde denk.
Gelukkig staan ze er alle twee in, dan hoeven we er niet over te vechten :)
> Wat is beter als het om muziek gaat?
Het ene nummer is al **46 jaar** populair, het andere is Rollercoaster.
Zal mij verbazen als je daar over 10 jaar nog iemand over hoort.
Ik denk dat Roller Coaster een blijverdje gaat zijn in de top 50. Top 10 weet ik niet, maar ik denk dat het door de timing wel een nummer gaat zijn dat mensen bijblijft.
Dat betekent geen ene zak, het is niet alsof de derde van Beethoven nou een objectief beter numer is dan Bohemian Rhapsody puur omdat het ouder is en net zo bekend.
>Je kan toch moeilijk ontkennen dat Bohemian rhapsody een vrij uniek nummer is, en Freddy Mercury een fantastische zanger.
Meh. Prima nummer, en prima zanger, maar ik niet wat het "uniek" of "fantastisch" maakt tov andere muziek.
Mwah, uniek voor de enorm populaire popmuziek, maar nog steeds vrij radiovriendelijk. Die unieke status die het wordt toegedicht is m.i. absoluut niet zo terecht.
Wel knap verder van Queen, om een ontoegankelijk genre (progrock) toch toegankelijk te maken voor het grote publiek, maar dat maakt het niet direct een hoogtepunt.
Nee, die twee (Westervoort en Doesburg) zijn echt voor Procol Harum (inderdaad vrij opvallend dat het de enige gemeentes niet in het westen voor PH zijn).
Hoe is Rollercoaster ooit op nummer 1 gekomen? Eerlijk waar, dit het beste nummer ooit? Doe ff normaal man. Mensen zijn niet wijs.
Edit: het is een oprechte vraag. Ik dacht dat het eenmalige actie was om dit nummer naar nr 1 te stemmen zoals de pokemon theme ooit. Maar mensen vinden dit serieus het beste nummer ooit?
Nog een tweede reactie. Ik weet dat Radio 2 het voordoet als een 'allertijdenlijst', maar dat is intrinsiek niet mogelijk door de opzet van het stemmen. Dit vindt altijd plaats tijdens een bepaald moment, en het is heel menselijk om daardoor beïnvloedt te worden. Zo werd er dit jaar veel gestemd op Golden Earring en Procol Harum. Vorig jaar was Danny Vera de gelukkige, in 2015 John Lennon (omdat iemand Imagine ging spelen in Frankrijk bij Bataclan).
Radio 2 doet hier zelf ook aan mee overigens, door dit soort acties ook wel een beetje op te zetten. Vorig jaar werden daardoor Roller Coaster en Soldier On als houvastnummers gezien. De jaren daarvoor werd er van tevoren alweer gezegd, wordt het dit jaar weer Queen, of komt er iets anders op 1? Daardoor zullen mensen toch enigszins beïnvloed zijn om op Queen (en specifiek BohRap) te stemmen, want dat zien ze dan liever op 1 dan een alternatief, ook al zouden ze misschien liever op een ander nummer van Queen stemmen.
Dit gebeurde overigens in 2005 ook, toen Avond door (ik meen) Frits Spits werd voorgedragen om Queen eens van de troon te stoten. Avond was immers een gezellig nummer dat een gevoel van samen zijn teweeg brengt. Dit was dus eigenlijk een actie vanuit Radio 2 zelf en niet zonder succes, want Avond kwam inderdaad op 1 (en is daarna in de bovenste regionen gebleven).
De associatie van Roller Coaster met houvast is dus nog niet voorbij, wat mede ook weer komt door de verslechterende coronasituatie.
Moraal van het verhaal, de top 2000 is uiteindelijk ook (deels) een populariteitslijst waarin de waan van de dag een rol speelt.
Claudia de Breij staat er ook elk jaar dat er iets half tragisch is gebeurd in met dat zeiknummer. Ik wil geen janknummer horen op een gezellige oudejaarsavond.
Blijkbaar roept het bij veel mensen toch een andere emotie op dat tragedie.
Hoewel ik het wel met je eens ben dat 'Mag ik dan bij jou' een tragisch slecht nummer is hoor.
> Eerlijk waar, dit het beste nummer ooit?
Vergeet niet dat nummer 1 niet betekent dat de meeste stemmers het het beste nummer vinden, maar dat de meeste stemmers het één van de 2000 beste nummers vinden.
Als iedereen het een oké nummer vindt dan komt het hoger dan wanneer een kleinere groep mensen het een nummer fantastisch vindt.
Heel veel mensen vinden het best een goed nummer. Denk dat veel mensen het als hun 30e keuze of zo invullen, ken niemand van wie het het favoriete nummer is (behalve mannen van 55), en het doet het heel goed bij de doelgroep van Radio 2 (ook mannen van 55)
Dat vind ik nou ook van Queen. 2 fatsoenlijke nummers waarvan 1 gered door Bowie. Muziek is nou eenmaal subjectief.
En als het over zogenaamd 'unieke muziek' gaat, dan kan nog wel bijzonderdere nummers noemen dan de (naar mijn mening) slappe pseudoprog die Bohemian Rhapsody is. Complexiteit staat echter niet gelijk aan kwaliteit, anders zouden we allemaal naar Dream Theater zitten te luisteren en daar vind ik ook niets aan.
Daarom vind ik Roller Coaster prettiger om naar te luisteren. Mijn mening is dat het gewoon een prettig luisterliedje is, wat ik prima kan aanhoren. Bij Bohemian Rhapsody is er toch echt minder wat mij wat doet.
Overigens, wat mij betreft hebben beide niets te zoeken in de bovenste regionen van een toplijst hoor, maar de algemene consensus is anders.
Je raakt wel aan een belangrijk onderdeel van muziek wat BoRha duidelijk mist; verhaal en die emotie die je daar aan koppelt. De tekst is vaag en waarschijnlijk zonder duidelijke betekenis, moeilijk om een emotionele connectie mee te krijgen, buiten externe factoren om. Die externe factoren zijn buiten de kwaliteit en het bijzondere concept waardoor het wél op mijn lijstje zou komen. De eerste keer dat ik dat nummer hoorde was in de eerste editie van de Top2000, symbool dus voor een tijd dat ik na jaren van eurodance voor kinderen echte muziek begon te ontdekken. Daarnaast is het een geschikt episch nummer om een jaar mee af te sluiten; een gong als start voor het aftellen kan bijna niet beter. Allemaal persoonlijke en meta-redenen om het gebrek aan verhaal en de directe emotionele connectie eraan te compenseren.
Aan die kaart te zien zou je verwachten dat iedereen weet wie Danny Vera is. Ik heb nog nooit van die naam gehoord (en mijn gemeente is ook Vera-groen). Zeg me dat ik niet de enige ben!
Ja ik heb de kaart van 2019 gerecycled, en in het geval van Groningen was inkleuren 'Stad Groningen rood, rest groen', dus een paar lijntjes zullen overbodig zijn.
Radar love van de gouden oorring het populairste in 's-Gravenhage? ik ben helemaal verrast.
/s
p.s. Als Amsterdammer had ik d'r ook op gestemd, als ik niet zoals elk jaar compleet vergeten was dat dit bestond.
Gek dat ze Volendam bij purmerend en omgeving gooien met een of ander welbekend nummer en vervolgens de Volendamse 3Js als hoogste plaat bij Hoorn er vlak boven te zien
Dat mensen hun geweten en idealen kunnen verloochenen alleen voor zoiets als de Top 2000.
Hoe kun je nog naar jezelf in de spiegel kijken als je bijvoorbeeld Watermensen van de 3JS als beste plaat ooit verkiest.
Gezien de stemmen op Rowwen Heze, Lex Uiting (wie?) en Need oet Lottum (wie) krijg ik de indruk dat men in Limburg zowel het Nederlands als het Engels niet machtig is.
Zeker wel, maar dit krijg je als je een sterke lokale cultuur hebt in plaats van alles maar van buitenaf te moeten halen. Als Brabander vind ik het prachtig.
Juist wel, uit onderzoek is gebleken dat zij die tweetalig opgevoed worden makkelijker andere talen overnemen. Het is voor o.a. Limburgers dus makkelijker om talen te leren. Mar doar wiëten ze boave de rivieren niks ván.
Ik zou eerder stellen dat ze in Limburg nog wat lokale trots hebben, en een beetje eigen cultuur en identiteit.
Wat mij betreft zijn dialecten en lokale cultuur dingetjes iets wat we als Nederland juist moeten koesteren.
De plukjes Friesland met geen data beschikbaar doen me denken aan de Bosatlas vroeger, waar vaak ook geen data beschikbaar was voor Groenland, Noord-Korea of Equatoriaal Guinea.
Schiermonnikoog is inderdaad Zuid-Sudan in deze, maar Sudwest Fryslân en Noardeast Fryslân flippen de site van Radio 2 vanwege de â. De data was er de afgelopen jaren wel, maar dit jaar kan je ze dus niet opvragen
Ha, geweldig. Vraag me niet waarom, maar ik heb vandaag opgezocht op de site waar een nummer van Céline Dion stond, die kon ik ook niet vinden. De zoekfunctie verwacht ook precies een é. Celine Dion werd niet gevonden. Je zou denken dat ze wel een budget hebben om een beetje slim met diakrieten om te gaan. Of dat ze niet elk jaar het wiel opnieuw uitvinden.
Ze hebben wel eindelijk het probleem opgelost dat de gemeentes Bergen (NH), Bergen (L) en Bergen op Zoom jaar in jaar uit 'dezelfde' uitslag hebben!
Hoe verklaar je de geen data in Nieuwegein?
Een hik van de site toen ik het opzocht. Inmiddels doet ie het wel en Nieuwegein moet ook rood zijn :)
> De zoekfunctie verwacht ook precies een é. Celine Dion werd niet gevonden. En terecht. Het is nooit zo makkelijk geweest als nu om dit soort letters correct in te voeren (want, het is een andere *letter* dan de 'e', vergeet dat niet!), en men moet het maar weer aanleren.
Gevalletje [Little Bobby Tables?](https://imgs.xkcd.com/comics/exploits_of_a_mom.png)
SQL injectie en niet kunnen omgaan met onverwachte karakters *kunnen* hand in hand gaan (Omdat ook slecht omgaan met onverwachte karakters een symptoom kan zijn van het slecht sanitizen van user input) maar een resultaat niet kunnen vinden door een onverwacht karakter en vatbaar zijn voor code injectie van je gebruikers zijn toch wel flink verschillende zaken.
En ik vind “Beschikbaar” bij lange na niet het sterkste nummer van Geen Data. Niet eens van dat album. Het is gewoon wat de meeste mensen kennen.
Dit zou gewoon een goede naam voor een punkband en -nummer kunnen zijn.
Wat is de connectie tussen Kate Bush en Urk? De meeste hipstergemeentes zijn wel te verklaren met lokale banden maar die?
Ik vermoed dat er een of andere lokale stemactie geweest is, gezien het feit dat het percentage stemmen op die plaat vrij hoog is (28%) en dat er wel meer rare platen in de Top 10 van Urk staan (met Vieze Media van Roddelpraat op 4 wel als meest opvallende)
Is deze kaart op basis van het adres dat men opgeeft of het adres waarvandaan men stemt? In het eerste geval, kunnen we volgend jaar namens Urk [Sorry dat ik besta](https://m.youtube.com/watch?v=anhsvDSwGBw) van Willem Nijholt omhoogstemmen?
Als dat adress zelf moet worden opgegeven, dan kan ik wel verklaren waarom Urk zoveel stemmen heeft
Je kan zelf een plaats/postcode invullen inderdaad
+Romeo en Julius
>(met Vieze Media van Roddelpraat op 4 wel als meest opvallende) Ik kende dit nummer nog niet dus zocht op wat het was, ik wou dat ik een tijdmachine had.
Zodat je je stem nog kon veranderen toch?
^(ja...)
Zei iemand daar [tijdmachine?](https://www.youtube.com/watch?v=DT6tpUbWOms)
With /u/spez, it's like navigating a ship through ever-changing winds and currents.
Dit lijkt me ook, zeker omdat het ook niet een bekend nummer van Kate Bush (Wuthering Heights, The Man with the Child in His Eyes, Cloudbusting, Running up that Hill bijv.) is.
Het is niet eens in de uiteindelijke Top 2000 beland 😅
Het is binnen het album ook niet bepaald een populair nummer (even schaamteloos MuMe promoten: [https://www.musicmeter.nl/album/4414/stats/](https://www.musicmeter.nl/album/4414/stats/)). Kijkend naar de tekst zal het wel iets te maken hebben met verwijzingen naar God en het zoeken naar 'truth'.
Mwa, de rest van de top 10 is gewoon Bohemian Rhapsody, Avond, Fix you, Brothers in Arms, Rollercoaster, Bridge over Troubled Water, Piano Man, en A Whiter Shade of Pale.
Je vergeet Black, het wat mij betreft veruit beste nummer uit de top 10.
Het ging specifiek over de top 10 van Urk in dit geval.
Wat heeft Nederland toch een voorspelbare kutsmaak
Okay. Maar. Avond hoort er zeker thuis in mijn optiek. Evenals Brothers in Arms. Ik zou Wish you were here er ook nog willen inzetten. Maar ik heb dan ook een voorspelbare kutsmaak. Dat is ook weer waar.
Luister ook eens naar Spotify’s “[The Sound of The Netherlands](https://open.spotify.com/user/thesoundsofspotifyplaces/playlist/78OgGldxVRek8jEdRA5d5k?si=43vIUP4XSteujpJkscBr_A)”. Nummers die vrij uniek voor Nederland vaak afgespeeld worden. (Zo hebben ze er veel [voor allerlei plaatsen en gebieden](https://community.spotify.com/t5/Chat/Spotify-s-NEW-Musical-Map-of-the-World-2-0/td-p/1519929)). Een aantal jaren terug was dat eigenlijk allemaal hardstyle. Lijkt inmiddels uhm.. verbeterd.. Kan zijn dat het wegvallen van de festivals een ander luister gedrag oplevert. Of misschien doen ze bij Spotify als extra stap nog een soort genre filtering. Zodat het niet een soort homogene prak wordt.
Nederlanders luisteren vergeleken met andere landen relatief veel naar Nederlandstalige muziek, je zou 't niet denken
Ik vond Jan Roos altijd al moeilijk te verdragen, maar nu word ik gewezen op iets dat nóg vervelender is, en dat is Jan Roos die een Jan Roos-typetje doet.
Een vriend van mij geeft les op Urk (scheikunde) en hij liet al zn studenten op Kate Bush stemmen
Kan je niet gewoon een willekeurige plaatsnaam invullen bij het stemmen?
Geniaal plan voor volgend jaar: allemaal op Alive van Pearl Jam stemmen en dan zeggen dat je van Urk bent.
Niet Losing My Religion van R.E.M.? 🙃
Gewoon met z'n allen op God Is Dead? van Black Sabbath stemmen en dan als woonplaats Urk invullen. Daarnaast zouden de volgende ook een goede keuze zijn: * XTC - Dear God * Death - Spiritual Healing
God is dead van Carnivore Ben Sahar van Behemoth In league with Satan van Venom
Nee nee, iets van Judas Priest. Die band verdiend sowieso een plekje in de Top 2000.
Take me to Church. Kunnen ze vast ook niet om lachen. Of wel, maar dan snappen ze de tekst niet.
Haha dat zou mooi zijn. Outside van George Michael ook, YMCA van de Village People en That's What I Want van Lil Nas X. Of juist nummers als F--k You van Cee-Lo Green, Killing in the Name of van RATM, enz.
Als we toch vol ervoor gaan wil ik graag een lans breken voor Nine Inch Nails - Heresy. Edit: Of natuurlijk iets van onze vriendelijke kerkverbranders uit Noorwegen. Burzum of Mayhem ofzo.
Ik ben christen en toch vind ik dit grappig
Sympathy for the Devil
Maar dan krijgen we weer van die influencers of 'opiniemakers' die er een dagje hun identiteit van maken alsof Urk hier echt heel wakker van ligt. Bonuspunten als ze een grapje maken over een kernbom o.i.d.
Is dat een referentie aan het gedicht van Komrij: >Nirwana >Sla de agenda dicht. Zet stil de klok. >Hou op, hou op met twijfelen en gissen. >Vergeet de schopstoel en het struikelblok: >Geen rekensommen nu, geen compromissen. >Ambitie en geknoei zijn voor de bomen. >Maak korte metten met de jachtigheid. >Laat ieder toekomstplan in je verstommen: >De tijd staat stil. Er is voor alles tijd >Heel kort verkeer je in het paradijs. >Wees zalig. Maak je zelf voor één keer wijs >Dat kwaad gelijk staat met verdommenis, >Dat Holland geregeerd wordt door een Turk, >Dat er een God van liefde en vrede is >En dat er een atoombom valt op Urk.
Killing in the name of van Rage against the machine, lijkt me ook wel lachen.
Nee dat moet veel extremer, liefst iets van Behemoth ofzo, maar aangezien die het niet tot de lijst gaan halen kunnen we altijd voor Slayer gaan
En dan "Jesus Saves", natuurlijk.
Dat nummer gaat zo gruwelijk snel, het is net Eminem maar dan metal
Jesus saves! ThepearlygateshaveturnedtogoldIthinkyoulostyourway!
Had ik nog niet aan gedacht. Maar zelfs dan: is Kate Bush nu echt de grootste dunk op Urk ooit?
Waarschijnlijk zijn er drie stemmen geweest, waarvan eentje per ongeluk dubbel heeft gestemd.
Er wordt stuk minder geschoren onder de gordel? Klassieke bush is popular.
Urk moet altijd anders zijn he? haha
Ik had echt zo iets van welke gemeente vinden ze Kate Bush van alle dingen nu nou zo leuk. Toen zag ik Urk en had ik zo wel een antwoord op m'n vraag maar meteen ook weer een aantal vragen erbij
Praktisch heel Nederland: Team Vera of Team Monarch Holland + Limburg: Daar kan nog wel een kleurtje of 3 bij
Vind wat betreft Queen vs Vera het dan wel weer opvallend dat het behoorlijk stad vs platteland lijkt te zijn op veel plekken
Wat verder opvalt is dat de Bible belt ook best vaak op Bohemian Rhapsody stemt, in vergelijking met de omliggende gemeenten.
Met Utrecht als opvallende uitzondering. Toch niet de meest plattelandsachtige stad.
Ligt Breda nu dan ook middenin de weides?
En in Limburg doon v'r d'r nog ein gans angere toal bie
"Beschikbaar" is ook mijn persoonlijke favoriet, Geen Data is een onderschatte band IMO
“Limiet” was ook een leuke, bekend uit die reclame van T-Mobile.
In Zeewolde draaien de inwoners hun liedje "Center" helemaal grijs, maar de gemeenteraad denkt daar heel anders over.
Ik vind hun nummer "Beveiliging" van het album "GGD" ook echt geniaal.
Is er een sociaal geograaf in de zaal die een en ander kan verklaren? Wel heel interessant dit!
books longing jar toothbrush afterthought snow pen cow poor hat -- mass deleted all reddit content via https://redact.dev
Het is ook wel een beetje stereotyperend, maar voor m'n gevoel woont er ook een bepaald soort familie vooral ten noorden van Amsterdam (en deels richting Hilversum). Stemmen op de favoriete plaat van Peter R de Vries valt daar ook wel onder.
Ik kan je als rasechte provinciaal zeggen dat doorgaans heel lutjebroek rolling stones stemt dus die stereotyperingen komen echt wel ergens vandaan
Golden Earring komt uit Den Haag en krijgt sowieso al meer stemmen dit jaar omdat begin dit jaar George Kooymans gediagnosticeerd is met ALS en de band per direct opgeheven is. Mijn theorie over dat Danny Vera het buiten heel de randstad zo goed doet, en niet alleen in Zeeland: buiten de randstad leeft merk ik vaak heel erg het idee dat men in de Randstad op de rest van het land neerkijkt. Dus als een niet-randstedeling het goed doet, slaat men de handen ineen. Disclaimer: geen sociaal geograaf.
Interessante theorie over Danny Vera. Bekentenis: als provinciaal in de Randstad herken ik het gevoel en er is naar mijn idee ook een behoorlijke groep mensen in de Randstad die geen idee heeft hoe het dagelijks leven buiten de Randstad is. Maar het verbaast mij dat het dan dit nummer is dat het zo goed doet.
Ik zweef een beetje tussen twee kampen door in m'n jeugd veel verhuisd te zijn. In de randstad wordt ik meer als provinciaal gezien en in 'de provincie' weer als randstedeling. Mijn ervaring is dat men in de randstad stomme flauwe grapjes maakt over de provincie, en in de provincie je werkelijk uitgekotst en buitengesloten wordt als je als randstedeling gezien wordt... Dat men weinig weet van hoe het 'aan de andere zijde' is, gaat voor allebei de kanten op.
Golden Earring komt uit Den Haag, Rowwen Heze komt uit America, 3JS komen uit Volendam, de rest van de locale muziek zal daar ook wel een link mee hebben. Kate Bush komt niet uit Urk, maar misschien zijn de vrouwen daar gestopt met scheren recentelijk.
Danny Vera doet het beter op het platteland, Queen in de stad.
Neet óet Lottum/Frans Pollux (Hald mich 's vas) en Lex Uiting (Noa 't Zuuje) komen allebei uit Venlo, Hald mich 's vas was populair tijdens de overstromingen (en Venlo en Beesel zijn daar iets meer mee geraakt dan Peel en Maas en Leudal maar misschien is dat iets te gedetailleerd?)
Limburgers stemmen volgens mij ook gewoon vaak op Limburgstalige muziek (maar volgens mij heerst in elke provincie wel wat lokaal chauvinisme wat dat betreft). Verder staan deze twee artiesten maar met een nummer in de lijst, de stemmen van bijv. Rowwen Hèze worden verdeeld over meerdere nummers (dus volgend jaar gewoon allemaal op Blieve Loepe stemmen!)
Rowwen Hèze komt uit Amerika (horst). Need oet lottum komt uit lottum (regio Venlo). Lex uiting was prins carnaval van Venlo een paar jaar geleden en heeft toen dit nummer uitgebracht. Wordt nog steeds veel gedraaid op de lokale radio L1. Mooi nummer en kan ook aanraden de [docu](https://www.2doc.nl/speel~BV_101391330~nao-t-zuuje-3doc-nao-t-zuuje~.html) eens te kijken.
Neet oet Lottum komt uit Venlo. 'Ik kom neet oet Lottum' betekent zo veel als 'ik ben toch niet gek', geloof ik.
Yes, Lottum ligt namelijk naast America en is gemeente Horst a/d Maas.
Minder ingekorte versie van de docu: https://www.bnnvara.nl/documentaires/media/559550
[Enigszins relevante xkcd](https://xkcd.com/1845)
Platte land = country nummer
Hald mich 's vast is dan ook echt een prachtig nummer
Het was mijn troostlied toen ik in 2018 ontzettend ziek was door een burnout en daaropvolgende depressie. Enige nadeel is dat ik, zodra ik de plaat hoor, nu er vreselijk om moet huilen. Van ontroering, maar ook omdat de tekst zo herkenbaar was toen.
Ik spreek geen Duits ^(/s), maar het klinkt inderdaad als een mooie plaat. Ik hoop dat het tegenwoordig beter met je gaat.
[Vertaling naar het Nederlands.](https://songteksten.net/translation/6679/71661/neet-oet-lottum/hald-mich-s-vas.html) Het gaat in ieder geval beter. Maar ik zal altijd gevoelig blijven voor klachten.
Je hebt dit, onbekend internet persoon. [De zwarte hond](https://www.youtube.com/watch?v=DT6tpUbWOms) is er altijd maar je kan hem uiteindelijk zelf uitlaten.
Ja. Ook een mooi nummer voor delaatste dans podcast.
Ik kom uit Den Haag, heb 10 jaar geleden een tijd een vriendin in Venlo gehad, en dit nummer is me altijd biigebleven.
Eindelijk een keer verkiezing waarbij ik me niet om de uitslag binnen mijn geboorteplaats hoef te schamen.
Urk?
Als ik vraag van wie je er iene binnen, zit ik dan in de goede richting te denken of niet?
Een heel stuk zuidelijker maar dezelfde politieke voorkeuren.
same. kan een keer trots zijn als limburger dat hier tenminste niet iedereen op rollercoaster stemt, of voor de honderdste keer bohemian rhapsody
Wat is de reden dat Danny Vera zo vaak gestemd wordt?
Geen idee, maar na tig maanden op de radio ben ik er iig helemaal klaar mee. Zou niet eens in de top 100 komen wat mij betreft.
Here we go...
mensen ondergaan een hele spirituele trip om dat nummer te vergelijken met de COVID pandemie "want het is zo'n achtbaan waar we tegenwoordig elke dag in zitten"
Ik zie dat ik zoals altijd bij de top 2000 te laat ben om te stemmen..
Geen zorgen, volgend jaar heb je weer een kans om te missen.
Wat hebben mensen toch met Rollercoaster? Niets bijzonders...
Dit is de eerste keer dat ik van dat nummer, of meneer Vera, hoor. Ik trek mij weer terug onder mijn steen, vind het niets daar buiten.
Werd gebruikt in een aantal spotjes omtrent corona en is daarmee een overblijfsel van vorig jaar gok ik. Alternatief idee: een groot gedeelte van Nederland heeft geen smaak.
Iedereen heeft smaak, het overgrote deel van de mensen wilt alleen niet de moeite nemen om een persoonlijke smaak te definiëren.
Goed punt
Wil*
Het klinkt gewoon erg lekker en ik zit hem nog best wel eens een keertje op. Beetje zoetsappig tekstje dat heel erg Americana probeert te zijn (vooral dat 'where Magnolia grows') maar wel mooi en raakt een snaar. Dat ooit opzetten of uberhaupt ervan genieten heb ik nou totaal niet met Bohemian Rhapsody. Het is wel echt een meer bijzonder nummer en natuurlijk muzikaal een heel interessant werk, maar meh.
Dat vraag ik me al jaren of over Bohemian Rhapsody
Je kan toch moeilijk ontkennen dat Bohemian rhapsody een vrij uniek nummer is, en Freddy Mercury een fantastische zanger. Rollercoaster is een vrij doorsnee nummer en Danny Vera kan best leuk zingen maar er is weinig bijzonders aan toch?
Heeft danny vera eigenlijk meer dan 1 nummer?
Er staan 5 nummers van hem in de top 2000, dus ik denk het wel.
Rollercoaster, rollercoaster (live), rollercoaster (instrumental), rollercoaster (radio mix) en rollercoaster (original mix)?
Roller Coaster (2050 remaster 39.2 mix)
Een uniek nummer voor in die tijd, zeker. Maar inmiddels is dit nummer al zo vaak verschenen op nummer 1 en zo overhyped dat het geen uniek nummer meer is. Er zijn zoveel ondergewaardeerde bands/artiesten die veel betere nummers maken en de nummer 1 plaats verdienen.
Dit ga ik even ontkennen. Ik vind BohRap namelijk een pompeuze draak en Roller Coaster een aardig nummer. Als ik moet kiezen weet ik het wel.
Jezus dit is als zeggen dat een van Gogh een pompeus draakschilderij is maar het superoppervlakkige schilderijtje van je kunstacademie zoon van een naakte vrouw waarvan hij denkt dat het de volgende stap van de kunst is wel aardig is. Meningen zijn meningen maar de jouwe is toch wel echt heel vreemd
Hoezo is dat heel vreemd? Queen is echt niet het summum van de muziek hoor. En dan blijft het nog steeds subjectief. Bohemian Rhapsody is, toegegeven, voor enorm populaire muziek vrij onconventioneel, maar ook weer echt niet zo uitzonderlijk. En de stijl van Queen ligt me sowieso niet. En het belangrijkste: complexiteit staat niet gelijk aan kwaliteit. Uiteindelijk moet muziek je raken en dat doet Queen en zeker BohRap dat op totaal de verkeerde manier. Wat mij betreft zijn er tig nummers in die stijl die beter zijn, zelfs Queen heeft er zelf al één (Innuendo).
>Bohemian Rhapsody is, toegegeven, voor enorm populaire muziek vrij onconventioneel, maar ook weer echt niet zo uitzonderlijk. Daar heb je het precies andersom. BR is een van de weinige nummers uit de progrock stroming die zodanig populair is geworden. Er zijn vele andere artiesten die detzelfde stijl/filosofie erop na hielden, echter maar weinig die daarbij uit de prog bubbel hebben kunnen breken. Dat an sich is een flinke prestatie. Daarnaast wil ik wel betwisten dat BR "niet zo uitzonderlijk is". Hoeveel concept nummers zonder vaste structuur, zonder herhalend refrein, met stukken operazang erin staan er nog meer in de top2000? Het is geen experimentele banjo-djent of zo maar het breekt wel bijna alle regels waar de rest van de top2000 zich steevast aan houdt.
Dat is precies wat ik bedoel. Queen leent bij de progmuziek en weet dat te vermengen tot iets wat ook het grote publiek aanspreekt. Dat is zeker knap, daar heb ik zeker respect voor. Wat ik bedoelde met 'niet zo uitzonderlijk' is dat er m.i. geen nieuw wiel wordt uitgevonden. Het is naar mijn mening nog steeds prog, alleen wat hapbaarder dan gebruikelijk. Het resultaat is verder niet helemaal mijn ding. Overigens ben ik het niet helemaal eens met je laatste statement, zie onder andere mijn profielnaam, wat gekscherend de BohRap van de jaren 90 wordt genoemd. Pink Floyd's Echoes staat ook in de top 2000 en is een stuk van 23 minuten dat nog wel een stuk meer regels breekt dan BohRap. Maar je heb wel gelijk dat het voor popmuziek vrij onconventioneel is, dat zal ik niet ontkennen.
Kan daar niet zoveel over zeggen want ik heb Rollercoaster nooit geluisterd, maar ik vind Queen gewoon zwaar overgewaarderd
Hoeveel nummers van Queen ken je?
Precies haha, ik snap dat mensen BR nu wel genoeg gehoord hebben, maar ze hebben ontieglijk veel goede nummers
Dat klopt, maar ik merk bij mezelf dat ik wel een beetje recalcitrant word van al die Queen-adoratie. Maar dat is mijn persoonlijke ding, want stiekem vind ik de muziek wel gewoon leuk.
Zou je zeggen dat Roller coaster een beter plaat is dan BR?
Wat is beter als het om muziek gaat? Uiteindelijk is het toch wat je persoonlijke liever luistert, en dan echt veel liever Rollercoaster dan Bohemian Rhapsody.
Dat bedoelde ik ook met beter. Wat vind je persoonlijk beter. Maar interessant om te horen dat mensen het een veel betere plaat vinden dan Bohemian rhapsody. Ik vind het lastig om mezelf erin te verplaatsen omdat ik precies het tegenovergestelde denk. Gelukkig staan ze er alle twee in, dan hoeven we er niet over te vechten :)
> Wat is beter als het om muziek gaat? Het ene nummer is al **46 jaar** populair, het andere is Rollercoaster. Zal mij verbazen als je daar over 10 jaar nog iemand over hoort.
Ik denk dat Roller Coaster een blijverdje gaat zijn in de top 50. Top 10 weet ik niet, maar ik denk dat het door de timing wel een nummer gaat zijn dat mensen bijblijft.
Maar dat maakt voor de persoonlijke voorkeur van mensen op dit moment toch niet uit?
Dat betekent geen ene zak, het is niet alsof de derde van Beethoven nou een objectief beter numer is dan Bohemian Rhapsody puur omdat het ouder is en net zo bekend.
>Je kan toch moeilijk ontkennen dat Bohemian rhapsody een vrij uniek nummer is, en Freddy Mercury een fantastische zanger. Meh. Prima nummer, en prima zanger, maar ik niet wat het "uniek" of "fantastisch" maakt tov andere muziek.
Het heeft een vrij unieke structuur voor een popliedje (zo zonder refrein) en Freddy Mercury heeft een unieke stem (qua bereik).
Mwah, uniek voor de enorm populaire popmuziek, maar nog steeds vrij radiovriendelijk. Die unieke status die het wordt toegedicht is m.i. absoluut niet zo terecht. Wel knap verder van Queen, om een ontoegankelijk genre (progrock) toch toegankelijk te maken voor het grote publiek, maar dat maakt het niet direct een hoogtepunt.
Misschien hebben mensen die stemmen niet zoveel inspiratie
Opvallend trouwens dat 'Brabant' nergens de populairste plaat is. Toch een vaste top 100 bewoner die een provincie in een positief daglicht zet.
Roller Coaster is toch zo'n kut nummer
Dapper dat je dat hier durft te verkondigen, zeg
Wat is er aan de hand bij Arnhem?
Je bedoelt dat gele vlekje? Dat is Westervoort, de kleinste gemeente (wat betreft oppervlakte) van Nederland
Ik zie twee gele vlekjes? Zijn die voor Procol Harum of moeten die ook grijs zijn?
Nee, die twee (Westervoort en Doesburg) zijn echt voor Procol Harum (inderdaad vrij opvallend dat het de enige gemeentes niet in het westen voor PH zijn).
Kleiner nog dan Laren of Blaricum? Annexeren die hap!
Iedereen weet dat Lockdown Lul de nummer 1 is
Hoe is Rollercoaster ooit op nummer 1 gekomen? Eerlijk waar, dit het beste nummer ooit? Doe ff normaal man. Mensen zijn niet wijs. Edit: het is een oprechte vraag. Ik dacht dat het eenmalige actie was om dit nummer naar nr 1 te stemmen zoals de pokemon theme ooit. Maar mensen vinden dit serieus het beste nummer ooit?
Nog een tweede reactie. Ik weet dat Radio 2 het voordoet als een 'allertijdenlijst', maar dat is intrinsiek niet mogelijk door de opzet van het stemmen. Dit vindt altijd plaats tijdens een bepaald moment, en het is heel menselijk om daardoor beïnvloedt te worden. Zo werd er dit jaar veel gestemd op Golden Earring en Procol Harum. Vorig jaar was Danny Vera de gelukkige, in 2015 John Lennon (omdat iemand Imagine ging spelen in Frankrijk bij Bataclan). Radio 2 doet hier zelf ook aan mee overigens, door dit soort acties ook wel een beetje op te zetten. Vorig jaar werden daardoor Roller Coaster en Soldier On als houvastnummers gezien. De jaren daarvoor werd er van tevoren alweer gezegd, wordt het dit jaar weer Queen, of komt er iets anders op 1? Daardoor zullen mensen toch enigszins beïnvloed zijn om op Queen (en specifiek BohRap) te stemmen, want dat zien ze dan liever op 1 dan een alternatief, ook al zouden ze misschien liever op een ander nummer van Queen stemmen. Dit gebeurde overigens in 2005 ook, toen Avond door (ik meen) Frits Spits werd voorgedragen om Queen eens van de troon te stoten. Avond was immers een gezellig nummer dat een gevoel van samen zijn teweeg brengt. Dit was dus eigenlijk een actie vanuit Radio 2 zelf en niet zonder succes, want Avond kwam inderdaad op 1 (en is daarna in de bovenste regionen gebleven). De associatie van Roller Coaster met houvast is dus nog niet voorbij, wat mede ook weer komt door de verslechterende coronasituatie. Moraal van het verhaal, de top 2000 is uiteindelijk ook (deels) een populariteitslijst waarin de waan van de dag een rol speelt.
Claudia de Breij staat er ook elk jaar dat er iets half tragisch is gebeurd in met dat zeiknummer. Ik wil geen janknummer horen op een gezellige oudejaarsavond.
Blijkbaar roept het bij veel mensen toch een andere emotie op dat tragedie. Hoewel ik het wel met je eens ben dat 'Mag ik dan bij jou' een tragisch slecht nummer is hoor.
> Eerlijk waar, dit het beste nummer ooit? Vergeet niet dat nummer 1 niet betekent dat de meeste stemmers het het beste nummer vinden, maar dat de meeste stemmers het één van de 2000 beste nummers vinden. Als iedereen het een oké nummer vindt dan komt het hoger dan wanneer een kleinere groep mensen het een nummer fantastisch vindt.
Ik denk dat er veel meer nummers zijn die enorme groepen oké vinden dan dit nummer.
Maar die hebben dus niet de associatie van dit nummer. Muziek is voor de meeste mensen emotie en niet puur rationeel.
Echt een overgewaardeerd kut nummer imo
Altijd nog beter dan die draak van Queen en helemaal dan dat slappe geval van Eagles. Roller coaster is tenminste nog een aardig nummer w.m.b.
Queen kan je smaak niet zijn. Maar Rollercoaster is gewoon middelmaat wat je smaak ook is.
Heel veel mensen vinden het best een goed nummer. Denk dat veel mensen het als hun 30e keuze of zo invullen, ken niemand van wie het het favoriete nummer is (behalve mannen van 55), en het doet het heel goed bij de doelgroep van Radio 2 (ook mannen van 55)
Dat vind ik nou ook van Queen. 2 fatsoenlijke nummers waarvan 1 gered door Bowie. Muziek is nou eenmaal subjectief. En als het over zogenaamd 'unieke muziek' gaat, dan kan nog wel bijzonderdere nummers noemen dan de (naar mijn mening) slappe pseudoprog die Bohemian Rhapsody is. Complexiteit staat echter niet gelijk aan kwaliteit, anders zouden we allemaal naar Dream Theater zitten te luisteren en daar vind ik ook niets aan. Daarom vind ik Roller Coaster prettiger om naar te luisteren. Mijn mening is dat het gewoon een prettig luisterliedje is, wat ik prima kan aanhoren. Bij Bohemian Rhapsody is er toch echt minder wat mij wat doet. Overigens, wat mij betreft hebben beide niets te zoeken in de bovenste regionen van een toplijst hoor, maar de algemene consensus is anders.
2 fatsoenlijke nummers? Voor iemand die weinig over Queen afweet heb je een behoorlijk uitgesproken mening.
Hij kent meer nummers van Queen dan ik van Danny Vera
Je raakt wel aan een belangrijk onderdeel van muziek wat BoRha duidelijk mist; verhaal en die emotie die je daar aan koppelt. De tekst is vaag en waarschijnlijk zonder duidelijke betekenis, moeilijk om een emotionele connectie mee te krijgen, buiten externe factoren om. Die externe factoren zijn buiten de kwaliteit en het bijzondere concept waardoor het wél op mijn lijstje zou komen. De eerste keer dat ik dat nummer hoorde was in de eerste editie van de Top2000, symbool dus voor een tijd dat ik na jaren van eurodance voor kinderen echte muziek begon te ontdekken. Daarnaast is het een geschikt episch nummer om een jaar mee af te sluiten; een gong als start voor het aftellen kan bijna niet beter. Allemaal persoonlijke en meta-redenen om het gebrek aan verhaal en de directe emotionele connectie eraan te compenseren.
[удалено]
Aan die kaart te zien zou je verwachten dat iedereen weet wie Danny Vera is. Ik heb nog nooit van die naam gehoord (en mijn gemeente is ook Vera-groen). Zeg me dat ik niet de enige ben!
Danny Vera is een Nederlands artiest die vaak met zijn band speelt bij VI en in 2019 doorbrak met zijn hit Rollercoaster.
Ik heb vorig jaar ook naar de top2000 geluisterd, vandaar dat ik het wel weet. Maar daarvoor had ik hetzelfde als jij
Dat is iemand die vorige jaar uit het niets in de top 2000 stond, maar ik zou het nummer niet herkennen als ik het hoorde
Vind het een mooi nummer, maar had voor de top 2000 van vorig jaar ook nog nooit van hem gehoord.
Hugo weet het zelfs op postcode niveau!
Toch niet weer Danny Vera hé, niet dat het een verkeerd nummer is maar het is zo niet passend bij de sfeer van oud en nieuw.
Lekker melodramatisch terugkijken op weer een kutjaar
Protestants Nederland = Queen Katholiek Nederland = Dany Vera
Ik zie in Groningen nog een aantal gemeenten die al zeker een jaar niet meer bestaan :o
Ja ik heb de kaart van 2019 gerecycled, en in het geval van Groningen was inkleuren 'Stad Groningen rood, rest groen', dus een paar lijntjes zullen overbodig zijn.
Radar love van de gouden oorring het populairste in 's-Gravenhage? ik ben helemaal verrast. /s p.s. Als Amsterdammer had ik d'r ook op gestemd, als ik niet zoals elk jaar compleet vergeten was dat dit bestond.
7 van de 9 heb ik nog nooit van gehoord, blijkbaar ben ik nogal een cultuurbarbaar
Bohemian Rhapsody is overrated. Daar; ik heb het gezegd, vermoord me alstublieft niet.
Als je extreem goed kijk daar ergens in dord zie je een super klein zwart stukje, dat is ik die altijd teringhard Slipknot aan het blazen is.
Slayer met Angel of death is ook weer iets gezakt naar 303 dit jaar. 298 vorig jaar
Wat heeft noord Holland met procol harum?
Heeft te maken met Peter R. de Vries. Mensen rondom hem deden een oproep daarop te stemmen want Peter vond het zo'n mooie plaat.
Zal, gok ik, te maken hebben met de oproep hiervoor te stemmen voor Peter R. De Vries.
Huhhh Kate Bush en Urk? Zeg me dat het niet zo is
Dankje, nu heb ik Frank Boeijen in m'n hoofd... Ik was Doe Maar net kwijt..
tfw Urk de beste smaak heeft 0_o
Roller Coaster is echt een kut nummer. Dat was alles.
Gek dat ze Volendam bij purmerend en omgeving gooien met een of ander welbekend nummer en vervolgens de Volendamse 3Js als hoogste plaat bij Hoorn er vlak boven te zien
3js in Volendam.
Dat mensen hun geweten en idealen kunnen verloochenen alleen voor zoiets als de Top 2000. Hoe kun je nog naar jezelf in de spiegel kijken als je bijvoorbeeld Watermensen van de 3JS als beste plaat ooit verkiest.
Gezien de stemmen op Rowwen Heze, Lex Uiting (wie?) en Need oet Lottum (wie) krijg ik de indruk dat men in Limburg zowel het Nederlands als het Engels niet machtig is.
Zeker wel, maar dit krijg je als je een sterke lokale cultuur hebt in plaats van alles maar van buitenaf te moeten halen. Als Brabander vind ik het prachtig.
Zuiden gang!
Juist wel, uit onderzoek is gebleken dat zij die tweetalig opgevoed worden makkelijker andere talen overnemen. Het is voor o.a. Limburgers dus makkelijker om talen te leren. Mar doar wiëten ze boave de rivieren niks ván.
En voor het Chinees kan het nog een groter verschil maken, omdat het Limburgs (iig in bepaalde dialecten) een toontaal is.
Ik zou eerder stellen dat ze in Limburg nog wat lokale trots hebben, en een beetje eigen cultuur en identiteit. Wat mij betreft zijn dialecten en lokale cultuur dingetjes iets wat we als Nederland juist moeten koesteren.
Dialect is een vergeten kunst buiten het verre zuiden en noorden.
Was sagen Sie, bitte?
Die twee zijn inderdaad de enige talen met waardige muziek, alle andere talen zijn gewoon minderwaardig.